Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Filmul pentru toţi

        Călin Stănculescu

…este titlul unei serii de carte editată de IBU Publishing într-un format ce aduce aminte de clasica şi familiara BPT. Pri­mele trei apariţii în această excelentă serie destinată atât informării cinefililor, dar şi formării viitorilor cineaşti sunt dedicate „Noului Val  Francez”, „Filmului japonez” şi „Scurtmetrajului”.


Noul Val Francez” este prezentat de profesorul universitar Michel Marie de la Paris 3 – Sorbonne Nouvelle, analist care disecă cu lux de amănunte geneza şi componentele parametrilor constitutivi ai une­ia dintre şcolile cele mai bine structurate şi coerente din istoria celei de a şaptea arte. Doctrina comună unui grup de creatori, programul estetic ce subînţelegea o strategie, ansamblul de opere adecvate unor criterii avansate de un grup de artişti, un lider sau un teoretician, un suport editorial au fost câteva dintre principalele repere ale Noului Val, prezentate în volumul universitarului francez cu lux de amănunte, într-un limbaj accesibil şi perfect argumentat. Una dintre marile descoperiri ale Noului Val rămâne promovarea „minimalismului”, a filmelor cu buget mic – după cum se vede nu-i nimic nou sub soare, dacă ne referim la „noul val” din cinematografia românească – realitate ce a stabilizat curentul francez schimbând în acelaşi timp şi optica majoritară la nivel de producţie şi distribuţie. Mariajul unor practici tehnice cu estetica Noului Val a dus şi la reconsiderarea, printre altele, a sunetului-sincron, precum şi la predominanţa pleinair-ului în multe dintre operele cineaştilor francezi, care s-au impus nu numai prin personalităţi, ci şi prin generaţii de autori. O cronologie a principalelor evenimente politice şi culturale, precum şi o densă bibliografie însoţesc această seducătoare introducere în istoria contemporană a filmului.


Max Tessier este recunoscut drept una dintre personalităţile criticii franceze specializate în cinematografia asiatică, un fin comentator şi istoric al filmului nipon. Autorul realizează cu măgulitoare economie de cuvinte o substanţială introducere în istoria filmului japonez, volum destinat cinefililor mai puţin avizaţi, dar care reprezintă în opinia autoarei Prefeţei, Cristina Corciovescu, „un schelet de bază pentru orice specialist care intenţionează să scrie o istorie mai analitică a acestei cinematografii”.


Cu o „preistorie” fascinantă, cinema­tografia japoneză înregistrează mai multe „renaşteri” fie în urma războiului mondial, fie în urma cizelor economice, fie, pur şi simplu, în urma unor cutremure. Descoperit tardiv în Europa, dar şi la Hollywood, datorită capodoperei lui Akira Kurosawa „Rashomon”, Leul de aur la Ve­neţia şi Oscarul pentru cel mai bun film străin, filmul japonez nu a încetat să uimească şi să seducă milioane de spectatori din întreaga lume, datorită unei dinamici fantastice a generaţiilor de creatori, care au reuşit prin forţa talentului să impună atributele specifice unei şcoli naţionale de primă importanţă. Câteva statistici esenţiale referitoare la producţie, distribuţie, săli, spectatori, preţuri sau companii completează volumul tradus din limba franceză de Magdalena Stanciu.


Totul despre scurtmetraj” de Clif­ford Thurlow, scriitor şi cineast indepen­dent din Marea Britanie, reprezintă un au­tentic compendiu ce ne introduce în istoria „ge­nului”, ce subînţelege de fapt toate ge­nu­rile posibile ale filmului în limite res­trictive doar de timp, dar poate deveni les­ne un manual de pregătire pentru orice do­ritor de a crea un film scurt. Componenta in­formaţiei istorice este dublată de capitole practice ce vizează  Scenariul, Regi­zorul, Producătorul, Monteurul, Finan­ţa­rea şi Distribuţia, dar şi Formarea echipei, Locaţiile, Sound-designul, Muzica şi postproducţia, Castingul. Componentele practice ale volumului nu ocolesc elaborarea dosarului de presă, o impresionantă listă de festivaluri, un glosar de termeni. Două interviuri cu regizorii Daniel Mulloy şi Jack Pizzey vor lumina amatorul de scurtmetraj asupra tentaţiilor ficţiunii sau documentarului. Cinci scenarii de scurtmetraje completează un volum extrem de dens, bordat cu o impresionantă listă de trimiteri la adrese pe Internet pentru aprofundarea secretelor unui gen ce a adus, cel puţin în ultima vreme, mari satisfacţii cineaştilor români în marile festivaluri internaţionale.

Felicitări iniţiatorilor acestei de serii de carte de film, domeniu din ce în ce mai des ilustrat de evenimente demne de comentat.
 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul