Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Anaļs Nin și legăturile bolnăvicioase

        Laura Botuşan

„Eu cunosc lumea prin mine īnsămi.” La această afirmație s-ar putea reduce prima parte din trilogia Jurnalul dragostei, Henry și June, publicată la Humanitas īn 2014, īntr-o traducere de Luana Schidu.
Din trilogia menționată, alături de Henry și June, mai fac parte Incest și Foc. Jurnalul lui Nin a fost publicat inițial īn 1966, īntr-o formă cenzurată, urmānd ca varianta necenzurată să apară abia īn anii ’90.
Născută īn Franța, provenind dintr-o familie cu origini cubaneze, părăsită de tată la vārsta de unsprezece ani, Anaļs Nin pornește spre America, moment īn care īși īncepe jurnalul intim. Aici īl cunoaște pe Hugo Guillermo, cu care se căsătorește, urmānd să se mute la Paris, unde are șansa să cunoască elita intelectuală a vremii. La Paris, īn anul 1932, īl cunoaște pe scriitorul Henry Miller, de care o leagă o prietenie și o iubire intensă. Henry și June este doar o parte din jurnalul său, consemnānd anul īn care īl cunoaște pe Miller și influența pe care acesta o are asupra sa.
Artistul este căsătorit cu June, față de care Anaļs dezvoltă fascinație, cele două devenind amante pentru o scurtă perioadă de timp și asta pentru că Nin vede īn June un model pe care dorește să-l adopte, să īl īncorporeze, să devină parte din ea. Prin relația pe care o are cu June, Anaļs īncepe să īl cunoască mai bine pe Miller, īncepe, ca și acesta, să folosească imaginea soției ca pe o sursă de inspirație. Īnsă June este mai mult un pretext. Deși totul pare să graviteze īn jurul său, June este īn mare parte absentă: „June nu există. Trăiește din reflexii ale ei īn ochii altora”. Prin ea, Nin face un demers psihanalitic. Cuplul Henry – June devine țintă interesului lui Anaļs, care ține un jurnal īn care scrie febril despre legăturile bolnăvicioase pe care le are cu cei doi soți. Henry și June reușesc să distrugă logica și unitatea vieții lui Nin, care tānjește după trăirea intensă, după spargerea oricărui tipar.
Este interesant de aflat ce se ascunde īn spatele jurnalului īndrăzneț. De ce ține Anaļs Nin un jurnal?
Jurnalul, pentru Anaļs Nin, este o cunoaștere de sine, o coborāre sistematică īn spațiul sinelui, care se naște odată cu nevoia de a īncerca să se situeze pe sine īn lume. Anaļs simte că nu īși găsește locul, sufletul ei zbuciumat caută alinarea, pe care o găsește īn brațele lui Henry. Odată cu Miller, ea nu mai trăiește sentimentul inadecvării. Cu ajutorul jurnalului ea īnvăță să trăiască și scrie zilnic īn el, pentru a scăpa de nevroză. Prin jurnal se inițiază īn psihanaliză, paginile acestuia reprezentānd spațiul ei de securitate, salonul de recuperare psihică, fișa clinică a pacientului care se luptă cu nevroza, pentru care unica salvare este să-și consemneze īn scris toate frămāntările. Confesiunea o ajută să se instruiască, să īși pună la punct o strategie de existență.
Nu vorbim aici despre un jurnal de existență, ci despre un jurnal al trăirii. Anaļs trece pe hārtie toate stările care o ajută să se cunoască mai bine, să se īnțeleagă pe sine. Cu alte cuvinte, Henry și June constituie procesul de devenire al său, maturizarea, transformarea sa īn femeie. Finalul este concludent: Anais se recompune, se redefinește īn raport cu Henry și June: „aseară am plāns, pentru că procesul prin care am devenit femeie a fost dureros. Am plāns pentru că nu mai eram copil cu credința oarbă, pentru că ochii mei au văzut realitatea, pentru că nu mai puteam să cred”. Jurnalul, īn īntregul său, surprinde procesul unei deveniri, o ajută pe Anaļs să-și pună ordine īn viața dominată de haosul produs de Henry și June. Dar Anaļs preferă haosul īn locul tiparului, pentru că lipsa unei ordini este cea care īi dă sentimentul că trăiește cu adevărat.
Nin face din ea īnsăși un personaj care străbate niște stări, care trăiește niște experiențe. Ce īi lipsește personajului Anaļs? Ce o īndeamnă să acționeze așa cum acționează, mānată de instincte și plăceri? Īn principiu, nimic. Lui Anaļs nu īi lipsește, concret, nimic, dar este mereu īn căutare de gusturi noi. Henry Miller este īn multe cazuri, pentru Anaļs Nin, o prezență parentală. După cum bine intuiește Eduardo, vărul său, cu care are o altă relație amoroasă, Henry este imaginea tatălui care i-a lipsit atāt de mult copilului Anaļs. O domină, o stăpānește, īi oferă siguranță și o ajută se evolueze. Ambele relații ajung să-i fie indispensabile. Ea nu poate divorța de Hugo, dar nu poate renunța nici la Henry și cu toate astea īncă simte nevoia de a căuta senzualitatea și īn alte locuri. De ce? Deoarece, pentru Anaļs, sexualitatea este singurul mod īn care se poate descoperi pe sine.
E interesant īnsă că dezvoltarea și alimentarea laturii sexuale nu vin dintr-o nevoie pur lascivă. Actul sexual pentru Nin are o conotație estetică. Nu e loc de niciun exces de pudicitate, de nicio atitudine moralistă. Toate acestea sunt excluse, īn favoarea explorării senzuale, care pentru personajul Anaļs nu este o explorare exterioară, ce se rezumă la o simplă plăcere pasageră, ci devine un fel de scindare a sinelui. Actul sexual este un soi de īncercare psihanalitică. Masca senzualității este cea īn spatele căreia se ascunde Nin, este costumul pe care īl īmbracă, de fiecare dată altul, pānă cānd ajunge să se cunoască pe sine și să renunțe la acesta.
Este și mai interesant de observat faptul că, deși o putem acuza pe Anaļs de libertinaj, că ea īnsăși poate părea desfrānată, Nin preferă monogamia īn defavoarea oricărei alte forme de manifestare erotică și sentimentală. Nu din neajunsuri matrimoniale īl īnșală pe Hugo, ci din nevoi ce trec dincolo de suprafața pielii. Curios mi se pare cum de Hugo nu intuiește niciodată că īntre Anaļs și Henry există ceva mai mult decāt o simplă prietenie sau că, mai mult, nu sunt excluse nici alte escapade. Pe tot parcursul lecturii stai și te īntrebi dacă nu cumva și Hugo poartă, la rāndul său, o mască, dacă nu cumva reacțiile sale sunt sau nu disimulate.
După jurnalul lui Anaļs Nin, īn 1990, apare și o ecranizare īn regia lui Philip Kaufman, avāndu-i ca actori principali pe Fred Ward, Uma Thurman și Maria de Medeiros. Dar filmul nu surprinde la fel de bine relația dintre Henry și Anaļs, omițānd multe dedesubturi.
Henry și June e mai mult decāt un jurnal erotic, este vorba despre niște „experiențe de laborator culminānd īntr-o izbucnire lirică”.

__
*Anaļs Nin − Henry și June, traducere de Luana Schidu, Editura Humanitas, București, 2014.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul