Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Amintiri din Epoca de Aur

        Călin Stănculescu

Filmul-omnibus realizat de Cristian Mungiu, Ioana Uricaru, Hanno Hoffer, Răzvan Mărculescu şi Constantin Popescu jr. va fi împărţit în două spectacole „Tovarăşi, frumoasă e viaţa“ şi „Dragoste în timpul liber”.

„Legenda activistului în acţiune” poziţionează corect în cheie comică iniţial spaimele, strategiile, recuzita şi reacţiile psihologice ale locuitorilor unui cătun în preajma trecerii convoiului oficial în vizită de lucru. Miliţianul zelos, primarul bolnav de frică, proprietarul gelos al căluşeilor, secretarul factotum, pionierii, oierul solicitat cu sprijin logistic fiindcă vacile nu sunt la ordinea zilei, precum şi activistul cu tentaţii erotice şi bahice sunt portrete vii, atent conturate, cu evoluţii fireşti în evenimentele ce ameninţă să-şi schimbe radical registrul. Absurdul situaţiilor generate de potemkiniada des utilizată în miile de asemenea întâmplări trece pe nesimţite în tragedia întregii echipe de notabilităţi îmbarcate în căluşeii ce nu se mai opresc din zborul lor circular.

„Legenda fotografului oficial” de la principalul cotidian al partidului evocă imensa culpă a neretuşării portretului oficial cu prilejul unei vizite de stat. Sunt convocaţi aici interpreţi cu feţe deosebit de expresive pentru  fauna vremii, iar suspansul ieşirii ziarului în rotativă este bine construit, laolaltă cu deznodământul fatal. Povestea a fost reală, Ceauşescu apărând în ziar cu două pălării la o vizită a lui Jivkov. Turnat pe coridoarele fostei Case a Scânteii, filmul are vivacitate, nerv şi tensiune.

Bine pornit pe una dintre miile de situaţii absurde ale comunismului luminat – alfabetizarea forţată a neştiutorilor de carte dintr-un sat fără lumină electrică, dispensar etc., episodul dedicat activistului zelos păstrează note bune de umor, mai ales în partitura ciobanului refractar la binefacerile învăţământului. Bine prinsă rinoceriada şedinţelor de partid, dar în continuare comedia de situaţii curge mai dezlânat, fără nuanţe, fără mari accente comice, nici în dialog, nici pe planul întâmplărilor evocate.

O poveste rotundă, cu finaluri multiple este şi „legenda poliţistului lacom”. Aici calificativul este exagerat, miliţianul cu pricina nedorind să-şi deranjeze vecinii cu zgomotele provocate de sacrificarea unui porc. Fiul miliţianului propune o soluţie inedită care, cu suita de rezolvări ilare, va duce la un final neaşteptat, nu neapărat şi fericit. Atmosfera din clasa juniorului, unde copiii fac troc, negociază, inventează monede de schimb în perioada sinistră a înfometării planificate a populaţiei, este minuţios surprinsă în detalii revelatoare. Copiii sunt dezinvolţi şi naturali, iar Ion Sapdaru, în rolul plutonierului-victimă a cadavrului ce trebuia să împodobească masa de Crăciun, egalează cel puţin performanţa din „A fost sau n-a fost”.

   Escrocheria bazată pe ştiinţa psihologiei victimelor, înşelătoria practicată chiar de beizadele de partid, cu video, filme avizate de securişti şi dansuri neautorizate în apartamente obscure sunt argumentele „Legendei vânzătorului de aer”. Pretextul analizei apei sau a aerului duce la o pro­fitabilă afacere, dar şi la un posibil love story între cei doi tineri. Cum mica idilă se termină prost, memorabile rămân mai ales feţele cetăţenilor indignaţi, înşelaţi în buna lor credinţă de vajnici apărători ai „bunăstării” populaţiei.

Interesant în perspectiva unei posibile gonflări dramaturgice este şi povestea „şoferului de găini”, care, călătorind pe distanţe lungi, se vede confruntat cu posibilitatea unei îmbogăţiri rapide şi „cinstite”. Desele popasuri la cabana condusă de nurlia Ildiko îl vor face pe protagonist să uite tensiunile casnice, să investigheze, timid la început,  posibilitatea va­lorificării rapide a unor produse perisabile, neînscrise în acte.Cu premiera apropiată la noi, în Italia şi Anglia, „Amintiri din Epoca de Aur”, aplaudat şi la Cannes, rămâne o frescă amar-ilară focusată mai ales pe inventivitatea în vremuri de restrişte, pe capacitatea rezolvării pe cont propriu a problemelor impuse de o societate absurdă.
 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul