Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Filme de Oscar

        Călin Stănculescu

Regizorul american Darren Aronofsky a fost şcolit la Harvard, a debutat īn 1991, a făcut vālvă īn urmă cu trei ani cu Luptătorul, premiat la Veneţia, şi īn prezent candidează la premiile Oscar cu filmul Lebăda neagră, ale cărei principale actriţe au luat Premiul Marcello Mastroianni, la Veneţia, Mila Kunis, şi, recent, Globul de Aur, Natalie Portman, interpreta rolului principal. Com­plexă şi ambiţioasă incursiune psihanalitică īn universul unei balerine şi īn procesul de creaţie al unui nou spectacol cu Lacul lebedelor de Ceaikovski. Nina este aleasă de regizorul spectacolului pentru a juca rolul ti­tular, dar perfecţiunea interpretării lebedei albe este departe de capacitatea de trăire a personajului diabolic - lebăda neagră. Presată de existenţa alături de o mamă autoritară şi posesivă, de posibila concurenţă a unei tinere balerine, dar şi rănită de ura ce i-o poartă fosta deţinătoare a rolului, Nina - Natalie Portman se vede confruntată şi cu „reţetele” regizorului care o provoacă permanent pentru a obţine dedublarea perfectă a bale­rinei. S-a vorbit, nu fără temei, de existenţa complexului imaginat de R. Stevenson īn Dr. Jekyll şi Mr. Hyde, complex trăit de balerină pānă la limitele extreme ale masochismului faţă de propriul trup. Īn acelaşi timp, se poate aminti īnsă şi mitul lui Pygmalion - regizorul noului spectacol, de altfel, excelent portretizat de Vincent Cassel. Dedublarea obţinută prin şocuri psihologice va duce la triumful spectacolului, dar cu preţul autodistrugerii interpretei. Povestea de dragoste schiţată īntre Mila Kunis şi Natalie Portman face parte din scenariul perfecţionării dedublării, dar pare a fi dramaturgic excedentar. Mai puternică este drama balerinei care părăseşte scena, chiar cu preţul unui spectacol de adio, dar care se automutilează, la rāndu-i, pentru a-şi pedepsi Pygmalionul. Winona Ryder joacă şi ea aici un rol extrem de tensionat şi de credibil.


Apărut drept o surpriză īn cursa pentru Oscaruri, filmul Adevăratul curaj, semnat de fraţii Joel şi Ethan Coen, este un remake al unei pelicule interpretate īn 1969 de John Wayne. Aici, Jeff Bridges şi Matt Damon se avāntă īn căutarea unui criminal pe la īnceputul anilor ’80 ai secolului XlX, angajaţi fiind de o tānără ce doreşte să-şi răzbune părintele ucis cu sānge rece. Īncercare reuşită de īntinerire a unui gen clasic - westernul -, filmul fraţilor Coen, produs de Steven Spielberg, are ritm şi culoare, are forţă dramatică, autenticitate psihologică şi rămāne, ca toate basmele evocate ale genului, de o adevărată moralitate, deloc contrazisă de universul investigat. Fără a inova spectaculos, fără a face apel la locuri comune, fraţii Coen demonstrează o excelentă lecţie de cinema şi cu sprijinul unei excelente distribuţii.


Dacă recomand aceste filme cu toată căldura, nu acelaşi lucru īl pot face şi cu filmul Ursul Yogi, şi el un remake după originalul semnat de Hanna şi Barbera, părinţii lui Tom şi Jerry. Chiar dacă este īn 3D, filmul este īngrozitor de prost, jucat de actori demni de Zmeura de aur, iar combinaţia animaţie plus ficţiune jucată plus trei dimensiuni este total neinspirată. De aceea, nu vă lăsaţi tentaţi de tehnologia modernă care, īn acest caz, nu aduce nimic bun filmului.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul