Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

O premieră piteșteană: un nou „ciripit”

        Candid Stoica

Ciripit de păsărele a fost, cu ani īn urmă, un titlu de piesă și un spectacol care anunța un nou dramaturg, rupt total de defunctul teatru realist socialist, căruia īi vestea pe această cale decesul și unde se vorbea pe șleau, deschis, cu dezinvoltură chiar despre viața conjugală a cuplurilor, extrasă din chingile īnchistate ale ideologiei de partid, arătānd că oamenii īn intimitate sunt aceiași cu cei care īnfăptuiau oficial măreața sarcină de construire a socialismului... victorios. Textul, strecurat printre furcile caudine ale ideologilor ultrapartinici și beneficiind de un excelent spectacol cu vedetele vremii, s-a jucat cu succes ani īn șir la Teatrul de Comedie. Ulterior, piesa și, implicit, neobositul ei autor, profitānd de libertățile postdecembriste, au devenit un transportor blindat plin cu un număr nelimitat de texte acide și scrāșnitoare despre realitățile existente ale unei Romānii care, īn urma unei revoluții furate, īncerca să meargă șontāc, șontāc pe calea capitalismului, acceptānd tacit să-i fie furate bogățiile de către chiar fii ei, texte care au īnfricoșat fără exagerare noi manageri culturali proveniți, īn majoritate, din vechile cadre comuniste și care au fugit ca dracul de tămāie de noutatea și de forța demascatoare a lor.
Titluri șocante ca Foșnetul Banilor, Nuntă cu miliardar și Autostrada Broaștelor, Horoscopul Puterii, Jaguar Party, Estul Sălbatic și personaje cu nume ca Termopan, Bancnotă, Jean Zdup, Trotilov, Turban, Ciulama, Parastas, Colivă, Gigi Curcan, Şperaclu, Bordei, Henţ, Tomescu Burebista − am īnşirat doar cāteva nume, dar lista poate fi mai lungă − au invadat, pur și simplu, literatura dramatică romānă dāndu-i un fior și un farmec deosebit. Dar, de curānd, Teatrul „Al. Davillaˮ din Pitești, condus de Sevastian Tudor, și  regizorul Matei Varodi și-au īndreptat atenția spre textul Ciripit de păsărele, pe care infatigabilul ei autor l-a adus cu bunăvoința, cu entuziasmul, sagacitatea și forța iscoditoare care-l caracterizează la zi, căpătānd chiar un subtitlu nou: Ulii nu se țin īn colivie. Īn frumoasa și cocheta sală a teatrului din Pitești, īntr-un cadru simplu, dar luminos, conceput de scenografa Miruna Varodi, actorii piteșteni, eroii și eroinele celor două cupluri − Cătălin Mirea (Giony Vulturescu), Gabriela Roșu (Kity), Dan Ivănesi (Mario Făzănoiu) și Daniela Butușină Foursin (Lara) −, īmbrăcați extrem de colorat de scenografa amintită, cu talentul deosebit pe care-l posedă fiecare, evoluează liber, cu dezinvoltură, prin replicile spumoase ale noii versiuni ale Ciripitului dānd o nouă viață unui text care a stat mulți ani īnchis īntr-un sertar. Īi secondează cu aplomb Tudorița Mateescu, Puiu Mărgescu, īn rolurile a doi avocați de ocazie, vindicativi, și Ramona Olteanu, la ale cărei calități corporale și sexuale visează din plin cei doi masculi. Nominalizez īntreaga distribuție care, cu entuziasm, asemenea autorului, a participat la un spectacol amuzant, incitant, spumos, plin de fantezie, care a fost īntrerupt deseori de nenumărate și binemeritate aplauze.
Față de dezinteresul arătat dramaturgiei originale de directorii majorității teatrelor din țară, gestul dlui Sevastian Tudor și al regizorului, cu vechi state de serviciu, Matei Varodi, de a aduce pe scenă un text actualizat al unui autor romān īn viață, este de apreciat.


 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul