Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Changez la femme!

        Ana-Maria Nistor

Detest 1, 8 martie, Dragobete şi alte asemenea, pentru că atunci, conform obiceiului, cuplurile mimează fericirea, perfecţiunea, armonia. Vine primăvara şi schimbăm clişeele. Ei se străduiesc să fie model de tandreţe, protecţie, delicateţe, atenţie. Ele īşi induc o stare de euforie care, ajutată de recuzită (flori, mărţişor, surpriză, cadou, afecţiune, restaurant), seamănă cu edenul căsniciei. Se pare că avem nevoie de o doză anuală de confirmare a existenţei īn doi. 


De fapt, tocmai despre clişee o să fie vorba īn rāndurile ce urmează. Iniţial, voiam să scriu despre femeile din umbră ale televiziunii, dar mi-am dat seama că, ieşind la iveală, se vor ciocni de damele din faţă. Acestea sunt īntruchiparea stereotipurilor carpato-danubiano-pontice. Aşa cere publicul, iar doamnele se supun, cu voioşie şi abnegaţie. De altfel, conform statisticilor, la noi, femeile se definesc prin grija faţă de alţii, tact, blāndeţe, frumuseţe (şi sufletească), emotivitate, intuiţie, teama de a nu-i răni pe ceilalţi, subiectivitate, īnclinaţie spre detaliu. Tabu: nu sunt niciodată pragmatice, nu sunt raţionale, n-au īnclinaţie spre esenţe, spre ştiinţe, n-au independenţă şi spirit de autoafirmare. Cine iese din schemă dă de bănuit.


Pornind de la convingerile romānilor despre ei, televiziunea a creat īn 20 de ani cāteva prototipuri.


Omniprezenta, zisă şi prototipul zero, este īntruparea unor fantezii masculine adunate laolaltă. Ea demonstrează că anumite specimene pot exista şi īn realitate, nu doar virtual, compuse īn computer. Numărul lor sporeşte, ceea ce īnseamnă că experimentul a reuşit. Prototipul zero este imaginea grotescă a feminităţii pornificate, pasive şi anonime. O prezenţă pe post de decor īn studioul TV, numită hostess, ajutor, dansatoare, mobilier, īnsoţitoare. Simplă ţintă a plăcerii vizuale şi motiv de autoglorificare masculină. Cum arată? E reprezentarea ultimului trend, porno chic, a cărui caracteristică principală este „cāt mai”. Cāt mai īnaltă, cāt mai slabă, cu sāni cāt mai mari, păr cāt mai blond sau cāt mai brun, obligatoriu cāt mai lung, pantofi cāt mai īnalţi, fustă cāt mai scurtă, abdomen cāt mai dezvelit, decolteu cāt mai adānc, machiaj cāt mai vizibil. Dincolo de emisiunile TV, īşi doreşte o iubire cāt mai sinceră, cu un bărbat cāt mai fotbalist, alături de care să petreacă cāt mai bine.


Ştirista e un model pentru multe fete din Romānia, un ideal - aş putea spune, chiar dacă e cotată drept cititoare de prompter. Pentru un statut mai bun, ştirista trebuie să muncească ani ca să confirme, să demonstreze, să argumenteze, să arate ceea ce Feţi-Frumoşii realizează īntr-o lună. Şi oricum, Andreea Esca e numai una şi aşa să rămānă!


Moderatoarea, zisă şi talk-show-ista, mă face să-mi amintesc de 1923, atunci cānd s-a introdus prin Constituţie votul universal pentru bărbaţi şi s-a discutat mult dacă femeile să fie considerate cetăţeni sau nu. Sau nu. Īntre timp, lucrurile s-au schimbat, bărbaţii sunt de acord cu ascensiunea profesională a unei femei, dar nu sunt dispuşi s-o sprijine. De aceea, şi talk-show-ul este foarte rar moderat de o femeie, pentru că acest fapt e un lucru greu şi, prin urmare, destinat bărbaţilor. Mai mult decāt atāt, dacă devine bătăioasă, agresivă verbal īn dezbateri, nu e credibilă, ci ridicolă. Doar masculii fac războaie, femeile se ocupă de educaţie şi frumos. Iar Ioana d’Arc a fost o nebună posedată! Şi nu uitaţi: femeile nu analizează, nu fac strategii, nu pot dezbate.


O categorie rară este cea a profesionistelor, a celor care au schimbat ceva, au dat o direcţie. Lucia Hossu Longin, Eugenia Vodă, regretata Jeana Gheorghiu şi alte cāteva asemenea. Toate trecute de prima tinereţe, nu prea frumoase, dar mai bune profesional decāt trei colegi la un loc. Ele sunt strāns īnrudite cu specialistele, zise şi femei deştepte, precum Anca Florea, Dana Grecu, Gabriela Vrānceanu Firea. Femeile din această categorie ori apar la televizor īn preajma unui bărbat care le ajută, le girează, le potenţează, ori īnclină să treacă īn categoria de mai sus. Evident, după mulţi ani.


Femeia de succes poate fi deşteaptă (posibil şi talentată), dar obligatoriu să fie frumoasă. Inteligenţa e un moft, iar acceptarea ei - un hatār pe care i-l faci unei femei superbe. Totuşi, sfatul specialistului e să nu exagereze cu materia cenuşie, ci să facă bine şi să se păstreze tānără, frumoasă, īn formă. Chiar şi īnaintea unei lansări de carte scrisă de ea, e bine să mai dea jos cāteva kilograme, pentru că, īn cazul femeii de succes, tot ambalajul contează. Foarte rar publicul se mulţumeşte cu mai puţin. Publicul - īn mare parte femei - vrea modele de urmat sau, īn cazul bărbaţilor, de admirat şi de dorit. Femeile non-Miss devin excepţii tolerate. Teo Trandafir poate să fie şi deşteaptă pentru că e foarte amuzantă.


Apariţia unei femei, oricāt de inteligentă ar fi, dincolo de frumuseţe, trebuie să se lege de teme precum dragostea, familia, sacrificiul, copiii bolnavi, artiştii demni de admiraţie, sinistraţii. Dacă abordează alte subiecte, serioase, din zona politică, culturală sau economică, va rămāne īntr-un interval orar cuminte, nederanjant. Nu văd o femeie īn prime-time cu o altă emisiune īn afara divertismentului.


Da, teoretic, ne dorim o Oprah, dar nu suntem pregătiţi s-o avem.


Da, orice bărbat apreciază o femeie ajunsă īntr-un post important; nu e nicio problemă dacă a făcut-o prin forţe proprii şi atāta vreme cāt nu au intrat īn competiţie directă.


Uneori, aceste femei sunt cele din umbra camerei de filmat, lucrează īn departamentele de programare pentru crearea de noi oferte, aţi ghicit!, pentru femei. Se identifică acele elemente, care, īn opinia celor ce se ocupă de structura programului, i-ar putea interesa cu precădere pe subiecţii feminini şi se introduc īntr-o emisiune difuzată la ore la care studiile au arătat că majoritatea telespectatorilor sunt femei: subiecte despre dietă, dar şi gastronomie exotică, despre afrodisiace şi consiliere maritală, despre soacre şi interviuri pentru job, telenovele, horoscoape, telenovele, idei de vacaţe īn insule. Iar telenovele. La care publicul este 67% masculin.


Totuşi, dincolo de cifre şi realităţi, ceea ce am făcut eu nu se face. Nu acum, īn prag de primăvară, cānd ghioceii īşi arată căpşorul din nea, cānd natura renaşte, oamenii zāmbesc şi cānd orice femeie - mamă, iubită, soră, colegă, chiar şi şefă - trebuie apreciată. Acum, īn luna lui mărţişor, e momentul să le mărturisim doamnelor şi domnişoarelor cāt de mult le iubim. Aşa e tradiţia, aşa se face.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul