Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Constantinii lui Paşcu Balaci

        Nicoleta Milea

Esenţializarea dinamică a raportului dintre dramaturg şi istorie, ca devenire, proprie teatrului, rezidă īn abordarea conflictului dintre individ şi restul lumii, dintr-un unghi propriu creatorului şi nicidecum īn biogra- fism pur sau īn evocări locvace. Am ajuns la această ipoteză citind opera dramatică a con- temporanului nostru Paşcu Balaci, care, departe de a se devota exclusiv actului de evocare emoţională a trecutului, vibrează, īn acelaşi timp la dilemele perene ale umanităţii, dar şi la probleme stringent actuale.
Asimilāndo solidă cultură enciclopedică şi cultivānd cu har cuvāntul, prolificul scrii- tor bihorean Paşcu Balaci – poet, mai ales sonetist, dramaturg, eseist – se remarcă īn dramaturgia contemporană şi prin teatrul de inspiraţie istorică. Numeroasele cărţi publicate, reprezentările teatrale, reprezentările radiofonice, precum şi spectacole – lectură pe baza pieselor sale sunt ilustrări concrete ale unui creator moral-spiritual.
Pasiunea pentru teatru a īnceput să şi-o cultive cu cāteva decenii īn urmă, chiar īn perioada studenţiei, iar recunoaşterea valorică a fost reprezentarea piesei O boală care nu se vindecă decāt aici (1978), pe scena Casei de cultură a studenţilor, Cluj-Napoca, īn regia Rodicăi Radu de la Teatrul Naţional Cluj- Napoca. Acest spectacol a fost distins cu Premiul revistei Napoca universitară.
Au urmat: Clopotulşi Naufragiul sau Cine este Penelopa?(1980); Muntele osāndiţilor, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1995, avāndu-i ca protagonişti pe conducătorii răs- coalei din 1784,  Horia, Cloşca şi  Crişan;
 
Cruciada, Editura Cartea Romānească, Bu- cureşti, prefaţă de Mircea Ghiţulescu, cartea a apărut cu sprijinul Ministerului Culturii şi Cultelor, 2004; Fluierul de oţel, Editura Ri- soprint, Cluj-Napoca, 2008, prefaţă de prof. univ. dr. Nicolae Edroiu, membru corespondent al Academiei Romāne, postfaţă de Mircea Ghiţulescu (Piesa are ca subiect viaţa, revolta şi martirajul prin tragerea pe roată īn ziua de 12 noiembrie 1763 a eroului Tănase Todoran din satul Bichigiu, comuna Telciu); Penelopa se mărită, Editura Palimpsest, Bucureşti, 2008; Turnul de cireş, Editura Primus, Oradea, 2011; Franz Josef I (īn limba engleză), Editura Europa Nova, Oradea-Bruxelles, 2013; Le canon en cerisier (īn limba franceză), Editura Europa Nova, Oradea- Bruxelles, 2013; Euroshima (īn limba germană), Editura Europa Nova, Oradea-Bruxelles, 2013; Executioners, I want to live! (īn limba engleză), Editura Europa Nova, Oradea-Bruxelles, 2013; Jeanne d’ Arc (īn limba francază), Editura Europa Nova, Oradea- Bruxelles; Regina şi Martirii, Editura Aureo, Oradea, 2014.
Echilibrat şi familiarizat cu valorile spi- rituale ale trecutului, format īn ambianţa efervescenţelor timpului, Paşcu Balaci a creat eroi puternici, marcaţi de amprentele umanismului, căci el este promotorul ideii fundamentale potrivit căreia umanitatea nu se construieşte oricum, ea cere sentimente şi trăiri puternice, vrednicii morale şi nu, arareori, de-a dreptul jertfe. Contactul cu mişcarea teatrală inovatoare trece dincolo de fas- cinaţia boemei iconoclaste către justificările de principiu. Două dintre trăsăturile fundamentale ale operei sale – orientarea către temele grave, majore, ale vieţii şi ale morţii, şi conceptualizarea unor simboluri – fac din Constantinii, piesă de teatru īn şapte acte, Colecţia Pantheon, Editura Aureo, Oradea,
2014,  o creaţie demnă de toată admiraţia şi aprecierea. Eroul cu o puternică personalitate se īnscrie īn seria dramelor istorice care-şi dezvoltă conflictualitatea plecānd de la spec- tacolul unei mari conştiinţe.
De ce se numeşte această piesă de teatru Constantinii?  Răspunsul ni-l dă chiar auto- rul īn Cuvānt īnainte: ,,Pentru că īn cartea de faţă veţi afla cum un Constantin Brāncovea- nu, al zilelor noastre, urmaş al Brāncovenilor, profesor universitar din Anglia porneşte din dreptul īnchisorii Yedi Cule(a celor Şapte Turnuri) din Istanbulul de azi īn căutarea străbunilor săi şi cum prin săparea straturilor groase de timp depuse peste cetatea legendară dă peste mai mulţi Constantini: Constantin junior, fiul cel mai mare al lui Constantin Vodă Brāncoveanu, īnchis alături de tatăl său īntr-o celulă alăturată, Con- stantin Brāncoveanu īnsuşi, cu care are cea mai largă convorbire, Constantin al XI-lea
 
Dragases, ultimul īmpărat creştin al Con- stantinopolului, Constantin I sau Constantin cel Mare, primul īmpărat creştin al Constantinopolului…” (p. 6-7). Numele, provenit din latinescul constans, constantis, care īnseamnă constant, stabil, leagă aceşti Constantini, ca şi tulburătorul lor destin comun. Celor cinci Constantini li se adaugă īncă un personaj literar, eunucul călău.
Īn centrul dramei se află domnitorul- eroul damnat - intrat īn conflict cu epoca īn numele unei spiritualităţi excepţionale. El este reprezentantul unui crucial moment istoric şi demonstrează bogata viaţă sufletească şi idealurile nobile nutrite de poporul pe care īl reprezintă. Conflictul de suprafaţă şi cele de profunzime, conflictele interioare şi exterioare sunt declanşate de fermitatea poziţiei faţă de credinţa strămoşească. El este prea puternic şi devotat cauzei, pentru a accepta condiţia efemerităţii vieţii. Mesajului patriotic i se asociază alte idei, care-i accentuează actualitatea. E aici o gradaţie, o pregătire a momentului culminant, pe un fond  dominat de vocea solemnă, testamentară, profetică, a domnitorului contopit īn simbol cu īnsuşi glasul istoriei romāneşti.
Relaţia dintre Putere şi Destin, dintre Iubire şi Jertfă, dintre Timp şi Istorie este un imperativ de cānd lumea, iar dramaturgul Paşcu Balaci ştie să-l exploreze īn spiritul autenticităţii şi īndrăznelii talentului său, care nu rămāne fără ecou īn īnţelegerea contemporanilor.
 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul