Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Ieşirea din trup

        Horia Gārbea

Valoarea semnificativă a volumului, recent lansat la Tīrgul Gaudeamus 2011, al lui Gabriel Chifu, Īnsemnări din ţinutul misterios (Editura Cartea Romānească) a fost anunţată de obţinerea de către poet a trofeului „Cununa de Lauri de la Muntele Olimp” īntr-o companie prestigioasă şi prin decizia unui juriu care a cuprins trei critici de recunoscută competenţă īn domeniul poeziei. Īn cele trei etape ale acestui „turnir”, Gabriel Chifu şi-a impresionat colegii prin cele peste douăzeci de texte inedite care urmau să constituie nucleul volumului de faţă, rămīnīnd nerostite destule altele care ar fi putut conta īn aprecierea finală.


Ca unul care am ocupat la amintita competiţie un nesperat loc II-III īn finala care l-a consacrat cīştigător pe Gabriel Chifu, fiind, alături de mai experimentatul Nicolae Prelipceanu, un demn īnvins, am admirat bogăţia de sensuri şi varietatea poemelor prezentate de incontestabilul coronat. Forma aceasta, a competiţiei lirice, exista īn Antichitate şi īn Evul Mediu, dar chiar şi pīnă mai de curīnd, īn secolul XIX, Victor Hugo participīnd şi triumfīnd la anumite concursuri.


Lectura textelor din volum, de peste două ori mai numeroase decīt cele rostite la poalele Olimpului, m-a convins că Gabriel Chifu traversează o perioadă fastă a creaţiei sale. Īnsemnări din ţinutul misterios este un pandant īn lirică al volumului său anterior, de proză acela, dar nu lipsit de zone pur lirice, năstruşnica istorie a lumii de gabriel chifu trăită şi tot de el povestită (Editura Ramuri, 2010). Lumea de acolo, ca şi ţinutul misterios de acum, este desigur fiinţa lăuntrică a scriitorului care o descoperă cu uimire şi īncīntare sau, dimpotrivă, repulsie. Această căutare obstinată a sinelui nu este un act narcisiac, aşa cum s-ar putea bănui. Autorul tinde mai degrabă, şi parcă ar ţine anume, să īşi găsească scăderile, vulnerabilităţile, neīmplinirile, reproşīndu-le fără menajamente ca rostite „de o străină gură”. Eul liric se simte „netrebnic, umil”, sīngele său īnsuşi „merge īncovoiat īn baston”, prin „burduful trupului”, care trup „e stricat, greşit” şi „atīrnă greu”.


Cuvīntul care apare cel mai des īn acest volum, ce adună, cum spuneam, texte foarte diferite şi tematic, şi stilistic, de la poemul de amor la elegie şi de la fabulă cu un bogat epic (fals) la imn şi la poemul cu intenţii psaltice, este trup. Īn contextele cele mai diverse, dar totdeauna cu aplicare la sine, Gabriel Chifu apelează la această metaforă a trupului-īnveliş, uzat şi nevrednic, fără a pune īn evidenţă niciodată explicit presupusul antonim: spiritul, sufletul. Un poem relatează foarte explicit experienţa limită a decorporalizării: infamul şi greşitul „trup” rămīne pe pămīnt īntre fiarele strīmbate ale unui automobil – poetul īnsuşi trecīnd printr-un accident din care a scăpat ca prin minune –, iar „eul” – cel care conteaz㠖 īl priveşte de sus. Nu impresionează atīt relatarea faptului, descris mai mult sau mai puţin precum experienţa unor victime ale unei īntīmplări similare, ci alte două lucruri: bucuria de a scăpa de „netrebnicul şi umilul” corp rămas jos şi indiferenţa, chiar violenţa cu care spiritul, gata pentru beatificare, e aruncat la loc de o entitate nenumită, de „cineva invizibil” (Ascensiunea, īncercare ratată).


Vorbind la lansarea volumului, Nicolae Manolescu a subliniat existenţa şi ponderea īn volumul lui Gabriel Chifu a poemelor „de dragoste”, văzīnd īn prezenţa acestei categorii, pe cale de dispariţie īn opinia sa, un element meritoriu şi original. Īnclinaţia scriitorului pentru poemul erotic nu e surprinzătoare şi nici nu ar fi un merit īn sine dacă nu ar fi vorba de un tip aparte de poem erotic. La Gabriel Chifu, cel din Īnsemnări din ţinutul misterios, dragostea apare īn relaţie cu tema generală a cărţii. Căci, īn ciuda diversităţii pe care am subliniat-o, cartea are o temă dominantă. Aceasta este, indiscutabil, tema morţii. Dac㠄ieşirea din ap㔠echivalează, după Freud, cu naşterea, poetul viseaz㠄să intru īn apă/ ca īn pīntecul/ unei mame definitive”, metaforă străvezie a expierii. Poemele erotice din volum evidenţiază o experienţă transgresată (a vieţii consumate) şi care ar mai putea fi reluată doar prin trecerea unui prag care să purifice dizgraţiatul „trup” şi „să-l arunce pe mal”. Īn poezia de acum a lui Gabriel Chifu, finalul nu este definitiv şi īnfruntarea cu Thanatos/Mors reprezintă o trecere purificatoare prin care corpul-lest poate fi abandonat şi iubirea va fi regăsită īn condiţiile unei reambulări.


Spiritul – niciodată numit – este constanta pe temeiul căruia eul se reconstituie. Dar angoasa creată de incertitudinea că, la final, lucrurile vor sta sau nu ca atare, tensionează percepţia autorului şi creează un suspans la care cititorul asistă cu voluptate.


Poezie a maturităţii creatoare, emanaţie a unui spirit viu şi problematic, creaţia lui Gabriel Chifu din Īnsemnări din ţinutul misterios este o construcţie profundă şi originală, creatoare de catharsis.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul