Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Finală de Oscar: 6 la 3 pentru Kathryn

        Călin Stănculescu

Fără mari surprize, finala din acest an la Premiile Oscar a dat câştig de cauză fostei neveste a campionului încasărilor din toate timpurile. Pe an ce trece competiţia pentru cunoscutele premii americane de film aduce a concurenţă pentru Cartea Recordurilor la diferite capitole. Anul acesta, am bifat cea mai eficace peliculă la capitolul încasări, prima doamnă care cucereşte titlul de Cel mai bun regizor şi de cel mai bun film, tot doamna Kathryn Bigelow cu „Echipa de foc”, prima actriţă care împuşcă dintr-un foc şi Oscarul, şi Zmeura de aur, reuşind  să fie şi cea mai bună, şi cea mai proastă, adică  Sandra Bullock, cu performanţele din „The Blind Side” şi „All about Steve”.


Cam astea au fost recordurile unei ediţii destul de terne, în care filmul american şi-a dezvăluit, dincolo de toaletele afişate la ceremonia de la Kodak Theatre, o anume oboseală în repertoriu, o sărăcie de idei şi personalităţi cum de multă vreme nu s-a mai întâmplat. Iar ediţia viitoare ne promite de pe acum un val de filme pline de violenţă, cu multe efecte speciale, trei, patru dimensiuni, dacă nu mai multe, precum şi reveniri în forţă ale musicalului şi desenului animat.


Doar la câteva ore de la decernarea Oscarurilor, cele două jurii ale Uniunii Cineaştilor, conduse de regizorii Nicolae Mărgineanu şi Laurenţiu Damian, şi-au anunţat preferinţele.


Premiile au fost împărţite de cele două jurii după criteriul lungimii filmelor…


Marele Premiu şi Trofeul Uniunii Cineaştilor a fost atribuit lui Corneliu Porumboiu, regizorul care a enervat multă lume cu al său „Poliţist, adjectiv”, dar care fiind laureat cu două importante premii la Cannes, nu putea fi ocolit. Premiul special al juriului a revenit filmului „Cealaltă Irina”, de Andrei Gruszniczki, iar premiul pentru regie a fost adjudecat de Radu Mihăileanu, cu al său „Concert”, laureat, de altfel, şi cu două premii Cesar.


Premiul pentru scenariu a revenit lui Cristian Mungiu pentru suportul epic al „Amintirilor din Epoca de aur”. Filmul „Călătoria lui Gruber”, de Radu Gabrea a pri­mit premiile pentru coloana sonoră – Florin Tăbăcaru, şi pentru scenografie – Svetlana Mihăilescu.


Cei mai buni actori au fost desemnaţi Hilda Peter, pentru rolul din „Katalin Varga”, şi Andi Vasluianu pentru rolul din „Cealaltă Irina”. Un premiu In memoriam a fost acordat lui Gheorghe Dinică pentru ultimul său rol din „Week-end cu mama”. Premiul Opera prima a revenit lui Adrian Sitaru pentru „Pescuit sportiv”. Regizorii Laurenţiu Damian şi Ana Boariu au câştigat ex-aequo premiile pentru documentar de lungmetraj cu filmele „Drumul clipei” şi „Fratele meu din exil”, ultimul fiind dedicat Mon­seniorului Vladimir Ghyka. Pentru carte de film a fost premiată Magda Mihăilescu, autoarea volumului „Francois Truffaut”. Dana Bunescu a primit premiul pentru montajul realizat la filmul! „Întâlniri încrucişate”.


La categoria scurtmetraje, Premiul special al juriului a fost atribuit Televiziunii Române pentru proiectul „Restaurare”. Cel mai bun film eseu a fost declarat „Paganini’s watercolours” de Alina Cosmoiu şi Florin Orezeanu. Dominic Dembinski a luat premiul pentru cel mai bun film TV, „Eu vă fac să râdeţi”. „Culorile avangardei”  de Andrei Măgălie a fost declarat cel mai bun film de artă. Premiul pentru carte a revenit Silviei Kerim pentru volumul „Mircea Veroiu – ultima vară a tinereţii”. Regizorul Mihai Surubaru a cucerit premiul pentru cel mai bun desen animat, iar Bertoti Attila a cucerit Premiul Opera prima cu filmul „Firul Ariadnei”.


Conducerea Uniunii Cineaştilor din România a îmbogăţit lista de recompense cu Premiile  academice speciale pentru cultură cinematografică, acordate în acest an regizorilor Sergiu Nicolaescu şi Laurenţiu Damian, precum şi criticului de film Ioan Lazăr.

 Peste zece zile se vor decerna în premieră la Palatul Parlamentului Premiile Gopo, cu un sistem de vot asemănător celui de la Oscar. Cum în acest sistem surprizele pot fi mai mari, deşi producţia de film românească pe 2009 nu a fost chiar aşa de bogată în opere deosebite, cred că multe premii le vor dubla pe cele acordate de juriile UCIN.
 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul