Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Filme de tot felul

        Călin Stănculescu

 Evenimentul lunii îl reprezintă Festivalul Filmului European, manifestare în desfăşurare la Bucureşti, Braşov, Timişoara şi Iaşi până la 31 mai. Deschis fără bâlbele penibile de anul trecut, când la Sala Palatului s-a tăiat sunetul şi un ambasador a trebuit să „rostească“ un speech prin gesturi, FFE a devenit nu doar o bucurie pentru cinefili, dar şi pentru publicul săturat de inepţiile marca Hollywood, care ne invadează în continuare ecranele, mari şi mici, în ciuda directivelor Comisiei Europene, ce stipulează proporţii precise şi majoritare pentru filmul european.

   Ediţia cu numărul 13 pare a fi o ediţie norocoasă nu numai prin cantitatea filmelor – 40, dar şi prin calitatea lor, ilustrată de zecile de premii acordate la marile competiţii festivaliere internaţionale, la care se adaugă prezenţa în premieră a cineaştilor ruşi cu trei filme, precum şi a celor din „ţara cantoanelor” cu două filme.

   Prezenţa românească este asigurată de trei filme de mare răsunet, şi anume:  „Călătoria lui Gruber“, ecranizare a unui fragment din romanul „Kaputt“ de Curzio Malaparte, în regia lui Radu Gabrea, multipremiatul film al lui George Dorobanţu, „Elevator“, o autentică surpriză nu doar pentru spectatori, dar şi pentru profesioniştii din cinematograful românesc, care ar putea asista la o autentică lecţie de film, şi  „Cea mai fericită fată din lume“, în regia lui Radu Jude, care chiar în aceste zile se află la Cannes sperând, ca şi noi, la un nou prestigios premiu.

   Două documentare de mare respiraţie ne prezintă preocupările cineaştilor ruşi de a oferi priviri proaspete asupra unor personalităţi de mare anvergură. Astfel, „Eisenstein şi Meyerhold, un dublu portret în interiorul unei epoci“, regia Galina Evtuşenko, scenariul Lev Roşal, ne oferă fişa unei duble crime a regimului stalinist, care şi-a decapitat cinematografia şi teatrul, neuitând şi de celelalte arte care şi-au plătit cu prisosinţă preţul libertăţii de expresie într-o sângeroasă dictatură. Al doilea documentar, „Ultima haltă“, regia Galina Evtuşenko şi Lev Grişin, răspunde pe cât este posibil la întrebările ce au înconjurat moartea marelui scriitor rus Lev Tolstoi, decedat  într-o mică gară de provincie la Astapovo, după ce-şi părăsise familia, faima şi averea, dar nu şi propriile principii morale. Cineaştii ruşi sunt prezenţi şi cu un film de ficţiune la FFE, pe numele său „Clocot”,  regia şi scenariul Tatiana Firsova, o emoţionantă poveste de dragoste dintre un student şi o casieriţă de supermarket, al cărui final se bucură de un inedit suspans.

   Filmele elveţiene, „Acasă“ şi „Prietenul“, în regia Ursulei Meier şi a lui Mischa Lewinski, reprezintă o cinematografie plină de surprize plăcute, din păcate, prea puţin cunoscută de spectatorii din România. Primul film este imaginea inversată a unui roadmovie, al doilea este un inedit love story, realizat de un specialist în psihologie.

   Dintre cinematografiile  „mici“, mi s-a părut deosebită prezenţa Sloveniei cu „Instalaţia iubirii“, o fină ironie la adresa  filmului, dar şi a postmodernismului cu instalaţiile sale de tot felul, ce intervin cu şi fără voia noastră în viaţa cea de toate zilele. Un film în film, cu un haz nebun, ce merită a fi văzut de cât mai mulţi spectatori.

   Deschiderea FFE a fost asigurată de „Gomorra”, multipremiat la Cannes, Chicago şi München, nominalizat la cele mai prestigioase recompense europene şi americane, regia lui Matteo Garrone demonstrând virtuţile unui cinematograf percutant, cu un subiect inspirat de lumea interlopă napoletană şi de diversitatea acţiunilor criminale pe care le semnează. Nu este de mirare că autorul romanului inspirator al filmului, Roberto Saviano, duce o existenţă asemănătoare lui Salman Rushdie, că vreo câţiva actori au fost anchetaţi pentru complicităţi deocamdată nedovedite. Este bine că acest film, alături de alte cel puţin douăzeci de titluri din FFE vor fi difuzate şi pe ecranele româneşti după încheierea evenimentului.
 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul