Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Scrisul ca terapie și scrisul ca eliberare

        Răzvan Voncu

Ciclul de culegeri de povestiri ale Adei Shaulov-Enghelberg a ajuns la cel de-al treilea volum, intitulat Tovarăși de drum. Peste 1.000 de pagini de povești de viață, pe care le reunește un numitor comun: personalitatea scriitoarei care le „regizează” și le rostuiește în pagină.
Ar fi, desigur, o eroare de începător să credem că scriitoarea nu a făcut altceva decât să înregistreze și să reproducă povești de viață pe care le-a auzit în copilăria din România, în cercul familiei și al prietenilor, sau în decursul unei îndelungate cariere didactice și de consiliere psihologică, desfășurată în Israel. Chiar dacă nu am avea anumite „semne” că autoarea a modificat cursul anumitor întâmplări – începând cu identitatea personajelor și raporturile dintre ele și terminând cu desfășurarea conflictelor și deznodământul lor –, și tot ar trebui să nu uităm că nimic nu este povestire până când asupra întâmplărilor reale nu se apleacă ochiul scriitorului, care le transformă în text.
De aceea, proza Adei Shaulov-Enghelberg este autobiografică numai în punctul de pornire. Cine ar încerca să refacă biografia propriu-zisă a scriitoarei, pornind de la întâmplările autentice conținute în aceste povestiri, ar reuși doar să afle ce a făcut Ada Shaulov-Enghelberg în viață, nu și de ce. Motivațiile psihologice profunde sunt de aflat tocmai în această eschivă a personajului-narator, în disimularea lui în spatele personajelor și a întâmplărilor altora.
Într-un anume sens, Tovarăși de drum este un pandant al primului volum al ciclului, Aici și acolo, care nara experiența plecării în Israel, împreună cu familia, și a unui nou început, în Țara Sfântă, la 16 ani. În Aici și acolo, perspectiva este dinspre exterior înspre interior, dinspre realitate înspre conștiința naratorului. În Tovarăși de drum, perspectiva este inversă: dinspre conștiința personajului înspre o realitate tumultuoasă, pe care scriitoarea, narând-o, o pune într-o ordine care este a ei, personală. „Tovarășii de drum” sunt oamenii, obiectele și împrejurările care au participat la șlefuirea personalității complexe a scriitoarei, făcând-o să devină ceea ce este acum. Poetica Adei Shaulov-Enghelberg constă, în consecință, într-o deconstrucție și o construcție: o deconstrucție a realității trăite (din care alege elementele care corespund viziunii sale) și o construcție a unei rețele de personaje și întâmplări, care proiectează asupra existenței o lumină personală.
Scrisul e, desigur, un soi de terapie, nu numai pentru Ada Shaulov-Enghelberg, psiholoagă care cunoaște bine virtuțile mărturisirii și ale introspecției. Pentru ea, personal, scrisul este o terapie menită să o vindece de o extremă timiditate în raporturile interpersonale, agravată, un timp, în Israel, de diferența de comportament dintre directețea sabri-lor și a celor veniți de demult și „eticheta” unei tinere de formație și cultură europeană, din anii ’60.
Până la urmă – ca să revenim la construcția volumului de față –, cum ar putea exista „tovarăși de drum” fără un drum? În spatele convenției de a vorbi despre alții, de a spune poveștile altora, legate numai întâmplător de existența sa, prozatoarea vorbește, de fapt, despre sine. Despre drumul ei, printr-o existență care i-a fost mereu adversă, dar deasupra căreia s-a ridicat iar și iar. Despre puterea tenacității, despre simțul datoriei (a fi om fiind datoria supremă pentru Ada Shaulov-Enghelberg), despre generozitate, despre puterea de a o lua de la cap. Despre faptul că te naști om, dar mai ales devii om, printr-o luptă dură cu împrejurările, cu tine însuți și chiar cu semenii.
Ce e surprinzător, la această scriitoare care vine târziu în literatură, este puterea de a camufla, în textele sale, convenția literaturii. Arta povestirii, deși fără podoabe și virtuozități ostentative, te scufundă în epic, iar știința portretului îți aduce personajele în fața ochilor, într-un mod atât de natural, încât riști să crezi că prozatoarea nu face altceva decât să consemneze, ca Freud, odinioară, niște mărturisiri, ale sale sau ale altora. Însă, de fapt, totul este construcție. Ada Shaulov-Enghelberg face mai mult decât să schimbe numele personajelor sau să omită detaliile mai scandaloase. Ea combină însușirile unor personaje, creând, din modele reale, personaje literare, și întâmplările, astfel încât unele personaje trăiesc întâmplările altora ș.a.m.d. Darul firescului povestirii, de care au vorbit deja câțiva critici, este dublat de darul construcției subtile a unor arhitecturi narative, care transformă Tovarăși de drum, dintr-o colecție de povestiri autobiografice, într-un adevărat roman. Un roman autentist, scris la persoana I, de o scriitoare care este, în același timp, narator și personaj. Un roman modern, deschis, care nu are pretenția de a ne livra pe tavă toate înțelesurile, ci ne invită pe noi înșine la implicare, la o lectură care să însumeze, din „oglinzile” pe care ni le oferă prozatoarea, o imagine rezultantă.
Cu Tovarăși de drum, scrisul Adei Shaulov-Enghelberg intră într-o nouă fază. Ea se poate decide fie în direcția lărgirii limitelor confesiunii, fie în cea a ficțiunii totale, după cum n-ar putea fi exclusă nici o „rețetă” în care cele două ingrediente să fie combinate în alte procente decât până acum. Oricum, după cele trei cărți care alcătuiesc ciclul autobiografic (desigur, în măsura în care am văzut deja limitele autobiografiei din cuprinsul lor), literatura română a câștigat o scriitoare cu un profil bine individualizat, de la care sunt de așteptat și alte cărți de valoare. Din Israel, Ada Shaulov-Enghelberg a revenit acasă, în cultura în care s-a născut și în literatura în care s-a format, îmbogățită de o remarcabilă experiență pe pământul Țării Vechi-Noi a poporului evreu.
Povestirile ei depășesc, însă, prin semnificațiile lor universale, limitele spațiale ale Israelului, fiind perfect integrabile literaturii române contemporane.


__
*Ada Shaulov-Enghelberg – Tovarăși de drum, Editura Tracus Arte, București, 2014.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul