Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Romānia fără Palme

        Călin Stănculescu

La recent īncheiatul Festival de la Cannes, regizorii Cătălin Mitulescu şi Radu Mihăileanu, autorii filmelor Loverboy şi Izvorul femeilor, au avut parte de săli pline, cronici politicoase, dar n-au luat niciun premiu. Nu-i bai. Sunt sigur că filmele amintite vor fi laureate la alte competiţii mai puţin spectaculoase şi pline de surprize, cum a fost anul acesta Cannes-ul. Şi n-ar fi rău ca distribuitorii să le aducă mai repede pe ecranele romāneşti. Dar mai bine să vedem palmaresul.


 Palme d’Or a revenit cineastului texan Terrence Malick, regizor discret, deloc amator de publicitate, de altfel a lipsit de la propriul triumf pentru Arborele vieţii, un poem vizual evocānd marile teme ale universului uman – Bine şi Rău, Lumină, Cer, Moarte, Muzică, cu multe interogaţii filozofice, percepute de unii comentatori drept găunoase. Brad Pitt şi Sean Penn joacă īn acest film premiat de juriul condus de Robert De Niro.


 Marele Premiu al Juriului a fost īmpărţit īntre turcul Nuri Bilge Ceylan cu A fost odată īn Anatolia, povestea vieţii unui medic dintr-un ţinut arid, şi fraţii Luc şi Jean-Pierre Dardenne din Belgia, cu Băiatul cu bicicleta, film dedicat adolescenţei, refuzului de a īnţelege lumea adultă, guvernată de violenţă şi minciună. Un film ce aduce aminte de Cele 400 de lovituri ale lui Truffaut.


 Premiile de interpretare au revenit actorilor Kirsten Dunst, pentru rolul din filmul Melancholia de Lars von Trier, scandalagiul Festivalului, declarat persona non grata, povestea unei Apocalipse anunţate, care nu īmpiedică o căsătorie īn īnalta societate, şi francezului Jean Dujardin, interpret īn filmul Artistul de Michel Hazanavicius, film alb-negru şi mut, evocānd o idilă petrecută īntre o vedetă a filmului mut şi o stea īn ascensiune īn momentul pătrunderii sonorului īn arta a şaptea. Premiul Juriului a revenit filmului Polisse, regizat de actriţa franceză Maiwenne Le Besco, dedicat activităţii cotidiene a membrilor unei brigăzi de protecţie a minorilor. Un premiu pentru regie a cucerit, cu filmul Goodbye, iranianul Mohammad Rasoulof, aflat īntr-o īnchisoare, fiind condamnat la şase ani de temniţă, īn decembrie trecut, la Teheran. Filmul vorbeşte fără ocolişuri despre regimul dictatorial islamist, prin intermediul dramei unei familii de intelectuali, el – ziarist intrat īn clandestinitate, ea – avocată, căreia i s-a retras licenţa, fiind īnsărcinată şi nevoită să părăsească ţara pentru a avorta.


 Un premiu al Federaţiei Internaţionale a Presei Cinematografice a cucerit finlandezul Aki Kaurismaki, cu filmul Le Havre, povestea unui fost scriitor, ajuns lustragiu, dar şi mare apărător al unui puşti vānat de organele de emigrare. Īntr-un rol principal apare aici actorul-fetiş al lui Truffaut, Jean-Pierre Leaud.


 Printre marii perdanţi ai acestei ediţii de pe Croazetă se numără cineastul spaniol Pedro Almodovar, care a īndrăznit să facă un film poliţist, regizorul francez Alain Cavalier, cu un film bizar, Pater, şi italianul Nanni Moretti, cu filmul Habemus Papam, īn care īncearcă demistificarea ritualurilor din Cetatea Sfāntă.


Cum nu īntotdeauna premiile contează, ci selecţia la cea mai mare competiţie cinematografică a lumii, cred că nu e bine să ne plāngem că am ratat anul acesta distincţiile. Cătălin Mitulescu şi Radu Mihăileanu sunt doi regizori care lucrează mai rar faţă de ritmul altor colegi şi succesul lor de public le va confirma valoarea.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul