Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
0
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Pune-ţi vacanţa-n cui!

        Ana-Maria Nistor

De când cu lansarea programului utopic şi de umor „Romania, land of choice”, mă tot uit în sticlă sperând să găsesc o emisiune care să promoveze ţărişoara. Exact, nici măcar o rubrică, o biată opţiune printre alte destinaţii de vacanţă. Că proiectul Ministerului Turismului e o vraişte, ştim cu toţii, dar nici televiziunile nu sunt în stare să speculeze un moment sau un subiect care le-ar aduce audienţe mărişoare. Faptul dovedeşte, o dată-n plus, că directorilor de programe li se îngustează mintea doar pe ştiri, politic şi scandal. Restul e umplutură. Realizatorii fac şi ei cum îi taie capul, după pricepere şi fără vreo strategie, dând mai mult sau mai puţin socoteală. Adică la minima rezistenţă. Afirm acestea cu amărăciune, în bună cunoştinţă de cauză şi observ că nici emisiunile de turism nu fac excepţie. La ora aceasta sunt trei în toată grila, una pe TVR 2, alta pe B1 TV şi, în fine, pe Prima TV. Toate se difuzează sâmbăta la prânz, între 12 şi 14, adică atunci când posibilii călători, adică telespectatorii vizaţi, nu prea stau acasă. Şi după ce că sunt doar trei, acum, în pragul verii, seamănă între ele enervant de tare. Mă refer, în primul rând, aşa cum ziceam şi mai sus, la lipsa unui program coerent. Destinaţiile mi se par alese alandala, fără o idee anume, parcă urmăresc opţiunea personală a producătorului şi a reporterului, după tipicul românesc „acolo n-am fost, hai să-i tragem o emisie, vedem şi noi ţara x şi împuşcăm doi iepuri”.

 

În „Ghidul de vacanţă” (TVR 2) se mixează fără cap şi fără scop Australia cu Irlanda, puţin Egipt, Ucraina, Noua Zeelandă şi ceva Thailanda – asta într-o singură emisiune de 30 de minute. Nu mai spun că se sare cu dezinvoltură de la o destinaţie la alta, fără nicio legătură, se revine la prima (Australia, în cazul de faţă) şi se încheie în cea mai banală cheie: „un paradis al turiştilor”, trebuie neapărat vizitat. Desigur, acest lucru e valabil pentru toate soluţiile de vacanţă propuse, aşa că nu ne rămâne decât să dăm cu banul (dacă îl avem). Când am mai văzut şi ce-au făcut ucrainenii din Cernobîl – un obiectiv turistic de vizitat o zi întreagă contra sumei de 250 de dolari, la care se înghesuie occidentalii – şi mi-am adus aminte de ţărişoara mea, de România, m-a apucat fandacsia patriotică plus ciuda aferentă.

 

„Destinaţii la cheie” (B1 TV) e mai coerentă, în sensul că măcar se bate monedă pe un singur subiect. Timpul de emisie mai mare (o oră) face ca să poată fi descris în amănunt locul de vacanţă respectiv, de la obiective culturale până la ce suveniruri sunt de cumpărat. Un alt plus este constanţa în grilă (durează de câţiva ani, indiferent de sezon), destinaţiile propuse au cam acoperit toată Europa şi se încearcă, în funcţie de sărbătorile de iarnă, de Paşte sau de perioada estivală, să se difuzeze acele ediţii care pot fi soluţii viabile pentru turişti. Din păcate, lipsesc uneori informaţii preţioase despre preţuri şi acele ponturi pe care orice om le aşteaptă înainte de a pleca în vacanţă. Comentariile sunt puţin cam naive, iar premiile (dintotdeauna aceleaşi) oferite la concursurile emisiunii cam sărăcuţe.

 

Pe Prima TV, Florin Şaşca îşi propune, ghiduş, să fie „Cu lumea-n cap” săptămânal, nu oricum, şi asta de la începutul lui mai. Jumătatea sa de oră turistică vrea să fie mai vie, mai dinamică decât precedentele – avantajul datei recente şi al studierii ofertei existente în grilă. Emisiunea e împărţită în mai multe rubrici scurte şi ceea ce o recomandă este mai puţin subiectul principal, cât noutăţile în domeniu, ofertele last minute de pe piaţa românească şi concursurile. Cei de la Prima au aplicat regula veche de când lumea televiziunii: dacă vrei audienţă mare şi de la început, dai premii grase. În cazul nostru, sejururi în Malta sau Antalya, la hotel de 5 stele. Din nefericire, cu toate că realizatorul se declară un împătimit al luării lumii în cap, destinaţiile alese sunt deja banale pentru telespectatorul nostru, bătute şi răsbătute de diverse posturi în diferite ocazii şi chiar de piciorul turistului român. Eu mă aşteptam, după promo-ul făcut, să mă poarte prin locuri puţin ştiute sau măcar să aflu lucruri noi care să mă facă să revin acolo unde am fost cândva. Primesc, în schimb, „Paris, oraşul luminilor” – nimic deosebit, eventual mai adăugăm noi alte ponturi pe listă: „Cipru, insula Afroditei” – se ştie, s-a văzut; în Halkidiki nu mă duc cu un jeep safari că nu se potriveşte, iar Tunisia să mai aştepte, că e plină de români.După cum vedeţi şi domniile voastre, toate-s vechi şi trei sunt toate şi nici una nu vrea să iasă din unica schemă. Dragi realizatori, reporteri, redactori etc., ţin să vă reamintesc existenţa unor posturi TV de nişă dedicate turismului care au emisiuni extraordinar de bine făcute, cu bani mulţi, oameni specializaţi şi care sunt atât de multe şi variate încât acoperă 24 de ore pe zi, fără să se mizeze pe reluări numeroase. Dacă vreţi să ne comunicaţi ceva nou şi nu să repetaţi ce au spus alţii mai bine, concentraţi-vă puţin pe România, land of choice, ţara lui Hagi, a lui Dracula sau ţara lui nimănui nu-i pasă de ea. Spuneţi-i cum vreţi. Bibliografie ajutătoare, pentru început: „Bucătăria lui Radu”, care nu a fost doar o emisiune gastronomică, ci o lecţie minunată de turism rural românesc. Vedeţi că e în reluare pe PRO TV. Poftă bună!
 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul