Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Fantoma lui Hamlet bāntuie prin Romānia

        Mircea Ghiţulescu

A şaptea ediţie a Festivalului Shakespeare de la Craiova se desfăşoară sub genericul Constelaţia Hamlet pentru că şi-a propus să ofere cāt mai multe versiuni cu celebrul Hamlet: Teatrul Meno Fortas din Vilnius, Lituania, regia Oskaras Korsunovas, Schaubűhne din Berlin, cu un spectacol semnat de Thomas Ostermeier, Teatrul Metropolis din Bucureşti, regia de Bocsardi Laszlo, un altul realizat de Elisabeth LeCompte la The Wooster Group din New York. Mai participă Teatrul Polski din Wroclav, Polonia, Academia de teatru din Shanghai, China, şi Street Theater Group din Miriang City, Coreea de Sud. A fost prezentă pe cale electronică trupa Ryutopia Noh Teatre Shakespeare din Niigata, Japonia, care au jucat la ei acasă, dar spectacolul s-a transmis pe un mare ecran la Craiova. Tot cu o proiecţie, Hamlet – un monolog, a participat şi regizorul englez Robert Wilson care şi-a lansat cu această ocazie o carte.


La Bucureşti, Festivalul Shakespeare părea să se deschidă sub cele mai bune auspicii cu Hamlet-ul berlinez, un spectacol de o energie debordantă,  bazat pe un fundal sonor neīntrerupt şi pe alte efecte sonore epuizante. Actorii vorbesc la microfon, iar interpretul lui Hamlet ştie să facă de toate, inclusiv acrobaţie. Nu mai ştii dacă nebunia lui e trucată sau reală. Nu e bine că nu mai ştii unde este hotarul fragil dintre īnţelepciune şi demenţă atāt de bine trasat de Shakespeare. Nebunia berlineză este atāt de puternic exteriorizată īncāt stārneşte hohote de rās. Este primul spectacol cu Hamlet la care publicul rāde de se prăpădeşte. Ostermeier are cāteva idei bune şi dintre acestea prologul cu īnmormāntarea regelui asasinat de regină şi  amantul ei este aproape genială. Sicriul nu vrea să se cufunde īn groapă, parcă ar avea o viaţă proprie. Mai mult, ameninţă să-l  īnghită pe gropar care se angajează īntr-o luptă corp la corp cu acest sicriu īn care se ascunde un suflet mānios şi dornic de răzbunare. Apariţia Fantomei, celebra fantomă a Regelui, este astfel minuţios pregătită şi explicată. Totul se petrece pe o imitaţie de pămānt care nu se face noroi īn contact cu apa, pentru că, trebuie s-o spunem, la Ostermeier plouă tot timpul. Păcat că această scenă este pusă la īnceput, pentru că, din pas īn pas, spectacolul se destramă şi cade īn soluţiile comune ale teatrului neruşinat. Scenariul după care lucrează Ostermeier este, īn primul rānd, o catastrofă literară şi, imediat după aceea o catastrofă argotică, fără nici o legătură cu limba lui Shakespeare. Pare a fi reducţia unui ignorant, a unui copil care a auzit despre Hamlet din povestite sau a unui bătrān care a uitat amănuntele şi a reconstituit īn linii mari subiectul. Unde nu şi-a mai amintit nimic a repetat monologul cu „a fi sau a nu fi”. Tragedia shakespeariană este redusă la cāteva personaje: Fantoma, Hamlet Claudius, Polonius, Laertes plus regina Gertrude, care o joacă şi pe Ofelia, fiindc㠄aşa vrea muşchii mei”. Pe de altă parte, spectacolul este supertehnicizat. Nu mai rămāne nimic de admirat din arta actorului dacă īl pui tot timpul cu faţa īntr-o cameră retroproiectoare care īi măreşte chipul pe fundal. Proiecţii, microfoane, lasere, nu mai lipseşte nimic dintr-un film science fiction. E plină Europa de frustraţi care vor să facă film, dar au nimerit īn teatru şi īşi propun să-l „modernizeze” cu proiecţii stupide. Degeabă le spui că teatrul este o artă a volumelor, şi nu a imaginilor plane, ca filmul. Culmea comediei a fost abia spre final cānd, din culise, a apărut o doamnă care avea un mesaj de transmis şi păşea tiptil-tiptil să nu deranjeze actorii. Doamna ne-a comunicat că s-a defectat ceva la calculatorul cu lumini, aşa că actorii oricum erau obligaţi să īntrerupă.

Īncepānd cu această ediţie, Festivalul creat de Emil Boroghină va acorda Premiul Internaţional Shakespeare. Primul laureat este Silviu Purcărete. Să fie vorba de un mesaj secret prin care suntem preveniţi  că vom vedea un Hamlet īn regia sa?
 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul