Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Arhiva lui Vasile Mureşan-Murivale

        Iolanda Malamen

Există artişti pentru care comunicarea  mesajului vizual īntr-un spaţiu plin de viaţă pe care-l tratează cu neasemuită autoritate şi generozitate, reprezintă cea mai aplicată promulgare a noţiunii de imaginaţie şi efort  Ei sunt structuri racordate la toate frămīntările şi (in)justeţele timpului, opera lor fiind un seducător şi vulcanic amestec de trecut prezent dar, mai ales viitor. Elogiaţi sau negaţi, īnsă cu neputinţă de ignorat, depăşind adesea adversităţi de neīnţeles, ei sunt acele spirite lipsite de egoismul mohorīt, şi īntind fantasmele creative aflaţi īn siajul unei permanente visări. Un astfel de nomad visător, care lucrează īn contra canoanelor, metamorfozīnd tot ce atinge cu privirea şi cu mīinile, este Vasile Mureşan-Murivale. De ani de zile acest vajnic combinator, face şi desface ispitit de: forme, volume, perspective, şi experimentīnd, şi tulburīnd lucrurile stabile, şi călăuzindu-ne prin īntortocheatul lui lirism rebel, o mare cantitate de materie, ce devine  măsură a diversităţii. 


Faptul că acum un deceniu şi mai bine, la un moment dat, īn pauzele de şevalet a īnceput să colinde Bucureştiul cu aparatul de fotografiat făcīnd instantanee prietenilor şi colegilor de breaslă, nu părea să ducă neapărat spre una din cele mai neaşteptate arhivări de portrete făcute de vreun artist romān. Ani de zile Murivale a adunat sute şi mii de imagini, extinzīnd demersul asupra tuturor breslelor creatoare şi, aşa se face că, īn prezent arhiva numără peste 40.000 de asemenea portrete. Ceea ce sporeşte calitatea fotografiilor este intervenţia de tip environment şi crearea de spaţii. Documentarea şi arhivarea de tip foto sau video dă unei asemenea īntreprinderi posibilitatea să trăiască, să aibă un conţinut viu. Īncepīnd cu1999, Murivale a făcut din locuinţa lui boemă, aflată īn centrul Bucureştiului, un laborator fabulos, de unde dialoga cu mediul īntr-un chip cum nu se poate mai atipic, şi, īn acelaşi timp mai plin de vitalitate. Şi-a cumpărat apoi o cameră mini DV cu care ,,capta intervenţiile īn spaţiu,, şi aşa s-a născut şi ideea de-a decalchia la scara de 1/4 plafonul Sixtin, creīnd un monotip amplu desfăşurat la dimensiunea de 4x12 m. Īnmagazinările succesive de documente l-au condus apoi, cum era firesc spre ideea de arhivă. Vernisajele de artă la care a participat constant din 2000 i-au dat posibilitatea să capteze filmic şi fotografic evenimentele respective pe care le descărca, īnsoţindu-le cu intervenţii personale captivante. Din 2002, portretele īnmulţindu-se, proiectului i s-au adăugat īnregistrările pe discuri. Folosind şi PC-ul s-a ajuns la captarea de fotograme. După mii de fotograme artistul şi-a dat seama că trebuie să ordoneze materialul īn foldere, īn funcţie de zonele de creativitate. După 5 ani de lucru intens, cīnd ajunsese la cifra de 20 00 de fotograme i s-a propus o expoziţie pe această temă a portretului colectiv al artistulu romān contemporan. A tapetat plafonul Galeriei HT 003 cu fotogramele. (Cu un an īnainte plafonul fusese suportul unei lucrări Sixtine, ca un omagiu adus marelui florentin al Renaşterii italiene). Impactul a fost extrem de puternic: peste o mie de vizitatori īn două luni!!! Cronicile pozitive din presa scrisă şi din cea audiovizuală, cīt şi cīştigarea Premiului pentru Instalaţie şi Ambient din 2005, al UAP, l-au făcut să-şi revizuiască proiectul şi să-şi dorească o cuprindere vizuală şi mai consistentă a artistului  romān de azi… Le-a făcut loc tinerilor creatori şi senio­rilor, din absolut toate zonele de specialitate: multimedia, grafică, pictură, desen, sculptură, critică de artă, apoi a pătruns şi īn zona literaturii, a muzicii, a artei dramatice, a managerilor şi iubitorilor de artă. Īn ultimii 5 ani, fotografiile au fost realizate cu un aparat foto digital, cu rezoluţie de 10MP. Artistul se gīndeşte acum la arhivarea fotogramelor īn vederea unui portret antropologic al artistului īn context temporal, mai ales că, după cum mărturiseşte, a constat modificri morfologice ale portretului  Un adevăr comun īn care contextul creează o unitate aproape stilistică. Fiecare portret pe care-l face se apropie ca stare de pictură, ca şi cīnd s-ar sluji de clasicul model de atelier, căutīnd să surprindă acea nevăzută, misterioasă interioritate.  Arhiva cuprinde artişti care au şi cīte 800 de fotografii realizate īntr-un deceniu. Să ne gīndim cīt de utilă va fi peste ani această uriaşă arhivă! Să ne gīndim īnsă şi cu tristeţe că există doar 4 fotografii Eminescu. Sigur, pictorul  Murivale nu este singurul care a gīndit şi realizat o asemenea arhivă. Īn America se pare că a existat o asemenea tentativă, (din partea unui artist puţin cunoscut), dar este cu siguranţă unicul artist pe care un īnger īl īnsoţeşte īn acestă aventură arhivistică, sporindu-i echilibrul constructiv şi cuceritoarea necesitate. După cum se poate presupune, umorile multora dintre subiecţii proiectului au uitat uneori de acea fărīmă de generozitate şi au īntors spatele aparatului de fotografiat, dezamăgindu-l. L-au mai dezamăgit cu promisiuni deşarte şi unii dintre cei care pot impune  arta romānească īn lume. Cu toate astea, Murivale nu poate fi īmpiedicat să viseze că, nu peste mult timp va tapeta pereţii de la Sala Dalles cu acest imens portret colectiv, racordat la net, desfăşurīnd odată cu el timpul trăit, şi poate avīnd o forţă de impact care să-i răsplătească munca. Mai visează ca lucrarea să-şi găsească īntr-un final locul īn Biblioteca Academiei Romāne, cu dreptul de a fi ,,utilizat“ după 30 de ani. Mai visează să tapeteze propria casă-atelier de la km. Zero, īn fotografii pe faianţă, acoperind atīt interiorul, cīt şi exteriorul clădirii, care pare că urcă spre cer. O privire de pictor către semeni, arătīnd nu numai preţuire, ci şi multă iubire. Pīnă atunci Murivale compune covoare cu artişti, gīndind noi spaţii de expunere pentru ele, şlefuindu-şi proiectul cu lumini şi umbre care dau īn fond sens unei exis­tenţe atīt de dependente de revelaţie şi de formulările ei.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul