Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Personaje second hand şi personaje de unică folosinţă

        


Textul comunicării pe care a susţinut-o redactorul nostru Horia Gārbea īn cadrul colocviului pe tema MĂRIREA ŞI DECĂDEREA PERSONAJULUI ĪN FICŢIUNEA LITERARĂ.


 


Există īn lume numeroase obiecte folosite de mai mulţi proprietari succesiv. Pentru unele, cum ar fi hainele sau vasele de uz curent, folosirea consecutivă poate crea un sentiment de oarecare jenă. Dar altele pot fi utilizate fără sfială: casele, īn primul rīnd, autovehiculele, obiectele decorative, chiar unele produse electronice şi, desigur, şi unele obiecte banale īnnobilate tocmai de statutul de antichitate. De ce te-ai ruşina să foloseşti un samovar sau chiar un set de linguriţe care au trecut de la o generaţie la alta? Pentru a nu mai vorbi de bijuterii sau chiar de coroanele regale.


Condiţia folosirii unui obiect care a aparţinut sau a fost creat de altcineva este aceea a rezistenţei lui şi, eventual, a unei valori peste media celor de acelaşi fel. Ei bine, aşa se īntīmplă cu personajele literare.


Cele rezistente au o vitalitate şi un timp de folosinţă care depăşeşte cu mult durata uzului lor īntr-o piesă ori īntr-un roman. Nu īnseamnă că nu există şi personaje de unică folosinţă - ele sīnt chiar majoritare. Dar, din tot ce compune o operă literară, personajele rezistă cel mai mult īn timp. Sigur, ca orice lucru folosit, uzura se īnlătură prin īntreţinere, prin reparaţii, chiar capitale, sau prin schimbarea destinaţiei. Un simplu sifon poate deveni obiect decorativ, o ceaşcă veche e bună de bombonieră.


Autorii īnşişi īşi refolosesc personajele care au dat dovadă de calitate şi fiabilitate. Sherlock Holmes trece din carte īn carte şi, cīnd autorul a murit, s-au găsit ingenioşi să-l repare puţin şi să-l pună la treabă. Dar acesta e şi cazul lui Hamlet, transformat la final, cīnd biologia nu l-a mai ţinut, īn maşinărie. Ba chiar şi cazul unor personaje aparent mult mai neīnsemnate din jurul său: Rosenkrantz şi Guildenstern. Cazurile de mai sus sīnt eroi imaginari concepuţi relativ de curīnd şi care au, īn opinia mea, multă viaţă īnainte. Dar cīt de bine se pretează refolosirii eroii reali sau aproape reali, perfect sau vag atestaţi, īncepīnd cu personajele mitologiei clasice, cu personajele biblice şi cele ale mitologiei fiecărui popor, ajungīnd la regi şi īmpăraţi, conducători de oşti sau de comploturi.


Nici eroii mitologiei moderne nu fac excepţie, aici fiind vorba mai ales de scenariu de film, un tip aparte de operă literară. Producători şi scenarişti succesivi au creat mereu, cu mijloace diferite, păţanii ale unor personaje care nu se defectează niciodată. Uneori, personajele īmprumutate de la īnaintaşi īşi mai schimbă culoarea, sīnt upgradate şi tunate pentru a impresiona noile generaţii. Īşi mai schimbă uneori şi numele, dar rămīn, īn esenţă, aceleaşi.


Aş spune chiar că arta unui prozator sau a unui dramaturg depinde esenţial de modul īn care el ştie să īşi aleagă, din parcul de personaje second-hand, distribuţia potrivită, precum şi dozajul dintre acestea şi cele de unică folosinţă. Există apoi personaje-copie. Ele apar cīnd autorul nu-şi permite cele mai bune materiale din care a fost creat originalul şi, īmprumutīnd doar forma, le realizeză din ghips polisat sau ceară.


Sīnt convins că, fie conştient, fie inconştient, autorul recurge la refolosirea personajelor pentru că este un procedeu eficient. E greu şi, pīnă la urmă, inutil pentru un autor să īşi conceapă o nouă Doamnă Bovary sau un nou Tarzan, cītă vreme cele vechi sīnt atīt de bine păstrate, practic, parcă ar fi noi. El, autorul, trebuie numai să refacă distribuţia şi să scrie un scenariu credibil, īn care să poată folosi resursele uriaşe ale acestora.


Cīnd ştiu că resurse globale dintre cele mai importante, precum petrolul sau cărbunele, sīnt epuizabile sau se regenerează greu, īmi vine să mă uit cu o uşoară superioritate la cei care depind de utilizarea lor. Eu, ca scrii­tor, am zăcăminte imposibil de exploatat de personaje, colecţii nu numai vaste numeric, dar formate din exemplare care nu se vor strica niciodată.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul