Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Dramaturgia salvează Romānia

        Mircea Ghiţulescu

 

 

…spune Cornel Udrea, agentul secret al Festivalului de teatru profesionist de la Bistriţa. S-ar putea să aibă dreptate dacă privim īn jurul nostru cāte scenarii s-ar putea face cu Băsescu,  Udrea,  Ridzi, fata lui Băsescu,  Hayssam, şi ceilalţi. Pe de altă parte te apucă lehamitea dacă te gāndeşti că Băsescu e Tipătescu şi Udrea, Zoe Trahanache. Toate par epuizate de Caragiale cu  Scrisoarea pierdută  care nu a salvat Romānia dar nici rău nu i-a făcut.

Am mai scris despre acest festival pus sub semnul unui mare om de teatru pe care romānii īl cunosc  doar ca romancier: Liviu Rebreanu. Dorel Cosma,  scriitor şi director al Centrului cultural municipal are o tenacitate frumoasă  şi face īn fiecare an īn aşa fel īncāt bistriţenii să dea nas īn nas cu teatrul . Ceea ce īi ajută foarte mult să iasă din starea provincială care este totdeuna una psihică, nu reală, fizică. Sunt provincial pentru că nu am contact cu ide­ile culturale.  Iar teatrul se adresează exact psihicului nu realităţii vizibile. Au fost transportate la Bistriţa  spectacole care te pot face să te simţi foarte bine,  mai ales recitalurile lui Florin Piersic şi Dorel Vişan,  doi actori care iubesc atāt de mult spectatorii  īncāt se despart foarte greu de ei. Iar Florin Piersic  are o capacitate specială de a face conexiuni cu publicul din sală, este atāt de interactiv īncāt personalizează fiecare recital ca şi cum ar fi din Bistriţa,  Cluj Napoca, Bistriţa, Turda, Bucureşti, Tel Aviv sau dumnezeu mai ştie ştie pe unde  īşi prezintă atāt de captivant pofta de viaţă. Iar Dorel Vişan  te uimeşte cu eminescianismul său savant şi auster recitānd Decebal de Mihai Eminescu de parcă ar recita din Shakespeare. Este foarte important pentru un actor să ţintească opinia spectatorului, asta īl face adorabil iar Decebal de Eminescu, celebrul fragment dintr-o piesă neterminată recitat de Dorel Vişan este exact ce trebuie să credem despre dramele istorice noastre istorice care sunt etnice şi naţionaliste cum decetează elitiştii,ci  totdeauna filozofice. Deşi e viu, Decebal nu mai tră­ieşte ci vorbeşte de dincolo de mormānt cu posteritatea, cel puţin aşa am īnţeles din recitalul lui Dorel Vişan.

Un spectacol  al Teatrului Bacovia din Bacău - Casa Bernardei Alba  de Federico Garcia Lorca -  a īncheiat un festival care a pus la īncercare gustul pentru teatru al bistriţenilor. Foarte stilizat (adică uniform) spectacolul lui Gelu Badea  este un ceremonial amoros cu severitate spaniolă despre amantul veşnic care se numeşte Pepe Romano. Un poem spaniol despre abstinenţă şi iubire care a īnchis un festival al oamenilor care vor altceva de la viaţă.

 Era o abundenţă culturală pe un spaţiu foarte mic  cu un  salon de carte  unde au expus zece  edituri de prestigiu īntre care şi Paralela 45, o expoziţie de caricaturi spi­rituale  semnate de Lucian Dobārtă, o alta de Gabriel Bratu , īncă una de portrete  de scriitori şi domnitori din creaţia lui Viorel Baciu au dat senzaţia unui act cultural armonios şi productiv.

Festivalul teatrului profesionist de la Bistriţa  este un proiect norocos. Bistriţa,  punctul extrem estic al Transilvaniei, va avea, poate, īncepānd cu anul viitor,  un teatru profesionist cu stagiune permanentă ceea ce  să recunoaştem, īţi dă o anumită siguranţă şi un subtil  sentiment de demnitate. De altfel există deja un teatru de animaţie stabil (Teatrul de păpuşi Al Misiuga).  O reprezentaţie a lui Liviu Pancu de la Tārgu Mureş a fost de ajuns să  ne dăm seama  de potenţialul teatral al oraşului. Liviu Pancu a montat un spectacol interactiv cu Umbra speranţei de Cornel Udrea invitānd publicul să se implice īn spectacol ceea ce tinerii  făceau fără mofturi şi cu foartă multă aplicaţie. Mi-am adus aminte de o idee pierdută  ce ar trebui renovată de autorităţile culturale. Dacă vrei să ai spectatori la teatru trebuie să īi pui pe oameni să joace teatru. Majoritatea nu vor deveni mari actori īn schimb vor fi foarte pricepuţi spectatori. „Dramaturgia salvează Romānia”, sloganul festivalului a fost riguros respectat prin numărul impresionant de autori romāni  puşi īn scenă prin toată ţara: Campionatul de improvizaţie de Carmen Frandeş şi Umbra speranţei de Cornel Udrea la Tārgu Mureş, Gunoierul de Cornel Brănescu la Baia Mare, Romānia, te pup de Bogdan Georgescu la Iaşi, Dac-aş fi rege de Radu Stanca la Cluj Napoca, Cerere īn căsătorie fără Cehov de Cornel Udrea la Oradea.
 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul