Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Final de an, început de an

        Călin Stănculescu

Dincolo de premiile şi alte recunoaşteri internaţionale dobândite de filmele româneşti, şi nu sunt puţine, un motiv de satisfacţie pentru orice iubitor al artei a şaptea ar fi apariţia numărului trei din revista „Film Menu”, editată de UNATC, sub conducerea inspirată a lui Andrei Rus. După dispariţia revistelor „Cinema”, „Noul Cinema”, „Cinema Pro”, precum şi a altor efemeride apărute imediat după „loviluţie”, peisajul revuistic dedicat cinematografului a intrat într-un bine construit con de umbră, aplaudat de competitori, fără inspiraţie, sau de specialişti fără vocaţie.


Revista  studenţilor de la UNATC aspiră prin densitatea mesajelor estetice la calităţile revistei „Cahiers du cinema”, sumarul însuşi fiind tematizat după modelul citat, dar orice alte asemănări pot fi posibile cu reviste de prestigiu din întreaga lume la care deocamdată nu avem acces.


Numărul doi al revistei este focalizat pe „muzică şi film”, după cum numărul trei are drept principală temă de discuţie „cartea de film”. Sorana Borhină, Andra Petrescu, Raluca Dominteanu şi Ioana Avram  comentează inspirat cinematograful japonez, mexican, francez sau american în spiritul eseului incitator, care invită mai întâi la vizionarea operelor comentate şi mai apoi la discutarea acestora. Dacă Tudor Jurgiu ne introduce fără menajamente în opera lui Arnaud Desplechin, Sorana Borhină revine pentru a ne reaminti universul fascinant al regizorului japonez Yasujiro Ozu. Un portret al lui Miklos Jancso este în acelaşi număr doi, semnat de Cristiana Stroea, dar dosarul „Muzică şi film” cuprinde analize şi eseuri de cert interes, cum ar fi „Jacques Demy”, „Busby Berkeley”, „Bob Fosse”, „Ion Popescu-Gopo”, „Charles Chaplin”, „Bernnard Herrmann” sau „Wim Wenders”. Acest număr al revistei are şi o rubrică de cronici unde „Katalin Varga”, filmul româno-maghiar al englezului Peter Strickland este considerat „deşirat şi anacro­nic“. „Necunoscând locurile pe care le filmează, Peter Strickland nu poate fi interesat de realitatea lor, ci de felul în care acestea susţin o poveste a sa“. După părerea mea, aceasta este o eroare flagrantă de apreciere a Mirunei Vasilescu, care recenzează cam din avion şi restul de filme înscrise în sumarul revistei.


Numărul trei, deşi are „cartea de film”  drept tematică generică, are ca focus un portret al fraţilor Dardenne semnat de Irina Trocan, dar şi cronici curente, la opere mai mult sau mai puţin discutabile, cum ar fi ultimul film semnat de Quentin Tarantino, „Ingloriouses Basterds”, dar şi „Bad Lieutenent, Port of Call New Orleans”, semnat de clasicul cinematografului german, Werner Herzog, care ne-a oferit  „Fitzcarraldo” sau „Aguirre, mânia lui Dumnezeu”, în prezent şi el naufragiat pe meleagurile Hollywoodului. Andrei Dobrescu recenzează trei filme SF, un gen foarte cu lipici la spectatorii români, gest firesc pentru trăitorii din totalitarism, din păcate, operele abordate de recenzent nemeritând atâta onoare - „District 9”, „Surrogates” şi „Pandorum”. Acuzate de superficilitate, întunecime sau dezordine, cele trei filme au păcate mult mai mari, dar care pot fi trecute cu vederea de fanii genului.


Dosarul cărţilor de cinema ar putea lăsa cu gura apă orice fan al filmului. Orson Welles, semiotica, Cassavetes, „Ecranul demoniac” al Lottei Eisner, Siegfried Krakauer sau Andre Bazin, memoriile lui Katharine Hepburn, dar şi ce găseşte Luc Dardenne „În spatele imaginilor” sunt câteva dintre temele dosarului „Cărţi de cinema”, incluse în sumarul excelentei reviste create, susţinute şi difuzate de studenţii de la UNATC alături de profesorii lor.

La început de an, recomand, cu mâna pe inimă, programele Cinematecii, acolo unde şi eu mi-am început ucenicia în ale artei cu numărul şapte. Un excelent pachet de filme noir, cu regizori şi actori din istoria de aur a filmului sunt proiectate la început de ianuarie. Nu ezitaţi să vedeţi operele lui John Huston, Orson Welles, Fritz Lang, Louis Malle, Billy Wilder, cu interpreţi de talia unui Humphrey Bogart, Edward G. Robinson, Rita Hayworth sau Jeanne Moreau. Nu veţi regreta.  Un an mai bun tuturor, un an mai bun pentru filmul românesc.
 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul