Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
0
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Alienare prin multiplicare

        Dan Mircea Cipariu


Aşa cum în afara spaţiului artistic avem tristul paradox al comunicării de masă fără comunicare, aşa avem în interiorul conceptelor artistice post-postmoderniste proiecţii fără miză estetică ori ontologică. Proiecţii ce pun toată puterea nu pe meşteşug, nu pe obiectul estetic, ci pe mesajul său conceptual. Trăim – şi prin mirajul expresiilor artistice! – într-o lume minimalistă, devitalizată de spiritualitate şi exerciţii interioare de caligrafie, fără dorinţa de a impune un canon estetic. Trăim o alienare prin multiplicare! O multiplicare despre care am aflat mai multe feţe şi desemne la a treia ediţie a Bienalei Internaţionale de Gravură Experimentală de la Palatul Mogoşoaia (ce se va încheia pe 27 aprilie 2008). Eveniment ce a propus în secţiunea „expoziţie de gravură experimentală românească“ nume din geografii şi generaţii artistice diferite precum Suzana Fântânariu, Delia Călinescu – ZOIŢA, Bogdan Raţă, Peter Madaras, Ciprian Ciuclea, Ciprian Chirileanu, Ovidiu Feneş, Ovidiu Petca, Radu Buriac, Marian Zidaru şi Mihai Zgondoiu. Multiplicările acestor artişti au rază de acţiune între concept, alienare şi forme ingenioase de gravură/ matriţă.


Discurs xilo-grafic


Suzana Fântânariu a colat fragmente de gravuri pe tuburi de carton ce reprezintă uriaşe manuscrise închise lecturii. Tuburi ce susţin o singură scriere născută din multiplicarea unei matriţe. „Lumină- Întuneric. Discurs xilo-grafic obiectual, instalaţie-obiect“ e un „concept deschis“ pe care Suzana Fântânariu îl exersează din 1997 până astăzi. Un discurs care nuanţează feţele alienării cu scrierile şi auto-scrierile interiorităţii. O interioritate sub fluxul energetic al dualităţii Lumină-Întuneric. Atentă la experiment şi concept, Suzana Fântânariu propune în acest an expoziţia „Xilogravura-matrice stilistică“, II, la Galeria „Helios“ din oraşul de pe Bega, unde îi va invita pe câţiva dintre cei mai importanţi studenţi ai ei de la Facultatea de Arte Vizuale din Timişoara: Mihai Zgondoiu şi Ciprian Ciuclea, tineri artişti implicaţi, de altfel, în organizarea celei de-a treia ediţii a Bienalei Internaţionale de Gravură Experimentală de la Palatul Mogoşoaia.


O lume ce se pierde pe sine


Pe un carton de 160x200 cm, paşii de dans ai unei fetiţe cu tălpile vopsite într-un roz puternic desenează o poveste de cutie muzicală. Rochiţa roz, tălpile roz imprimă un univers roz concentrat în harta unor tălpi ingenue. Pe carton, non-figurativul vibrează precum un tomograf al unor trăiri şi amintiri venite din subconştient. În „Mecanismul matriţă» (video & imprimare & performance), Mihai Zgondoiu pune în relaţie două tipuri de imprimare: gravarea fără serialitate (cea a tălpilor) şi gravarea mediată prin videoclipul care redă la nesfârşit istoria scrierii acestui experiment. O lume trăită laolaltă cu o lume proiectată, dar care vorbeşte cu emoţie despre singurătatea şi multiplicarea tălpilor ei într-o lume ce se pierde din ce în ce mai mult pe sine!


Bărbaţi-support


Şase bărbaţi devin suport de proiecţie pentru tânăra artistă Delia Călinescu- ZOIŢA. Pe busturile lor, şase guri vorbesc tot timpul fără ca privitorul să audă ceva. O muzică psihedelică de fundal acompaniază schimbările/ permutările făcute cu cei şase bărbaţi-suport. Gurile proiectate pe bărbaţii-suport îi macerează vizual, le consumă pînă la paroxism dreptul la imagine. La un moment dat, artista interacţionează cu aceste proiecţii, devenind parte a unui performance despre „ dialogul non-verbal“. Un dialog autist imprimat pe neliniştile unei guri ce nu se opreşte din actul mecanic al gravării pe trupuri depersonalizate. Tema alienării e pentru Delia Călinescu- ZOIŢA o mantră prin care eul narator are autenticitate şi forţă stilistică.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul