Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Īn atelierul lui Francisc Chiuariu

        Iolanda Malamen

Odată intrat īn atelierul unui artist, te familiarizezi rīnd pe rīnd cu: valorile spaţiului, atmosfera īntregului, īţi furişezi privirea strecurīnd-o prin īn cotloane care par interzise, şi, ca un vizitator rapace, vrei ca toată taina lucrului, să-ţi fie descoperită dintr-o ,,ochire,,. Prudent, prevăzător, cu aerul celui deprins cu recluziunea, artistul nu cedează impulsului tău egoist şi grăbit, şi īntoarce cu gesturi aproape teatrale, una cīte una, imaginile stocate cronologic de-a lungul pereţilor, imagini care privite una după alta, īşi decriptează  sensurile şi devin mărturii de anvergură.  O nevoie stringentă de nesfīrşire şi de zbor, deasupra lucrurilor eterne şi a celor efemere, o sete de pacificare a contrariilor, saltul de la o sintagmă la alta, īncremenesc şi ,,hăituiesc,, realul, legitimīndu-l. Dincolo de pereţii atelierului răzbate mai tot timpul  rumoarea se­nină a unor glasuri de copii care īnvaţă cu ajutorul pensulei şi a culorilor, autonomia imaginarului, şi Francisc Chiuariu  simte, cu siguranţă, că lucrul său se umple de fiecare dată de-o energie comparabilă cu libertatea, şi incompatibilă cu golul, cu secătuirea.


Francisc Chiuariu s-a născut la Sibiu (1966) şi īn (1993) a absolvit Universitatea de Artă Bucureşti, secţia pictură.  Are la activ numeroase expoziţii, multe dintre ele colective, extrem de vizibile īn zona vizualului experimental. Cea mai recentă participare (18-28 febr. 2011) la un experiment numit ,,Perceptio,, este cea de la Galeria Atelier 030202 (Zerotreizerozerodoi), curatoriată de graficianul Mihai Zgondoiu. O sumă de artişti tineri: Aurel Cogealac, Aurel Tar, Bogdan Chiriţoiu, Cornel Lazia, Dan Mircea Cipariu, Florin Tomescu, Francisc Chiuariu, Irina Tănase, Irinel Moldoveanu, Lucian Muntean, Mihai Zgon­doiu, Mirela Trăistaru, Nicolas Veron, Simona Antoniu, Valeriu Mladin au expus lucrări inspirate de aroma parfumului BOSQUE al casei Humiecki & Graef. “


 Figurează īn colecţii din ţară şi dinafara ţării, este prezent cu lucrări īn licitaţii importante de artă, fiind totodată unul dintre artiştii a căror cotă valorică ascendentă este din ce īn ce mai justificată de pregnanţa comunicării vizuale. Francisc Chiuariu  face parte din familia artiştilor vizuali care punīndu-şi īntrebări, au găsit modalităţi noi de-a răspunde la ele, situīndu-se īn prim – planul unor veritabile adecvări la lumea din jur. Lume pe care de altfel o identifică prin insolite construcţii cu caracter demiurgic. Pe līngă asta, artistul este şi un inovator de tehnici privind suportul şi modalităţile de suprapunere a desenului şi culorii pe suprafaţa materialului, un material al strălucirilor, transparenţelor şi oglindirilor.


Am privit relaxat-neconvenţional fiecare lucrare pe care artistul o desprindea din nemişcarea gregară a depozitării, īntorcīnd-o cu ,,chipul,, spre mine, şi sincer mi s-a părut īn primul moment că solitudinea este pentru ceea ce figurează artistul īn picturile lui, mai curīnd o năzuinţă, decīt o dramă. Destrămarea racordurilor, noile mitologii cu ecouri īn spiritul omului prezent , dar şi cu uniformizări neumane, comunicarea īntreruptă brutal de  simbolistica searbădă, duc la o interesantă aşezare īn pagină a unui hiper-realism, īn care teluricul şi celestul se concurează emoţional şi declamativ. Ironia, şarada, uneori invectiva vioaie, spiritul īnsetat de polemică, deconstrucţia şi intuirea unui posibil paradis (al unor alt fel de himere), fac din compoziţiile lui Francisc Chiuariu, a căror tehnică este emblematică, un distinctiv şi intens ,,cīmp,, al raţiunii solemne şi creative. 
 
Ele se disting printr-o puternică reflexivitate cosmică, avīnd totodată şi acel miraj cultural, cu orizonturi şi pasiuni ludice. Mecanica observării şi a asocierilor, se īntrupează  morfologic īn apocalipse sentenţioase, dar nu neapărat vindicative, Francisc Chiuariu nefiind un narator brutal, şi nici intolerant. El este mai degrabă, īn multe dintre lucrări, un fel de părinte blīnd, care caută să rutineze binele, acceptīnd şi răul, dar numai cel consemnat cu accente polemice. Grăitoare īn acest sens, sunt mai ales compoziţiile cu trimiteri la lumea politicului pe care artistul o vede, fie tolănită concupiscent īntr-un festin cu accente exuberant- tenebroase (compoziţia cu cele trei personaje politice celebre: Angela Merkel, Berllusconi şi Nicolas Sarkozy), fie aducīnd cu o judecată de apoi īn care (re)umanizării personajelor (Stalin şi Hitler) cărora le-a fost inoculată o feminitate calmă şi ofertantă, şi un ce fastuos- muzical, (fiecare avīnd drept ,,complicaţie,, şi explicaţie metaforică, alăturat un porumbel şi un īnger) pe un fundal obsesiv-kremlinian-īnsīngerat. Copiii, a căror inocenţă iradiantă populează unele pīnze, ca un subiect perpetuu de justificare a minunilor existenţei, sunt pictaţi cu farmec şi iubire, nepăsători la marile erori şi spaime, şi negreşit vindecători de eşecuri. Uneori, valorile sentimentale se dezechilibrează tandru, şi animalul (un urs Panda) ţine (īntr-o minunată lucrare), īn braţe, matern, un copil…  


Francisc Chiuariu este cu siguranţă scenograful propriului univers, aşezīnd şi mutīnd ,,decoruri,, acolo unde spiritul şi gīndirea le cer. Īn funcţie de spiritual narativ, culorile folosite de Francisc Chiuariu sunt fie extrem de reci, fie de o limpezime caldă, luminoasă.   


Stilistic, el face parte (mai ales datorită lucidităţii bine temperate), din familia europeană de artişti care, imaginīnd noi şi noi mitologii, devin cronicarii a rebours, ai prezentului. Miza unei asemenea picturi, dacă este să vorbim īn termenii curenţi ai unei legitimări, este cea a lucidităţii fastuoase şi irepresibile, care este din ce īn ce mai mult īn atenţia criticii şi a publicului. 

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul