Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

ViSual efemer, un album despre lucruri durabile

        Iolanda Malamen

Am īn faţă albumul ViSual efemer al lui Costin Neamţu, apărut la editura Art XXI, album care, fără preţioase puneri īn scenă şi fără desfăşurări orgolioase, dar realizat cu mult echilibru, arată, răsfoindu-l pagină cu pagină, că, īn cele cinci decenii de lucru intens şi de extraordinare căutări şi răspunsuri la ele, acest artist n-a īncetat să pună toată viaţa īn valoare, cu mărinimia talentului, formele şi cromatica a ceea ce a trăit şi trăieşte. I-am văzut prin anii ’70-’80 cīteva expoziţii şi, īncă de pe-atunci, mi-au atras atenţia (ca unui iubitor de artă ce mă aflam) farmecul, expresivitatea şi seva lucrărilor, cīt şi asumarea şi validarea realului.


Născut īn 1939 īntr-o comună de līngă Suceava, Costin Neamţu a absolvit Secţia de Pictură monumentală a Universităţii de Art㠄Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, avīndu-i profesori pe Simona Vailiu Chintilă, Ştefan Szony, Costin Ioanid şi Ghiţă Popescu. Īncepīnd din 1968, expune frecvent īn ţară şi īn străinătate, atīt singur, cīt şi īn expoziţii de grup. Lucrările sale se află īn multe muzee din ţară şi īn colecţii particulare din Romānia, Anglia, Grecia, Germania, Coreea de Sud, Austria, Liban, Italia, Israel, Franţa. A fost răsplătit cu cīteva premii importante şi este membru al UAP. Este menţionat īn enciclopedii şi dicţionare, iar criticii au semnalat la fiecare expoziţie resursele indiscutabile de veridicitate şi de seducătoare luminozitate ale unui artist care nu şi-a abandonat niciodată visele şi nici certitudinile.
Urmărind traseul artistic al lui Costin Neamţu, se poate observa neobstinant, dar constant articulat, o asumare chibzuită şi matură a unei clasicităţi afective. Artistul figurează cu voluptate, realizīnd portrete, foarte multe īn tehnica pastelului, fie de o sobrietate stilistică voită, fie īn compoziţii cu personaje, ilustrīnd, parcă, fantasmele benigne ale copilăriei. Se văd pe alocuri sonuri din desenele lui Ion Baciu, acel excepţional desenator şi ilustrator de carte, dar asta aşa, la o atingere rapidă a privirii. Impresionantă este suita de elemente casnice sau decorative cu a căror cromatică subtil-reală, īn multiple catifelări, Costin Neamţu aduce adevărate emoţii vizuale. Artistului i se potriveşte  lumina, dar şi unda pală şi chiar umbroasă a unor elemente pe care le īnsoţeşte cu o căldură calmă, ferecīndu-se īn propria nostalgie. Nu este greu, aşadar, ca privitorul să facă un inventar al multor volume şi culori care i-au rămas īn memoria afectivă: Masa rotundă, Oala cu plante, Oală cu gheme, nuci şi cleşte, Ceaun şi pīine, Scăunelul, Blide roşii, Oala de sarmale, Şura casei părinteşti, Odihna cailor, Urmele timpului, Univers īn stog, Cumpăna albă sau naturile statice cu tradiţie sunt tot atītea suprapuneri īn timp, īnduioşări vizavi de nişte lucruri şi locuri dragi. Costin Neamţu nu e un idilic, ci un observator cald al acestui instrumentar uman şi natural. Peisajele lui aleg dintr-un tot elementele semnificative, pe care, cu un sentiment de devoţiune faţă de Creaţie, le aşază pe pīnză sau pe hīrtie, cu liniştea unui misionar.


Īn tapiserie, feronerie cu ceramică şi diversele schiţe colorate, īn grafica īn linoleum, artistul geometrizează, spaţializează, desfigurează, fărīmă şi reaşază formele, cuprins de confortabilul instinct al ludicului. Cromatica oscilează īntre sobrietate şi mici pusee sangvinolente sau celeste. Ceea ce este propriu lui Costin Neamţu este nu stocarea vizualului īntr-o tematică fixă, ci īntinderea ei extrem de diversă, ce pare nelimitată īn varietatea ei. Cu timpul, unor teme li se adaugă o notă de mister şi de oniric, chiar dacă  desprinderea de unele pulsiuni tradiţionale nu este totală. Luminozitatea le dă o strălucire patetică, iar sevele tuşelor fine şi modulate din anumite lucrări, cīt şi cromatica fără efuziuni, cu nervuri de maestru amintesc rareori de Pallady şi H.H. Catargi. Apar şi primele elemente geometrice, cīt şi un duh suprarealist, nediferenţiat īn mod expres, dar cu o persuasivă limitare īn spaţiu.


Perioada Compuneri, de după 2000, este o altă privire asupra  realului, structurarea ei descifrīndu-se īn stilizări obiectuale, īn colaje, totemuri, acril pe lemn, machete din carton, totul īn  spectaculoase stratificări cromatice. Supra­feţele reflectă naraţiunea ca pe un vis continuu, iar admirabilele culori şi forme pe lemn curbat şi pe volume sunt echilibrate, uneori transparenţele cromatice plutind pe suprafeţe ca şi cīnd ar acoperi luciul unei ape. Este cu siguranţă perioada cu logosul cel mai cerebral din opera lui Costin Neamţu, perioadă de reflexie, care, din fericire, justifică şi īmpărtăşeşte fără discuţie, calităţile īntregii creaţii. Salut īn acest neaşteptat de bine alcătuit album minunile care i s-au īntīmplat īn cei cincizeci de ani de trudă īn atelier unui artist care nu mai are nevoie demult de laude, ci numai de īncīntarea şi admiraţia noastră.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul