Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

D’ora c’est moi

        Traian T. Coşovei

Cartea Deliei Antal, D’ORA, apărută la Editura Eminescu, este un sinopsis al dezrădăcinării, o analiză – deopotrivă, lucidă şi dulce-amară – a unui fenomen social, emoţional şi psihologic cu care se confruntă ţările deasupra cărora flutura stindardul unei ideologii aflate în bezna totalitarismului agresiv şi despersonalizant.
D’ORA este o carte despre apatrizi, despre speranţele celor plecaţi în căutarea unei lumi mai bune, o carte despre încredere, dar şi despre deziluziile ce pândesc la tot pasul. Pentru că iluziile se pot nărui oricând, iar entuziasmul se poate închide în cochilia de melc a depresiei.
Avem de a face cu un sindrom pe care mulţi l-au trăit şi pe care au încercat să-l explice. Cartea Deliei Antal este, sub acest aspect, jumătate descriere precisă – într-un bun limbaj cinematografic –, jumătate jurnal existenţial de o luciditate nemiloasă. Simplul fapt că autoarea lasă impresia (în mod intenţionat, poate) că se identifică cu personajul central ne îndreptăţeşte să credem că autobiograficul pulsează în fiecare pagină: „...Dora trece pe lângă un magazin foarte luxos cu rochii haute couture. Se opreşte să privească rochiile din vitrină, vorbind singură: Doamne, ce minunăţii! Ce viaţă frumoasă duc oamenii de aici şi ce săracă e familia mea... Şi, deodată, îi revin în minte imagini de acasă: frăţiorul ei tăind lemne, surioara pierzându-şi copilăria şi tinereţea la munca câmpului, mama arând pământul şi tatăl bând la bufetul din sat...”.
Dezamăgită de eşecul schimbărilor de după decembrie 1989, tânăra eroină se hotărăşte să „muşte din franzela exilului”, dar acolo, la mii de kilometri distanţă de ţara natală, găseşte doar cozonacul amar al iluziilor spulberate. Încă un vis risipit...
Într-o prefaţă lămuritoare, Chisomo Kalinga, membră a echipei Oprah Winfrey show, spune: „Mulţi emigranţi, care provin din ţări intrate peste noapte în democraţie, se pot identifica cu povestea tinerei eroine. Ideea de a trăi în ţări ca Marea Britanie sau Statele Unite, unde libertatea şi oportunităţile par nelimitate, este o perspectivă care creează dependenţă. Neavând altă expunere decât prin reviste şi programe de televiziune, mulţi doresc să abandoneze turbulenta societate în care trăiesc doar pentru a gusta din bunăstarea şi oportunităţile oferite pe alte meleaguri”.
Chiar lista personajelor, aflată la începutul cărţii, se deschide cu: „DORA – o româncă visătoare”.
Ceea ce defineşte această carte este faptul că din precizia cinematografică, din atenta conturare a personajelor, din decupajul conflictelor, autoarea creează un eşantion uman şi o stare de spirit care însufleţeşte fiecare pagină... îi dă viaţă – de unde şi autenticitatea.
Trăind în Marea Britanie, la Londra, Delia Antal – o actriţă deja cunoscută – se infiltrează printre personaje şi printre poveştile acestora cu un talent remarcabil. În finalul cărţii găsim nişte „mărturisiri” ce o caracterizează: „Dacă nu treci printr-o luptă, nu ai cum să devii câştigător. O să lupt cu mândrie împotriva oricărui obstacol care îmi iese în cale spre a obţine o carieră de succes. Nu există nimic care să mă facă să mă opresc din a obţine ceea ce vreau”.
D’ORA se dovedeşte o carte despre dragoste şi însingurare, într-o lume construită după modelul coridoarelor cu oglinzi deformante. Plutind peste acest teritoriu, deseori înşelător, aidoma unui miraj al deşertului, Delia Antal ne dă un semnal de încredere: „Deschide-ţi inima, nu-ţi fie frică, fii aventuros, fii vulnerabil, pentru că poţi deschide uşile fericirii”.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul