Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Efecte speciale, 3D şi kitsch cāt cuprinde

        Călin Stănculescu

Printre cele peste două sute de premiere străine ale anului trecut am avut parte şi de filme cu multe calităţi, numele regizorilor nefiind ultimul argument al succesului. Totuşi, Martin Scorsese cu Shutter Island, Roman Polanski cu Marioneta, Park Chanwook cu Sete, Michael Haneke cu Banda albă, Alain Resnais cu Ierburile sălbatice sau Christopher Nolan cu Īnceputul sunt vārfurile unui repertoriu cinematografic extrem de divers, cu filme inepte, dar şi cu experimente filmice de mare ecou, cu multe filme de acţiune şi puţine filme ce invită la meditaţie. Alături de umorul nostalgic, exprimat cu o mare forţă şi optimism de aproape nonagenarul Alain Resnais, am avut parte şi de extremul profesionalism, dublat de o mare inspiraţie, de la controversatul regizor Roman Polanski, după cum sud-coreeanul regizor al filmului Sete ne-a dat o subtilă lecţie de ecranizare, dar şi de tratare a interferenţelor culturale, opera sa fiind un inedit amestec de Zola şi vampirism tratat īntr-o cheie şocantă pentru cei mai mulţi dintre spectatori.


Cinematografia americană a apelat anul trecut nu numai la o mulţime de efecte speciale de toate soiurile, de la cele digitale la cele holografice, de la cascadoriile spectaculoase la animaţiile sofisticate, un loc aparte ocupāndu-l filmele īn 3D. Majoritatea acestora au fost īnsă sursa unor mari deziluzii, poate pe primul loc situāndu-se Spărgătorul de nuci de Andrei Mihalkov-Koncealovski, basm ecranizat cu vădite şi păguboase trimiteri politice, cu o distribuţie dirijată cu multe stāngăcii, cu eroi, precum Eisenstein şi Freud, total anapoda situaţi īn geometria feerică a poveştii. Iar cele trei dimensiuni n-au mai speriat pe nimeni ca īn filmul Avatar, redistribuit cu opt minute īn plus şi īn acest an pentru a mai rotunji veniturile marelui perdant de la premiile Oscar, James Cameron. Personal, sunt sigur că proliferarea filmelor īn ediţii 3D nu are legătură cu finalităţile artistice, ci cu cele pecuniare. Īn plus, frecventarea filmelor 3D, precum şi introducerea pe scară largă şi īn tehnologia televiziunilor comerciale nu este deloc asigurată de cercetări medicale serioase privind consecinţele vizionării īn 3D asupra receptorilor. Cred că acest sistem este recomandabil doar unor proiecte interesante de filme documentare de scurtmetraj, cu teme spectaculoase, ce pot fi chiar subiecte de artă, şi nu doar prilej de urmăriri bezmetice sau de lupte idioate fără sfārşit.


Iată acum şi cāteva promisiuni pentru 2011, filme pentru care se preconizează recorduri de audienţă. Trei titluri de la Hollywood ne promit conflicte cu extratereştrii care ne-au vizitat, sunt printre noi sau se pre­gătesc să debarce pe Terra. Battle: Los Angeles, Cowboy şi Aliens sau Lanterna gri sunt asemenea titluri. Şi urmările sunt la loc de cinste, de exemplu Harry Potter şi Talismanele Morţii - partea a doua, Transformers, Partea īntunecată, Piraţii din Caraibe, On Stranger Tides sau The Hangover 2 sunt cāteva asemenea urmări aşteptate de fanii filmelor iniţiale. O surpriză, nu ştiu cāt de plăcută va fi, este reīntālnirea cu celebrul Steven Spielberg īn calitate de regizor, Peter Jackson fiind producător, cu filmul Aventurile lui Tintin, o franciză franţuzească a desenului animat, a cărui soartă pe pămāntul Hollywood-ului nu pare a fi chiar fericită, īn ciuda numelor realizatorilor. 

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul