Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
0
Premii

   
Cautare dupa nume autor

BOOKFEST 2010 – Întâlnire cu Istoria

        Valeria Popescu

La ediţia 2010 a Târgului de Carte Bookfest şi-au scos certificate de naştere atât de multe titluri de cărţi cu teme istorice şi politice, încât ai zice că tot ce e obsesie electorală şi brand de ţară a ţinut să apară vara asta. O fi de vină termenul „brucanian – dumasian” al celor 20 de ani? O fi nevoia de mers la pshinalistul personal din propria bibliotecă? Nu avem un răspuns sigur. Dar editorii au ţinut să atragă atenţia că pe piaţă se găsesc volume despre Ceauşescu, deportaţi, securişti, revoluţionari, emigranţi şi deţinuţi.


Istoria mentalităţilor a câştigat un titlu care-i scrie nu atât o recuperare literară, cât una antropologică – şi numim aici cartea lui Andrei Oişteanu Narcotice în cultura română. Istorie, religie şi literatură (Editura Polirom), unde aflăm cu ce droguri se stimulau şi fericeau scriitorii români, subiect până mai ieri tabu, dar care ne rodea, să recunoaştem. C-o bârfă toţi suntem datori!


Herta Muller şi Ion Mihai Pacepa, printr-o ironie de care numai viaţa românească este capabilă, au împărţit rafturile Editurii Humanitas. La Bookfest au fost lansate Leagănul respiraţiei, de Herta Muller şi o nouă ediţie a cărţii Orizonturi roşii, de Ion Mihai Pacepa. Leagănul…, în traducerea lui Alexandru Al. Sahighian, are în centru represiunea de după 1945 asupra germanilor din România, deportaţi în lagăre sovietice, mama autoarei fiind ea însăşi una dintre deportate. Noua ediţie a Orizonturilor roşii a fost îmbogăţită cu noi capitole şi porneşte de la traducerea lui Horia Gănescu şi a lui Aurel Ştefănescu, din 1992, fiind  revizuită de Pacepa în 2010.


Ziaristul Grigore Cartianul a dat o adevărată lovitură cu volumul Sfârşitul Ceauşeştilor - Să mori împuşcat ca un animal sălbatic, în care îşi prezintă varianta documentată despre ultimele cinci zile din viaţa celor doi. Lansarea cărţii şi nesfârşitele sesiuni de autografe aminteau de cozile la carne (pentru mentaliştii de istorie recentă) sau de pelerinajele la Maglavit (pentru pasionaţii de teme precum Tanacu – mântuirea neamului – catedrala omonimă, încotro?).


Curtea Veche, tot la întâlnirea Bookfestului cu istoria, ne-a adus Prezentul trecutului recent şi Religie şi politică în România postcomunistă, de Lavinia Stan, De pe băncile şcolii în închisorile comuniste, de Luminiţa Stoenescu şi O apărare a libertăţii, de Ioan Stanomir.


De literatura română contemporană, cu toată tortura editorală de a o descoperi şi aduce către cititori, se ocupă două nume notabile: Paralela 45 şi Tritonic. Poeta Andra Rotaru a fost publicată de Paralela 45 cu al doilea volum de versuri, cartea purtând titlul Ţinu-­ turile sudului. A fost o apariţie aşteptată după ce fragmente au ajuns la auditoriu fie la Maratonul de jazz şi poezie, fie la Muzeul Literaturii din Bucureşti, fie la Zilele Francofoniei de la Bruxelles, vis ŕ vis de Manneken Pis. Poezie contemporană publică Paralela 45 şi cu volumul Ofeliei Prodan În trei zile lumea va fi devorată.


Ion Bogdan Lefter ni-l aminteşte pe Stendhal (care spunea, manifest al realismului, că romanul este ca o oglindă purtată de-a lungul unui drum) şi îşi intitulează cartea lansată la Bookfest O oglindă purtată de-a lungul unui drum. Fotograme din postmodernitatea românească - 7 postmoderni: Nedelciu, Crăciun, Müller, Petculescu, Gogea, Danilov, Ghiu, prin grija aceleiaşi Paralele 45. 


Lucia Verona, cunoscutul nume al prozei şi dramaturgiei noastre, reeditează la Tritonic un succes, romanul Labirint obligatoriu, care i-a atestat nota foarte modernă de ghidare în lumea de astăzi, cu ironie şi eleganţă enciclopedică, genul de carte în care personajele sunt Tu, oglinzile şi gândurile tale. Curajul de a paria pe nonconformism şi încrederea în vechiul şi nedemodatul gen sângeros al romanului poliţist au dat Bun de tipar, la Tritonic, pentru Parfumul văduvei negre, de Oana Stoica Mujea, voce distinctă a prozei de la noi şi autoare fără milă în recrutarea din blogroll a personajelor (n.n. – blogroll, un fel de carte de telefon persona­-lizată, dar pe internet).


Dacă ar fi să avem un paragraf „Restituiri, Recuperări, Unde sunt clasicii noştri şi ce-am făcut cu ei?”, şi iată că-l avem, am aminti de câteva apariţii de care s-au preocupat Polirom şi Paralela 45. Originalul Laurei, de Vladimir Nabokov, volum apărut la edi­tura ieşeană, are prefaţa semnată de Dmitri Nabokov, unde acesta, fiul, încearcă să explice decizia de a face public ultimul manuscris al lui Vladimir Nabokov, în ciuda interdicţiei exprese a autorului. William Shakespeare ne-a fost din nou oferit, în traducerea Violetei Popa şi a lui George Volceanov, de către editorii de la Paralela 45, prin două volume dintr-o nouă serie de Opere  - Sonete. Furtuna (vol. I) şi Hamlet (vol. II). Admiratorii poeziei lui Salvatore Quasimodo se pot bucura de ediţia bilingvă Zi după zi / Giorno dopo giorno, în traducerea lui Ilie Constantin.


Bookfestul a făcut şi puţină (încercare de ) activitate civică, prin campania de strângere de semnături „Linişte, vorbesc cărţile!” Până la următorul târg de carte, şşşşşşşt….!

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul