Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Un drum care nu se termină nicăieri

        Critias



Un sumar bogat şi consistent face din numărul 5/mai a.c. al mensualului Argeş o apariţie notabilă în peisajul publicisticii culturale din afara Bucureştilor. Semnalăm episodul al doilea al anchetei intitulate sugestiv „La început a fost... debutul” în care autori de varii notorietăţi îşi amintesc şi comentează momentul primei ieşiri în spaţiul public. O fac cu nostalgie, cu amărăciune sau cu luciditate – de la caz la caz. Iată cum sună, de pildă, depoziţia unuia dintre liderii prozei româneşti contemporane, Radu Aldulescu: „Debutul meu editorial s-a întâmplat spre vârsta de patruzeci de ani, la patru ani după revoluţie, şi tot parcă sub iluzia unor bune auspicii: am luat premiul de debut al Uniunii Scriitorilor, ceea ce m-ar fi îndreptăţit să mă numesc scriitor cu acte-n regulă, ca să zic aşa. N-aş greşi însă chiar deloc spunând că greul abia acum începea, tocmai pentru că mi s-a reînnoit şi întărit credinţa în iluzia iniţială, în care am continuat să-mi fac de lucru scriind literatură, în nişte vremuri în schimbare şi în derivă care nu par să aibă nevoie de literatură. Oricum, aceste vremuri, atrocitatea lor, par să aibă un fel de efect stimulativ, creându-ţi senzaţia că ai lua-o zi de zi de la capăt într-un debut perpetuu pe un drum în urcuş abrupt care nu se termină niciodată nicăieri.”


Mai reţin atenţia: grupajul „La moartea poeţilor! Doliu naţional” dedicat amintirii lui Cezar Ivănescu, spumosul text autobiografic al lui Luca Piţu „Un roman al lui Mircea Eliade turnat pe înţelesul securienilor de la Serviciul III” şi cronica lui Ştefan Ion Ghilimescu la cartea Ruxandrei Cesereanu „Năravuri româneşti” (cam lungă, totuşi, şi admirativă până aproape de graniţa periculoasă a abandonării spiritului critic).



Ediţia dublă, pe mai-iunie 2008, a revistei de ştiinţă şi cultură Paradigma XXI care apare lunar la Drobeta Turnu Severin se înfăţişează cititorilor într-o nouă formulă grafică, broşată, cu coperte color de bună calitate şi un număr sporit de pagini (32 în loc de 16). În rândul câştigurilor evidente ale publicaţiei se înscrie şi excelenta ilustraţie asigurată de reputatul grafician Tudor Jebeleanu şi de pictoriţa Ioana Streinu, fiică a meleagurilor mehedinţene.


Din cuprins, îl remarcăm pe eseistul Viorel Mirea care face o redutabilă concurenţă poetului cu acelaşi nume într-un studiu incitant dedicat Nunţii în care îşi dau mâna fericit mitologia biblică, antropologia şi folclorul. Temporara sa dezertare lirică este compensată de două grupaje ample de poeme semnate Paul Vinicius şi Clara Mărgineanu: „Istoria unor vânătăi recente” şi, respectiv, „cLeoparda”. Ca de obicei, prozatorul Nicolae Calomfirescu este prezent cu o povestire – „Anicuţa”, de această dată – foarte interesantă. Păcat că o tehnoredactare inabilă îl privează pe cititor de aflarea finalului său. Mai consemnăm, de asemenea, dialogul alert al actorului Claudiu Bleonţ cu Valentin Vasilescu – transcriere a unei emisiuni live de la Radioseverin.


În tot, Paradigma XXI se impune ca o revistă de urmărit.



 


Mărturisesc că acest număr 6/2008 al publicaţiei Euromuseum este primul care îmi cade în mână. Vina îmi aparţine, desigur, dar o împart frăţeşte cu lamentabila difuzare de care au parte, după cum bine se ştie, toate revistele de cultură din România.


Redactorii acestui trimestrial care a trecut recent prin momente dificile, din câte am înţeles, merită felicitări, în primul rând, pentru că şi-au păstrat nealterat umorul. Întregul material (cca 130 de pagini format carte) este grupat sub titluri inspirate din Caragiale: „La cestiune”, „Naţiune, fii deşteaptă”, „La ezirciţ”, „Venerabilul”, „Am găsit o scrisoare”, „Una vorbim, başca ne-nţelegem”, „Scurt, stimabile, scurt!”, „Întâiaşi dată, pentru prima oară”, „Bonsoar, mască!”, „Mă gândesc la ţărişoara mea..., la România...”, „Să-l lucrăm pe onorabilul”, „Deschiz... şi ce citesc...” etc. Sub această ilustră tutelă, în paginile revistei se aliniază texte de o diversitate deconcertantă: articole de atitudine, eseuri, corespondenţă inedită, file de jurnal, interviuri, proză, versuri, debut, evocări etc. Dintre semnatari se remarcă: Traian T.Coşovei, Arcadie Suceveanu, Lucian Vasiliu, Gellu Dorian, Mihai Cimpoi.


Fondatorul şi sufletul Euromuseum-ului, Marin Codreanu, merită întreaga noastră preţuire pentru tot ce face de trei ani ca revista să fie bine şi tot cititorul să prospere. Intelectual, bineînţeles... (Critias)

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul