Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

GOPO - un cineast insuficient cunoscut

        Călin Stănculescu




Numele lui Gopo a reintrat recent īn sfera interesului public prin generoasa iniţiativă a decernării premiilor ce poartă numele autorului celebrului Omuleţ.


Primul deţinător al prestigiosului trofeu Palme d’Or din istoria cinematografiei romāneşti n-a apucat să vadă dispariţia cenzurii ideologice şi instaurarea celei economice, n-a fost martorul izbucnirii orgoliilor cineaştilor după Revoluţie, nu a asistat la succesele tinerilor regizori care īn ultimii ani au obţinut impresionante distincţii internaţionale.


Existenţa unui masiv „Fond Gopo“ achiziţionat relativ recent de Arhiva Naţională de Filme prin grija doamnei director Anca Mitran a permis cercetătorului Theodor Leontescu elaborarea unui amplu eseu dedicat cineastului prolific şi complex, care a ştiut să concentreze arta animaţiei īn pilduitoare pilule de gāndire umanistă.


Theodor Leontescu foloseşte īn volumul „Puterea omuleţului“ 136 de desene şi schiţe, dintre care un număr de 6o sunt inedite, restul fiind publicate īn timpul vieţii artistului. Autorul descoperă un fascinant amalgam de artă, ştiinţă şi teologie īn īntreaga creaţie a lui Gopo, avānd adesea un mesaj ascuns, criptic nu departe de enigmă, teritoriu pe care şi cititorul este invitat să-l exploreze cu propriile antene.


Imprevizibilă, naşterea Omuleţului lui Gopo avea să-i aducă, dincolo de Palme d’Or de la Cannes, o suită impresionantă de recompense pentru toate filmele ulterioare Scurtei istorii. Născut gol ca şi Adam, Omuleţul lui Gopo va explora cele mai variate zone ale creativităţii omeneşti, fără a impune teze, dogme, truvaiuri ieftine. Personajul lui Gopo este dotat cu sensibilitate şi creativitate, posedă o candoare naturală, este capabil de entuziasm şi simţ critic, părintele său, genial desenator, fiind capabil să-i insufle capacităţi de expresie aproape ne­limitate. Theodor Leontescu afirmă, cu argumen­tele convingătoare ale ineditelor lui Gopo, c㠄asumāndu-şi expresivitatea şi inventivitatea īntregii umanităţi, ca exponent al istoriei acesteia, Omuleţul trebuia să fie capabil de a comunica orice idee, de la cele mai simple pānă la cele mai subtile şi abstracte. Capul acestuia, deseori detaşat de corp şi decapsulat, devine un mijloc prin care Gopo reuşeşte să transmită cele mai diverse mesaje.


Studiind opera lui Gopo, Theodor Leontescu ajunge la concluzia că autorul Omuleţului dorea să demoleze teoria evo­luţionistă, raliindu-se prin rezolvări deloc facile demon­straţiei adevărului creaţionist.


Deloc străine preo­cupărilor cineastului sunt şi urmările păcatu­lui adamic, patimile omeneşti fiind ilustrate cu virtuozitate īn Pilule, īn Intermezzo pentru o dragoste eternă, īn Orgolii sau īn Barca. Īn schiţele sale pentru Alo, Hallo, afirmă Theodor Leontescu, Gopo īşi prezintă Omuleţul luānd aminte şi comunicānd peste tot legea morală sugerată de tablele Decalogului. Artistul insistă asupra primei porunci, cea a iubirii lui Dumnezeu.


Theodor Leontescu descoperă noi perspective de interpretare ale operei lui Gopo ajungānd la concluzii spectaculoase, dar deloc lipsite de argumente puternice. Eseistul sesizează punctele de sprijin peren ale creaţiei desenatorului unic care a fost Gopo, īmprumutāndu-i şi unele perspective mai puţin, să le zicem, ortodoxe, pentru vremea īn care a trăit şi a făcut film autorul Omuleţului.


Astfel, prin Omuleţul şi conştiinţa sa adormită din Eu plus Eu egal Eu, Gopo a intenţionat de fapt să īndemne spectatorul la reflecţia asupra universului totalitar descris īn romanul lui George Orwell 1984.


Theodor Leontescu sesizează cu īndreptăţire decriptări nuanţate ale dimensiunii spirituale ale filmelor lui Gopo, autor deloc departe de credinţa īn valorile Cărţilor sfinte.


Aş reproşa un singur lucru elegantului eseu despre creaţia lui Gopo, anume trecerea sub tăcere a numeroşi colaboratori de marcă ai maestrului, printre care se numără şi inegalabilul compozitor Dumitru Capoianu.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul