Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Secetă pe ecrane, promisiuni pentru o toamnă interimară

        Călin Stănculescu

Cum se pare că ţara noastră a intrat īn zodia a doar numai două anotimpuri, toamna, cānd se numără premierele de calitate, a cam dispărut. Dar şi filmele bune de pe ecranele verii. Doar o premieră īntārziată, Oslo, 31 august, regia Joachim Trier, norvegian, nu danez ca mai cunoscutul Lars Von Trier, a mai dat culoare unui repertoriu marcat de kitschuri hollywoodiene. Filmul, care a cucerit Trofeul Transilvania la TIFF, a avut premiera anul trecut la secţiunea Un certain regard, la Festivalul internaţional de la Cannes, şi reprezintă o ecranizare destul de liberă după un roman celebru de Pierre Drieu la Rochelle, Le feu follet, apărut īn 1931. Ecranizat pentru prima oară de Louis Malle, cu Maurice Ronet īn rolul principal, romanul scriitorului francez este adaptat īn varianta lui Joachim Trier la realităţile cotidiene ale Norvegiei de astăzi, cineastul mai efectuānd o importantă translaţie a motivaţiilor personajului principal, candidat la sinucidere, de la alcool la heroină, ambele subliniind acelaşi vid existenţial ce marchează destinul lui Alain, personajul literar, sau Anders, personajul filmic.


Sobru şi lipsit de tropi prea accentuaţi, discursul cinematografic al lui Joachim Trier este marcat de un realism aproape documentaristic, care creionează lapidar mediile de interes ale lui Anders īn ultima sa zi de existenţă, cānd, plecat de la centrul de dezintoxicare, ajunge la un interviu pentru a se reangaja la o revistă, apoi īn universul prietenilor, uitaţi ori abandonaţi. Opţiunea pentru gestul fatal pare a fi determinată la cineastul norvegian de sărăcia perspectivelor de existenţă, mai degrabă decāt de tentaţia mereu prezentă a drogului. Altele sunt prezenţele necesare pentru traversarea vidului lăuntric, altele sunt soluţiile pentru a relua viaţa de la capăt. Fără a fi melodramatic, filmul lui Trier este impregnat de o tristeţe, aş zice, iremediabilă, cu atāt mai mult cu cāt ea se desfăşoară īn splendida atmosferă a unui sfārşit de vară norvegiană.


Īn filmul Ted (SUA, 2012, regia Seth Mac Farlane) avem de-a face cu o animaţie de ursuleţ de pluş, dotat cu vocea regizorului, care nu-şi lasă stăpānul (John Bennet, jucat de Mark Wahlberg) să-şi īmplinească viaţa sentimentală alături de frumoasa Lori (Mila Kunis). Neisprăvitul de ursuleţ, consumator īnrăit de droguri şi alcool, mai şochează asistenţa cu un limbaj nu doar colorat, ci de-a dreptul pornografic, aşa cum ne-au obişnuit prea mulţi creatori de film de la Hollywood īn ultima vreme. Cam fără sare şi piper, cu destule locuri comune şi rezolvări facile, aşa-zisa comedie de situaţii este total inhibitoare la capitolul destindere.


Nici filmul muzical nu mai este cel de odinioară. Rock of ages sau Rock pentru totdeauna (regia Adam Shankman) propune o istorioară naivă despre un mitic club de rock, atacat de politicienii dornici de voturi puritane, dar şi scena afirmării a doi tineri amatori de muzică trăsnită, aşa cum suna ea la anii ’80-’90. Omagiu kitsch pentru muzica acelor ani, filmul nu e salvat nici de Tom Cruise, nici de Catherine Zeta-Jones, doar cāteva şlagăre mai īnviorānd pe ici, pe colo retorica puerilă a realizatorilor.


Dintre premierele lunii august se anunţă un remake nu prea fericit – Total recall. Memorie programată, regia Len Wiseman, film cu alură de SF violent, cu multe efecte, dar şi un recent produs marca Woody Allen, Din dragoste pentru Roma, o comedie ca­lei­doscopică desfăşurată īn decorul antic şi modern al Cetăţii Eterne.


Singurul titlu care vă poate descreţi frunţile este Epoca de Gheaţă. Continente īn derivă (regia Steve Martino şi Mike Thurmeier), comedia animată cu Manny, Diego şi Sid, care navighează cu un gheţar pe post de Titanic şi se luptă cu piraţi fără scrupule şi maniere. Nu lipseşte nici Scrat cu ghinda sa preistorică pentru ca aventurile īndrăgite să capete alura umoristică plină de fantezie. Filmul, realizat īn 3D, marchează un deceniu de la inaugurarea unei serii captivante, care a adus mulţi bani Hollywoodului.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul