Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
0
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Amatorismul profesioni¤tilor

        Ana-Maria Nistor

Nu ştiu dacă e semn de îmbătrânire precoce sau de înţelepciune, dar am început să-i dau dreptate lui Camil Petrescu. Nu romancierului, nici dramaturgului, ci teoreticianului care susţinea sus, tare şi ridicol primatul textului într-un spectacol de teatru. Desigur, diferă situaţia, persoanele, timpul, dar ideea e aceeaşi, ca în bancul cu Radio Erevan. S-ar mai putea adăuga şi faptul că vorbim despre televiziune, şi nu despre teatru, însă pretenţiile primeia se ridică mai nou şi pe alocuri la rangul de artă, una care trăieşte din mila filmului şi a scenei. Las deoparte stângacele show-uri autohtone şi mă aplec asupra serialelor care fascinează ţărişoara, ignorând diferenţele de pregătire, statut social, vârstă, sex.

După o prea îndestulătoare ţiganiadă, venii vremea filmului TV cu parfum de epocă ostoit prin Buftea, colţ cu Mogoşoaia. Palat. 1900. „Aniela” se cheamă. Acasă TV.

În acest punct intervine dilema în care mă afund fără speranţa vreunei ieşiri. Cum este posibil ca având toate ingredientele bune să iasă un ansamblu atât de prost? (întrebare retorică; se poate, ştim cu toţii, şi nu de ieri, de azi, nu doar în TV.)

Teoretic, fiecare părticică din noul serial are acte în regulă care-i atestă profesionalismul şi experienţă care să-l confirme. De la imagine şi costume la actori şi regie. Plus trecutul glorios al filmelor turnate la Buftea înainte de 1989. Vă amintiţi, marea majoritate era construită în decor de epocă (a doua jumătate a secolului al XIX-lea), deci figuraţie, atmosferă, planurile doi şi trei ar fi trebuit să fie lucru bine ştiut şi moştenit ca o baladă populară.

Anunţat cu surle, trâmbiţe, publicitate până la refuz şi cheltuieli care sfidează orice criză, „Aniela” trebuia să fie „revelaţia sezonului”. Pentru aceasta s-au adunat în careu la Media Pro Pictures o mulţime de actori profesionişti secondaţi (sau invers?) de vedete, fătuce, aspiranţi la teatru. Cei mai mulţi dintre ei sunt confundaţi deja cu fostele personaje din şatra de două sezoane de la Acasă TV. Şi oricât ar încerca într-o limbă română boierească insuficient studiată, telespectatorul aşteaptă să-i vadă cu salbe de aur la gât şi fustă înflorată. Unde mai pui că şi jocul lor e cam la fel, cu excepţia unor găselniţe superficiale, precum voite defecte de dicţie care ar da culoare rolului. Surpriză, în distribuţia de aur, alcătuită după reguli neştiute de profani, tronează în chip de citat cultural şi marketing jalnic Maia Morgenstern. În straie de maică stareţă, doamna Morgenstern plânge mai des decât respiră, cu privirea rugătoare înălţată în tavan şi vocea-n podele, ca să nu crezi vreo clipă că Hollywood -ul lor are ceva cu Buftea noastră şi că există pe lume contracte de exclusivitate bine făcute. Nici la Mel Gibson.

Pentru că orice lucru început prost trebuie să se sfârşească şi mai prost, Iura Luncaşu plus trei alţi regizori profesionişti au aflat arta combinării atmosferei de pe Uliţa Mare cu imitaţia de mucava americană şi rulota ţiganilor ruşi. Lucru de înţeles, având în vedere că nici nu începe bine serialul şi povestea se lăţeşte pe vreo patru planuri şi cinci acţiuni, ale căror fire nici n-au început încă să se complice. Ce să-i faci dacă suntem o ţară de roluri principale! Textul (chiar nu pot să-l numesc scenariu) trebuie să se conformeze do­leanţelor producătorilor. Asta se întâmplă şi la case mai mari, când aleargă şeful de casting şi regizorul prin tot regatul ca să găsească piciorul potrivit condurului. Doar că, de obicei, textul caută actorii, sperând să o descopere pe Cenuşăreasa, iar la noi vedetele sunt în căutarea unui autor, oricare ar fi acela.Nu ştiu de ce, iar ne-a ieşit un pic pe dos. Iar am ratat la mustaţă. Iar s-a creat o situaţie străină de noi în care hazardul, ceasul rău, pisica 13 şi-au dat mâna peste capetele noastre. Încep să am dubii în ceea ce-l priveşte pe Camil Petrescu. Hotărât lucru însă, Murphy a fost român.
 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul