Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
0
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Octombrie, festivaluri, premiere, aniversări, cărți

        Călin Stănculescu

Luna octombrie se anunță a fi densă în evenimente cinematografice, nu doar în zona festivalurilor internaționale de film ce se desfășoară în România, ci și în aceea a premierelor, a lansărilor de cărți dedicate filmului, a aniversărilor de tot felul.
Două debuturi sunt semnate de Ana Lungu cu Autoportretul unei fete cuminți, incursiune în biografia unei tinere ce aspiră la independență, dar nu prea știe ce să facă cu ea, și Claudiu Mitcu cu Rețeaua, film documentar dedicat industriei de medicamente citostatice destinate bolnavilor de cancer.
Patru noi filme românești ce așteaptă lansarea pe ecrane în această toamnă sunt Omega Rose de George Dorobanțu, care a debutat spectaculos cu filmul Elevator, Vacanță la țară de Andrei Tănase și Lampioane chinezești de Bogdan Theodor Olteanu, ultimii doi fiind debutanți.
A patra premieră este semnată de Nicolae Constantin Tănase, Lumea e a mea, și a fost premiat la TIFF pentru debut, la Festivalul Internațional de la Karlovy Vary cu Mențiunea Specială a Juriului Secțiunii East of West. Filmul a mai obținut și Trofeul Festivalului Internațional Anonimul. Lumea e a mea evocă o dramă legată de generația 2000, iar scenariul este semnat de Raluca Mănescu.
Nu demult a fost lansat și documentarul Aliyah DaDa, film semnat de regizoarea Oana Giurgiu, care pornește din anul 1882, când un grup de evrei pleca spre Țara Sfântă din orașul Moinești, locul de baștină al celebrului poet dadaist Tristan Tzara. Filmul Oanei Giurgiu mai atacă și alte teme sensibile, cum ar fi reprimarea evreilor de la Iași, (temă prezentă și în filmul Călătoria lui Gruber de Radu Gabrea), implicarea evreilor în edificarea principalului instrument al aservirii țării comuniștilor, dar și comercializarea cetățenilor israeliți de către Partidul Comunist și statul român, amatori de valută, pentru a crea mastodonții unei economii precare, destinate ab initio falimentului.
Festivalul Internațional de Film Astra Sibiu, ce va avea loc între 5 și 11 octombrie, este focusat și pe aniversarea a zece ani de existență a programului Aristoteles Workshop, dedicat tinerilor autori de documentar, program inițiat de marele actor al filmului românesc Dan Nuțu.
Cam în aceeași perioadă are loc și Festivalul Dracula Film, ce se desfășoară la Brașov, cu o mulțime de secțiuni paralele, printre care și una destinată celor mai tineri cinefili.
În luna octombrie mai are loc și manifestarea dedicată filmului german, organizată de Institutul „Goetheˮ din București, în al cărei program figurează atât filme clasice, cât și titluri puțin cunoscute din filmografiile cineaștilor trăitori în RDG, precum și alte premiere interesante ale tinerilor cineaști din Germania.
Tot la București s-a desfășurat și cea de-a X-a ediție a Festivalului Anim’Est, deschis cu filmul regizoarei Anca Damian Muntele magic. După Crulic − drumul spre dincolo (2011), Anca Damian dedică acest film eroismului (mai mult sau mai puțin) anonim. În prim-planul filmului se află destinul exemplar al polonezului Adam Jacek Winkler, desenator și anticomunist polonez, a cărui ofensivă împotriva plăgii roșii îl va duce pe teatrul de operațiuni din Afganistan, în anii ’80, unde luptă împotriva agresiunii sovietice. Filmul a fost deja premiat la festivalurile internaționale de la Toronto și Karlovy Vary.
Arhiva Națională de Filme și cinematograful Eforie au găzduit ediția a patra a Festivalului Documentarului Românesc DocuArtFest, în care au fost prezentate valoroase filme semnate de Raluca Vlad, Josza Levente, Artur Boruzs, Dragoș Mihai Hanciu, Răzvan Chirilă, Marieta Manolache, Liviu Tofan, Diana Deleanu, Cornel Mihalache, Iulia Matei, Leontina Vătămanu, Alexandru Nanău.
În luna octombrie se împlinesc și patru ani de la dispariția marelui regizor Liviu Ciulei, al cărui nume a revenit recent în prim-planul atenției publice. Refuzul fiului său, tot regizor, Thomas, care a interzis difuzarea operelor semnate de Liviu Ciulei în România, mi se pare cel puțin absurd, din moment ce statul român, prin producătorul filmelor realizate de Ciulei în România deține drepturile de difuzare ale acestora, iar motivul supărării dlui Ciulei junior este nerealizarea restaurării Pădurii spânzuraților de către fondul administrat de celebrul cineast american Martin Scorsese. Cred că actualul director al Centrului Național al Cinematografiei, doamna Anca Mitran, o excelentă profesionistă care a condus ani de zile Arhiva Națională de Film, va avea înțelegerea, diplomația și fermitatea pentru rezolvarea acestui caz ce păgubește pe toți autenticii fani ai filmului românesc.
Tot în octombrie a mai apărut o densă biografie dedicată unui cineast român: Andrei Blaier − Arta de a trăi și iubi filmul, semnată de regizorul Mircea Bunescu. Autor a peste 30 de filme de ficțiune, documentare, seriale pentru televiziune, Andrei Blaier a construit o operă densă și diversă, din care nu lipsesc autentice repere ale istoriei filmului românesc contemporan (Diminețile unui băiat cuminte, Ilustrate cu flori de câmp, Prin cenușa imperiului, Urgia, Întunericul alb, Lumini și umbre etc.). Edificiul monografic al autorului Mircea Bunescu se bazează și pe o mulțime de mărturii ale cineastului, care luminează uneori aspecte controversate ale vieții cinematografice din perioada comunistă. Interesante sunt și considerațiile monografistului, care intersectează universul artistic al cineastului român cu alți doi Andrei, Tarkovski și Wajda, într-o convingătoare analiză comparată a operelor. Dens ilustrată, tipărită în excelente condiții grafice la Noi Media Print, cartea semnată de Mircea Bunescu se înscrie printre contribuțiile necesare la evocarea marilor personalități ale cinematografiei românești.



 

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul