Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Isteria românească a Oscarurilor

        Irina Budeanu

Nu ne dezmintem în nici o împrejurare. Chiar şi atunci când zeii ne surâd. Avem „darul“ isteriei şi al paranoiei, avem „darul“ de a da cu dreptul în stângul, avem „darul“ de a omorî atât capra, cât şi vecinul. Altfel cum să califici reacţia mass-media, la aflarea veştii că filmul lui Cristian Mungiu, 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile (prescurtat 4, 3, 2) nu a luat Globul de Aur şi nu a fost nominalizat la Premiul Oscar pentru cel mai bun film străin. Toate ziarele fără nici o excepţie au titrat pe pagina întâi: „eşecul filmului“, „Mungiu nu a luat Globul de Aur“, „Mungiu a fost învins în cursa Oscarurilor“ e.t.c. E o jale se tânguiau ziariştii ca în celebra piesă a lui Georg Buchner, Leonce şi Lena. Cum e posibil, ca atunci când avem cel mai titrat film din istoria cinematografiei româneşti, unicul care a fost răsplătit cu Palme d’Or, unicul care a fost nominalizat la Premiile Globul de Aur, fiind considerat unul dintre cele mai bune cinci filme din lume, să gândim în acest mod. Titlurile, ca şi conţinutul articolelor, ar fi trebuit să sublinieze aceste aspecte. Iar faptul că nu a intrat în vederile membrilor Academiei de Film din Los Angeles nu este nicio nenorocire. Mungiu nu poate lua chiar toate premiile. Şi nu trebuie să uităm că America este alt continent, cu o altă mentalitate şi cu alte criterii de evaluare. Zilele acestea, filmul rulează pe ecranele din America, ceea ce i-a prilejuit lui Cristian Mungiu câteva reflecţii lucide şi inteligente, spre deosebire de isteria şi paranoia din ţara sa natală. „Nu cred că cei de la Hollywood ar fi interesaţi să investească într-un film de-al meu, având în vedere că următoarea sa peliculă va fi tot o poveste despre România, motiv pentru care marile studiouri probabil că nu vor fi interesate. Propunerile pe care le primesc sunt în special pentru a fi reprezentat de diverşi oameni, nu neapărat direct de la studiouri. Nu ştii niciodată ce vei face pe viitor, dar, pentru moment, vreau să mă liniştesc şi să-mi caut următorul subiect. Cel mai probabil, va fi poveste despre România. În cazul în care îmi găsesc nişte fani în Statele Unite care să mă susţină şi să-mi înţeleagă punctul de vedere artistic, atunci ar exista o posibilitate. Dar pentru moment, nu cred că vreau să transform asta într-o slujbă şi să regizez proiectele altora. Mă îndoiesc că sistemul din Statele Unite este tolerant la o asemenea atitudine. Eu sunt scenaristul şi regizorul acestui film. L-am distribuit singur în România. Şi nu îmi place să mi se spună cum să-mi fac filmele“ – declară Cristian Mungiu reporterului de la cotidianul din Los Angeles. Foarte interesantă este şi opinia lui cu privire la soarta cinematografiei româneşti. Pentru moment, lucrurile merg foarte bine şi filmelor româneşti li se va da o foarte mare atenţie. Dar, cred că există suişuri şi coborâşuri, iar acest gen de atenţie nu va face pe nimeni mai talentat în domeniul său (...) Unii primesc fonduri mai uşor pentru a-şi face pro­iectele, însă mă îndoiesc că va exista o renaştere a cinematografiei naţionale sau ceva de genul acesta. De exemplu, mai avem doar 35 de cinematografe şi toată lumea crede că dacă am primit premiul Palme d’Or, acest lucru se va schimba. Nu va fi aşa. Totul are legătură cu profitul economic şi cu oamenii care nu vin să vadă filme la cinematograf“ – este de părere Mungiu.


 


Palmaresul filmului


4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile


 


Palme d’Or pentru cel mai bun film la Festivalul de la Cannes


Premiul FIPRESCI (Federaţia Internaţională a Presei Cinematografice)


Premiul Educaţiei Naţionale din Franţa, tot la Festivalul de Film de la Cannes


FIPRESCI Grand Prix pentru cel mai bun film al anului 2007, la Festivalul de Film de la San Sebastian


Hollywood Film Award, cel mai bun film şi cea mai bună actriţă (Anamaria Marinca) – la ediţia a 18-a a Festivalului Internaţional de Film de la Stockholm


European Film Academy – Cel mai bun film european şi cel mai bun regizor european al anului


Premiul pentru cel mai bun film străin şi Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar (Vlad Ivanov) la Los Angeles Film Critics Association.


Chicago Film Critics Awards – Cel mai bun film străin Times and Sunday Times Critics – Cel mai bun film al anului 2007


Toronto Film Critics Association – Cel mai bun film străin


Flemish Film Critics Association – Cel mai bun film al anului 2007


Asociaţia Naţională a Criticilor de Film din SUA – Cel mai bun film străin.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul