Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Omagiu lui Kusturica

        Călin Stănculescu

Ignorat de dicţionarele de specialitate, regizorul Sinişa Dragin este un profesionist atipic pentru Noul Cinema Romānesc. Sārb de origine, cu studii la fostul IATC, autor de filme documentare şi jurnalist, Sinişa Dragin a realizat un film frumos şi straniu, la īnceputul noului mileniu, Īn fiecare zi Dumnezeu ne sărută pe gură, cu Dan Con­durache īn rolul principal. Apreciată la festivaluri internaţionale, drama neagră a deţinutului eliberat ce ajunge criminal īn serie a impresionat prin forţa invenţiei epice şi calitatea īndrumării interpreţilor.


Cu o geneză de aproape zece ani, filmul Dacă bobul nu moare, prefaţat publicitar de defilarea prin Bucureşti a 50 de mirese īmbrăcate īn rochii-colivii, este o dublă tragedie. Doi părinţi, un romān şi un sārb, pleacă īn căutarea copiilor, o fată ajunsă prostituată īn Kosovo şi un băiat decedat īntr-un accident de maşină īn Romānia. Băiatul fugise de război şi de nostalgiile titoiste ale tatălui, fata căuta o viaţă mai bună. Călătoria celor doi taţi, interpretaţi de Dan Condurache şi de Mustafa Nadarevic, privită īntr-un dinamic montaj paralel, se desfăşoară pe fundalul evocării unui fapt istoric, petrecut īn urmă cu vreo patru secole. Ţăranii romāni dintr-un sat din Imperiul Austriac nu aveau voie să-şi construiască locaşe de cult, şi atunci cum­pără din localitatea īnvecinată una dintre cele două biserici. Biserica de lemn este transportată pe luciul gheţii Dunării, dar se scufundă. Uneori, locaşul apare şi astăzi şi poate fi văzut de turiştii ce ajung īn regiune.


Jertfa copiilor aduce, prin īntālnirea lor magică dincolo de viaţă şi moarte pe pragul bisericii scufundate, suflul mitic al folclorului şi credinţelor nestinse ale locuitorilor de pe ambele maluri ale Dunării. Imaginile capătă o mare forţă evocatoare nu numai prin picturalitatea surprinsă pe peliculă, ci şi prin perenitatea unor comandamente etice. Concluzia filmului, focalizată īn titlu acoperă ideea de jertfă pentru o lume mai bună, eliberată de Rău şi răutăţi, de lăcomie şi ideologie, de ipocrizie, violenţă şi īnşelăciune.


Dacă bobul de grāu nu moare, rămāne singur, iar dacă moare, aduce roadă multă. Stilistic, filmul lui Sinişa Dragin se revendică, fără emfază, din ideile directoare ale lui Emir Kus­turica, cineast constant legat īn opera sa de motive şi simboluri ale universului cultural balcanic. Prezent la festivalurile internaţionale de la Cairo şi Tokio, īn selecţii oficiale, filmul regizorului romān are şansa unei audienţe sporite īn viitoare competiţii de anvergură. Să sperăm doar că nu va mai trebui să treacă un deceniu pānă la realizarea unui nou film semnat de cineastul Sinişa Dragin.


Şi fiindcă am vorbit de Noul Cinema Romānesc, este cazul a semnala apariţia unui volum extrem de interesant dedicat acestui subiect cu titlul De la tovarăşul Ceauşescu la domnul Lăzărescu. Volumul, coordonat de C. Corciovescu şi M. Mihăilescu, cuprinde zece abordări critice ale fenomenului cinematografic romānesc din ultimul deceniu, semnate, īn afara īngrijitoarelor de volum, de Mihai Chirilov, Andrei Creţulescu, Codruţa Creţulescu, Mihai Fulger, Lucian Georgescu, Marian Ţuţui, Marilena Ilieşiu şi An­gelo Mitchievici. Diversitatea opiniilor, tentaţiile comparatiste, profunzimea analizei de gen, autor sau operă configurează mozaicat şi complex fenomenul cinematografic romānesc, afirmat īn forţă pe ecranele festivalurilor internaţionale, este drept, mai puţin gustat de publicul de film din Romānia.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul