Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Speologia în ţările calde

        Felix Nicolau

Maxim Crocer mizează inteligent pe elementele paratextuale: titlu şi copertă. Cavitatea (Editura Indigo, Cluj, 2008) are pe coperta întâi un montaj după Eric Fischl, reprezentând o femeie goală, cu picioarele în tavan şi desfăcute în faţa unui june îmbrăcat, holbându-se tensionat ca un arc, de pe o masă pe care mai este un bol cu fructe. Faţa femeii este crispată ca într-un orgasm intens. Lumina care pătrunde prin jaluzele pare că taie nudul în felii mici, ca pe o franzelă.

Cum treci de copertă, intri într-un roman eseistic, care nu mai pare şocant. „Mi-este greu să spun pe şleau ce este cavitatea, dar cei care îşi visează uneori organele sexuale tăiate pricep, probabil, la ce mă gândesc”. Cum nu am pleaşca unor vise de soiul cu pricina, am continuat lectura plin de speranţă. Câteva rânduri mai jos, mă simt şi mai refuzat: „Mi s-a întâmplat, uneori, să percep o simplă atingere ca pe un act genezic, de aici o comuniune suprarealistă cu tot felul de piei: grele, adipoase ori delicate, volatile”. Stai! Aici e vorba de un scriitor deştept! Iute să-mi bag picioarele într-un lighean cu apă gheaţă.

Autorul este excepţional pe porţiuni mărunte, când reuşeşte formulări poetice fericite, susţinute şi de fineţea analogiilor: „Pielea este o odaie, iar atingerea este făptura care intră în acea odaie ca să locuiască o vreme”. Constatările sunt, adesea, surprinzătoare şi urcă din suprarealism spre expresionism: „Orice cavitate provoa­că o formă de isterie: uneori, isteria aceasta tactilă se materializează într-un strigăt scurt, alteori într-o linişte prelungită”. Câteodată sunt neinteresante şi vizează doar formularea frumoasă sau sofisticată.

Este greu ceea ce-şi propune Maxim Crocer. Să scrii 120 de pagini despre acelaşi subiect şi, în plus, să fii absolut original, să nu te bazezi pe citate şi paralelisme. Eseistica este, totuşi, uneori întreruptă de anecdotică. Un cuplu face sex „la varice”, sprijinit de un zid. Bărbatul se retrage politicos şi-l invită pe voyeurist să-i pătrundă partenera: „Ne-am muncit astfel în trei aproape o oră întreagă, zemuindu-ne unii pe alţii, cu elasticitatea unor fruncte (sic!) de-abia de acum desăvârşite”. Dacă savoarea trăsnită a verbului „a zemui” este diminuată de comparaţia diluată, concluzia însă este incitantă şi adevărată: „Era, de fapt, ca şi cum i-aş fi posedat pe amândoi, atât pe femeie - principalul corp de frământat şi pătruns -, cât şi pe bărbat...”. Vulgaritatea este inexistentă, perversiunea este mereu hermeneutizată, oarecum în tradiţia instaurată de Ruxandra Cesereanu, aş îndrăzni să zic. Zidul catalizează un erotism vertical. „Orgasmul este un palimpsest”. Întâmplările se acumulează şi se învârt într-un carusel neverosimil. Ce contează este senzaţia aromată, juisarea gurmandă: „era o veşnic doritoare de a fi pătrunsă exclusiv cu limba prin cotloanele sexului său, foarte special, de altfel. Căci nu avea un vagin sărat, ci unul ca un măr verde; avea o fantă răcoritoare, şi nu una dogoritoare”. Efectul scontat nu este intensitatea cu care se trăieşte bizareria, ca la Ryū Murakami, ci degustarea diversităţii sexuale. Şi aici rezidă diferenţa faţă de Dorinţele lichide ale Ruxandrei Cesereanu – pasul în infern făcut fără ezitare. Metafora, însă, este materialul de construcţie preferat al clujeviţilor: „Limba mea palpa melcişori şi steluţe de mare şi căluţi de mare şi tot soiul de alte obiecte vaginale relevante”. Am o neîncredere funciară în uzul obstinat al metafo­rei în alcătuirea căreia intră compuşi tradiţionali. Senzaţia de déjŕ-vu, bat-o vina! Metafora simulează fantezia cu ajutorul unui mecanism complicat. Utilizat greşit, poate conduce la angrenaje monstruoase, incapabile să se pună în mişcare.

Şi, cum întâmplările servesc doar ca motorină pentru avansarea eseului, atenţia nu merită focalizată asupra lor, ci asupra jaloanelor care constituie reperele ideaţiei. Unul este zemuirea, redată prin inventarierea sucului rezultat prin terciuirea fructelor şi legumelor. Altul este ştiinţa excitării papilelor gustative. Întrerupând substanţa (pseudo)epică cu Fişe clinice, naratorul se străduieşte să clarifice înţelesurile efectului de cavitate. Nu materia în sine este proslăvită, ci trupescul. Şi, ca tot ce este proslăvit, preia atributele sacralităţii: „trupul este cerul înstelat!”. Eu aş zice că aici este marele merit al cărţii lui Maxim Crocer: privirea tuturor tabuurilor sexuale printr-o prismă care le smulge de sub acu­zaţia de perversiune şi mai că le purifică. În vremuri în care shopping-ul e mai excitant decât sexul, iar femeile se îmbracă provocator doar pentru a fi admirate deopotrivă de bărbaţi şi de celelalte femei, dar atât - nolli me tangere -, discutarea „anatomiei underground” poetizează o plăcere pe care o ratăm tot mai des. Luptând să descopere „noi continente de plăcere haşurată”, scrii­torul face o muncă de apostolat orgasmic. Mesajul de bază este că nu poţi ajunge pe „moţul plăcerii” dacă nu-ţi deschizi mintea şi nu înveţi cum să-ţi foloseşti corpul. Şi, bineînţeles, nu putea lipsi tragerea spuzei pe tortul textualismului: „fiecare dintre noi îşi are textul său epidermic”. Şi iar înapoi la bunicul Barthes şi la texte de plăcere şi de desfătare.

Însă eu prefer partea onestă a cărţii, acolo unde se schiţează o „economie politică a trupului” şi se vorbeşte despre plus-valoarea sexuală. Acolo unde autorul se admonestează pentru devierile livreşti şi, cu umor buchinist, strigă „înapoi la trup!”. Livresc, însă, rămâne el tot timpul, deci pervers! Ceea ce nu-i e dat oricui. Pentru că una este să fii obsedat sexual, alta să faci derivaţii lingvistice şi să obţii din limba laponă două limbi noi: lapula şi lapizda!Un filozof, aşadar, sănătos în sens vechi grecesc şi suferind, în cel decadent francez.
 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul