Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Un debut și o confirmare : Doru Nițescu (Carmen) și C. Porumboiu (Comoara)

        Călin Stănculescu

Debutul regizorului Doru Nițescu īn lungmetrajul de ficțiune este  un eveniment. Cineastul preia o poveste  dramatică, dintr-un jurnal, rescris apoi ca subiect de regretatul regizor Cătălin Cocriș, prelucrată de Tudor Voican și finisată de Doru Nițescu., cel puțin la ultimul calup de secvențe.  Carmen este filmul care concentrează eficient drama unei mame, aflată alături de fiica ei, Carmen, pradă unei tumori cerebrale.  Deși filmul poate  sugera apropieri de opera  lui Cristi Puiu Moartea domnului Lăzărescu, cineastul optează pentru drama unei mame, care face tot ce este omenește posibil pentru a-și salva fiica. Aici, intervin conflictele medicale, problemele deontologice, dar și relațiile umane care configurează viața familiei, aflate īn fața unui destin crud.  Doru Nițescu  nu face parte din familia acelor  autori care impresionează printr-o stilistică spectaculoasă, dar care are marele atu de a opta pentru economie, austeritate chiar, īn a descrie un drum spre nicăieri.Dincolo de eleganța unei relatări dramatice, Doru Nițescu  oferă spectatorului sugestii deloc  īncifrate despre comerțul cu  actul medical, cu viața, cu responsabilitatea față de copii. Epopee aproape oximoronică a polurilor opuse,mam㠖 fiică, soț - soție, sat- oraș, proletar- intelectual, șef,director – subordonat medic, filmul lui Doru Nițescu, Carmen,  ce concentrează atenția pe drama mamei, fără a o transforma īmtr-o melodramă, autentifică un autor complet, , care are forța renunțării la secvențele dragi, pentru a păstra eficacitatea și parfumul opusului final. Film european de mare clasă, Carmen ,apreciat la Festivalul internațional de la Sarajevo, este debutul fericit al unui cineast dăruit despre care vom mai auzi. Sper, că nu peste multă vreme. Și un ultim cuvānt despre magnifica interpretare a actriței Rodica Lazăr, fără de care această nestemată a filmului romānesc n-ar fi fost posibilă. Reținută și dotată cu naturalețea omului obișnuit, Rodica Lazăr exprimă suferința  fără a o arăta,fără a o exterioriza. Īn cel mai cumplit moment al existenței. Fără o lacrimă. Aici, Doru Nițescu a sărit  din barca ilustratorilor de povești melodramatice īn cea a autorilor de drame cu mare rezonanță.  Și asta īn siajul unui cinema de mare altitudine artistică și emoțională, și anume cel scandinav.  Comoara lui Corneliu Porumboiu,  film laureat la Cannes, dar și la TIFF de la Cluj, este o frumoasă poveste despre vise neīmplinite sau nu, despre dialoguri uitate sau nu, despre povești citite sau nu pānă la capăt. Īn cazul nostru, Robin Hood, este cel care determină căutarea comorii, dacă nu și starea precar financiară a tatălui, īn criza economică de acum cāțiva ani. Liniar dramatic, cu momente de intens  și reținut umor contextual, Comoara  este felia din viața unui funcționar la Primărie, care īși ajută vecinul falimentar să afle o comoară ascunsă de bunici sau străbunici, comoară cu o existență incertă, pānă la reacția detectorului de metale īnchiriat la pachet cu proprietarul. Locul săpăturilor este Islazul Proclamației de la Islaz, cu conotații istorice deloc ocolite de eroi, dar și cu polițiști aflați īn toiul nopții la datorie pentru respectarea legalității. Īn ciuda unui final anemic, parcă lipit restului poveștii, filmul lui Porumboiu īși merită laurii de la Cannes, urmānd a mai concur la mai multe competiții cinematografice internaționale. Remarcabili interpreții aleși de cineast Cuzin Toma, Radu Brānzaru, Adrian Purcărescu și Florin Kevorkian. 

  
 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul