Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Truffaut, personaj de carte

        Călin Stănculescu

 Una dintre cele mai importante cărţi despre oamenii filmului în ţara noastră a apărut recent la Editura Curtea Veche şi aparţine criticului Magda Mihăilescu. „François Truffaut, bărbatul care iubea filmele”  rămâne expresia fericită a unei cunoaşteri dinăuntru a vieţii şi operei unui cineast care s-a identificat cu „Noul val francez”, a unui jurnalist inspirat şi ferm în opiniile sale care, având la dispoziţie paginile prestigioasei reviste „Cahiers du Cinema”, s-a bătut la propriu pentru supremaţia cinematografului de autor, pentru opera unor cineaşti ca Jean Cocteau, Abel Gance, Max Ophuls, Roger Leenhardt, Jacques Becker, Robert Bresson sau Jean Renoir. Magda Mihăi­lescu evocă cu lux de amănunte principalele momente ale „afacerii Langlois”, care a dus în 1968 la întreruperea Festi­valului internaţional de la Cannes, moment care a coagulat protestul unor cineaşti de talia unor Resnais, Godard, Malle, Lelouch, Jan Nemec, Roman Po­lanski, Milos Forman sau Carlos Saura. Urmează, câţiva ani mai târziu, ruptura faţă de revista-far a „noului val”, dar şi consacrarea definitivă a cineastului în universul lumii filmului, în lumea propriei creaţii desfăşurată pe parcursul a 23 de ani, între 1959 - momentul triumfului filmului „Cele 400 de lovituri” - şi 1983, o dată cu premiera filmului „De-ar veni o dată duminica!”. Moartea cineastului avea să survină la 21 octombrie 1984, în urma unei tumori cerebrale, apărute în timp ce regizorul francez lucra, în 1983, la mai multe proiecte de film şi pregătea ediţia definitivă a cărţii despre Hitchcock.

Autor al unei opere extrem de complexe, cu laitmotive definitorii pentru po­etica sa filmică, cu titluri vibrând de prospeţime şi gentileţe, circumscriind un univers profund umanist bazat pe observarea atentă a personajelor şi pe surprinderea exactă a vieţii, François Truffaut are în autoarea monografiei un „complice” bine documentat, un investigator pasionat, care poate apropia pentru iubitorii celei de a şaptea arte, cele mai ascunse aspecte ale vieţii şi operei unui clasic mereu tânăr.

Prefaţată de eminentul Serge Toubiana, fost redactor-şef al „Cahiers du Cinema”, cartea Magdei Mihăilescu ocoleşte în egală măsură primejdiile unui didacticism arid, mascat de o abundenţă obositoare a informaţiei, cât şi pe cele ale pedanteriei cinefile, exprimate în supe­rioritatea comentariilor intelectualiste. Stilul cald şi colocvial, propune cititorului, în primul rând, pe omul Truffaut, apoi pe cineastul intens frământat de meandrele creaţiilor sale atât de complemen­tare, atât de puţin asemănătoare, atât de personale şi de seducătoare, în ciuda trecerii anilor. Regizorul care, asemenea maeştrilor săi, Renoir şi Hitchcock, ne spune Magda Mihăilescu, „a ţinut cu îndârjire să aparţină acelor cineaşti care, între muncă şi propria lor persoană, o aleg pe prima”.Magda Mihăilescu reuşeşte în pa­ginile cărţii dedicate cineastului francez să ni-l apropie, îndrăznind chiar să ne spună un mare adevăr: „luate fiecare în parte, filmele sale încântă, emoţionează, unele ne tulbură, altele pot dezamăgi; împreună, alcătuiesc un bloc care ascunde, încă, multe secrete”. Dovadă este faptul că filmele lui François Truffaut circulă mai mult ca oricând pe mapamond, că numărul cărţilor care îi sunt dedicate a crescut enorm, că textele semnate de cineast sunt analizate din cele mai diverse perspective - psihanalitice, structuraliste, naratologice etc. -, că uriaşa sa corespondenţă începe a fi publicată, iar biografiile autorizate încep să apară. Am putea spune că Truffaut este, precum odinioară Shakespeare, „contemporanul nostru” şi principalul merit  pentru cinefilii români aparţine Magdei Mihăilescu, autoarea unei exemplare monografii, ce are printre principalele merite pe acela de a-l apropia pe cineast de sensibilitatea contemporană, masiv afectată de tarele unui cinematograf comercial, vulgar, lipsit de inspiraţie şi fior imaginativ.
 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul