Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Parlamentul şi preşedintele (II)

        Bogdan Ghiu

Ce înseamnă votul uninominal, recent adoptat de către Parlamentul României? Personalizarea votului, după modelul alegerilor prezidenţiale? Modul de alegere a reprezentanţilor se uniformizează: dispare echilibrul între votul direct uninominal şi votul „abstract". Constituirea puterii devine încredinţare totală, cedare necondiţionată, oarbă, a puterii, asupra căreia nu se mai poate reveni. Puterea nu trebuie să poată fi totalizată, căci atunci riscă să devină chiar totalitară, provocând permanent „războaie civile reci", aşa cum se întâmplă, în momentul de faţă, în România. Puterea trebuie să rămână segmentară, să fie nevoită permanent să încerce să se articuleze, să se adapteze (exterior, la realitate) ajustându-se (interior, auto-constituindu-se), să fie o maşină, un dispozitiv, un mecanism, nu un corp, o (falsă) expresie organică. Puterea şi statul nu sunt nişte realităţi naturale, ci nişte realităţi artificiale, produse. Ele nu „emană", ci se produc, se fabrică.


Generalizarea modului uninominal de vot de la Preşedinte la Parlament riscă să dezechilibreze iremediabil, fatal, mediatic şi populist, puterea şi instituţiile. Căci cum se poate face cunoscut cineva pentru a spera să fie votat în sistem uninominal? Prin televizor, mediatic, deci în mod inerent mincinos, populist. Putere alterată încă din principiu, cu alte cuvinte.


Iată de ce, fără a intra deocamdată în amănunte, propun, sugerez, pentru echilibrarea procesului democratic, ca, dacă parlamentarii vor fi aleşi uninominal, deci primind, astfel, un plus de legitimitate, de reprezentativitate, de putere, preşedintele să nu mai fie ales prin vot direct şi universal (de către cetăţeni), ci în mod indirect, tocmai de către parlamentul ales uninominal.


Generalizarea modelului uninominal, deci a pretenţiilor de putere şi de legitimitate ale aleşilor, riscă să dezechilibreze şi mai rău, definitiv, sistemul nostru politic. Formula: Parlament ales uninominal – Preşedinte ales de către Parlament mi se pare a echilibra situaţia, condiţiile de producere a puterii, mărind capacitatea de „suturare" a rupturii dintre momentul de constituire şi perioada de exercitare, ambele democratice, a puterii, de feed-back între cele două momente.


Abia unui Preşedinte astfel ales, în mod filtrat, laborios, depersonalizat, indirect, i se pot încredinţa, apoi, puteri sporite. Dar puteri sporite încredinţate direct, prin vot uninominal universal şi generalizat, reprezintă un dublu pericol doar aparent contradictoriu: dorinţă, tentaţie de totalizare a puterii – conflict între puteri egal de „uninominal" constituite – şi ne-constituirea puterii, blocare, constituţională şi de constituire, a puterii. Luptă „structurală" pentru supremaţie între puteri, conflict de „totalitarisme" structurale: adică exact ceea ce trăim în momentul de faţă, când fiecare putere vrea să deţină toată puterea.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul