Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Plock – un festival mai special…

        


Cea de a treia ediţie a Festivalului internaţional de film turistic de la Plock – Polonia, admirabil organizat şi animat de ziarista Ewa Kotus, a demonstrat faptul că şi micile întâlniri cinematografice internaţio­nale pot provoca evenimente memorabile. Aflându-mă pentru prima dată în Polonia m-a încântat cunoaşterea unor faimoase locuri istorice din Varşovia, dar şi din micul orăşel industrial Plock (ca mărime cam ca Piteştiul nostru), unde fiinţează biserici şi licee, forturi şi clădiri din urmă cu opt secole. Plock a găzduit pentru a treia oară în Polonia pe autorii filmelor de turism, pasionaţi nu doar ai călătoriilor, dar şi autentici creatori de artă cinematografică, filmele lor constituindu-se în majoritate drept autentice poeme vizuale, încărcate de profunde semnificaţii culturale, precum şi de emoţie adevărată, departe de aşa-zisele criterii comerciale ce domină industria turismului, dar şi propaganda sa.


Printre oaspeţii de onoare ai acestui mic festival s-a numărat căpitanul Krzysztof Baranowski, marinar, explorator, care pe mările lumii a înconjurat de două ori Pământul, cu un yacht, pe care şi-a învăţat şi copiii arta navigaţiei. De asemenea, aici a fost prezent şi directorul Studioului Se-Ma-For din Lodz, Zbigniew Zmudski, care a obţinut ca producător Premiul Oscar pentru filmul Petrică şi Lupul, în anul în care cinematografia poloneză îşi serbează şase decenii de animaţie. De altfel, în oraşul Lodz se află şi celebra şcoală de film poloneză de numele căreia se leagă creaţia şi succesele unor importanţi autori de film precum Krzysztof Kieslowski, Andrzej Wajda, Agnieszka Holland, Andrzej Zulawski sau Krzsysztof Zanussi. Nu este de aceea deloc surprinzător că unul dintre filmele premiate a constituit o excelentă monografie – Lodz-locurile culturii –, în care, dincolo de valorile turistice ale locului erau sugestiv surprinse cele mai seducătoare oferte culturale ale unui municipiu cu caracteristici asemănătoare fostei capitale a culturii europene – Sibiu.


Dintre filmele remarcabile care au atras atenţia publicului s-a numărat şi o monografie în stil docudrama dedicată unui explorator polonez celebru care, sponsorizat de Biserica dominicană, a ajuns la curtea fiului temutului Genghis Han – Ogodai, pentru a stabili importante legături culturale şi comerciale între Europa şi mongoli. Spectaculozitatea refacerii acestei călătorii în zilele noastre se adaugă la seriozitatea cercetării istorice asupra figurii marelui călător polonez, care l-a premers într-un fel pe celebrul Marco Polo.


Un alt film care a fost admirat, dar şi premiat din cauza valorilor sale artistice, a fost Tirol-ţara apelor, în care valorile imaginii s-au alăturat complementar informaţiilor dedicate unor faimoase atracţii turistice din Austria. Filmările dificile, dar care au potenţat spectaculozitatea naturii, au constituit un autentic manifest dedicat pasionaţilor călătoriilor, promovând fără argumente comerciale invitaţia la turism. De asemenea, marşând pe una dintre cele mai importante atribute ale filmului turistic – concentrarea –, cineaştii egipteni au prezentat o autentică pilulă plină de farmec – Darul Soarelui – cu durata de doar două minute, oferind spectatorilor esenţialul ce trebuie văzut în ?ara piramidelor.


Marele Premiu al festivalului a mers la filmul spaniol produs de David Cooper, Salamanca unica, prezent de altfel şi la Festivalul de anul trecut Document.Art de Câmpulung Muscel – director Nicolae Luca, unde a câştigat acelaşi premiu. Faptul dovedeşte lucrul deplorabil că puţini cineaşti sunt realmente interesaţi de valorile documentarului turistic, un gen doar aparent minor, care poate deveni un deosebit sprijin pentru o industrie care la noi încă se zbate între primitivism şi lipsă de proiecte viabile. Francisco Dias, expert în probleme de management turistic, care va organiza în acest an un festival similar în Portugalia, afirma datoria cineaştilor de a fi prezenţi cu arta lor alături de marile componente ale industriilor prezentului.


Meritul organizatorilor Festivalului de la Plock a fost acela de a promova o artă dedicată unei industrii, dar şi unui vis vechi de când lumea al tuturor oamenilor – acela de a călători pentru a cunoaşte.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul