Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Pe urmele agathei christie

        Dinu Grigorescu

Olga Delia Mateescu, Horia Gârbea, Denis Dinulescu, Scena crimei, trei piese „polițiste” la Editura Tritonic


Pe lângă câte crime economice, ecologice, geologice, rutiere, sadice etc. se comit și se transmit publicului asasinat de kitsch la ore de maximă audiență, știri care asfixiază evenimente culturale (prin strangulare mediatică, boli incurabile, scadența de vârstă etc., etc.), ar trebui să se scrie non-stop „seriale de seriale”, subiecte fiind cu duiumul − despre masacrul de la Balc, uciderea tinerilor la disco prin incendiere, sub nasul pompierilor care au în spatele lor steagurile lui Pristanda, la care s-au adăugat fire de aur și sponsorizări de la victime și nu mai facem inventarul macabrului şi incredibilui cotidian. „Funeraliile fericiteˮ l-au inspirat și pe marele Horațiu Mălăele, și pe Shakespeare, dacă ne gândim la thrillerul Hamlet.
Trei autori români, cu stiluri diferite de a scrie thriller, sunt publicați de editura cu ştaif numită Tritonic (patron scriitorul Bogdan Hrib), într-o ediție colectivă elegantă, intitulată sugestiv SCENA CRIMEI. La plecare a fost o provocare: concursul inițiat de editura sus-menționată împreună cu teatrul de buzunar Coquette (și la propriu, și la figurat), unde nu de mult am vizionat o admirabilă comedie politică, ignorată de marile scene. Este vorba despre piesa Luciei Verona Secretul atomic, având în distribuție un ventriloc. Concursul s-a desfășurat sub titulatura „Mistere și enigme, flori de groazăˮ și a dat trei câștigători. Premiul a constat în editarea pieselor. Textul de pe locul întâi va avea premiera la Teatrul Coquette, în regia talentatei doamne Ingrid Bonța. Una dintre condițiile concursului a fost ca piesele să conțină maximum cinci personaje. Autorii s-au conformat restricției.
Experimentat, scriitor total, dl Horia Gârbea – premiul al II-lea − a găsit și modalitatea artistică de a extinde numărul personajelor, permițând unei singure actrițe să joace roluri multiple. Crimă cu pistol și bile imaginează sinuciderea unui mafiot din clanul Pastramă. Presupusa crimă este pusă în cârca unui nevinovat. Rezultă un evantai inedit de ipoteze, toate subsumate unei idei profunde: manipularea ideii de vinovăție până ce aceasta e dusă la paroxism și pulverizează ideea de justiție. Aleatoriul devine mai important decât revelatoriul și avem exemple în actualitatea proximă cu diverși inși de top, când criminali, când îngerași. Când arestați la domiciliu, când aruncați în beciurile inchiziției contemporane. Nu povestim piesa pentru a nu-i deconspira misterele. Scriitura este teatrală și cinematografică, simultan, eliptică și epică, tragică și comică. Ea poate da un spectacol de cert succes.
Premiul al III-lea − Denis Dinulescu; celebrul fost jurnalist tartor al ziarului Academia Cațavencu își păstrează toate calitățile de incisivitate, verosimilitate și causticitate neștirbite de trecerea timpului în care teatrele stau cu spatele la el, după triumful avut cu faimoasa montare de la Teatrul Mic din anii ’90 a celebrului regizor Alexandru Tocilescu, cu o distribuţie „criminală”: Florin Călinescu, Mihai Dinvale şi Coca Bloos în rolul răposatei regine a balului proletar. De la execuţia din 25 decembrie trecute fix, autorul, stil laconic, rotund și plin de imaginație, duce piesa în SF. O crimă este produsă de un cuțit provenit nu se știe de la cine, dar în final aflăm că provine din spațiul cosmic! Personaje conturate, dialoguri concentrate, ițe încolăcite, descâlcite fac din această piesă o raritate, o extravaganţă a genului mixt.
Piesa − cireaşa de pe tortul crimelor – ocupantă a primului loc în preferinţele experimentatului juriu Tritonic va beneficia de visul împlinit al autorilor dramatici: premiera la Teatrul Coquete. Autoarea prolifică, ingenioasă şi prodigioasă Olga Delia Mateescu merge pe urmele Agathei Christie şi ca stil, şi ca metodă: relatează crima şi tot balamucul anchetei strict realist, creează multiple piste și descoperă ucigaşul în cel mai nesuspect... suspect. Magnolii și cianură (titlul piesei) este un buchet de surprize. Actrița-dramaturg simte la detaliu personajele, dezvoltă dialoguri și situații de viață absolut veridice, copiază după natură, aduce cadavrul, complică supoziţiile, bagă în creuzet şi un distins senator și rezolvă intriga magistral.
Consemnăm un triplu succes: al concursului aflat la prima ediţie, al autorilor, nume cu rezonanţă, și al editorului cu expertiză în domeniu şi multiple prezenţe benefice la târgurile de carte naţionale şi internaţionale.
Nu ar fi nicio crimă (repertorială) dacă, parafrazând titlul piesei lui Denis Asasinul avea scarlatină, scenele bugetate, ar ucide indiferenţa şi ar capta „virusulˮ montării rapide a textelor valoroase care totuşi se scriu şi se publică, ştiut fiind că genul poliţist − cu comedia inclusă − este pe gustul spectatorilor din toate generaţiile.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul