Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Kalusia – un basm postmodern

        Traian T. Coşovei


Un debut matur, convingător, iute de condei şi plăcut lecturii este cel al Mihaelei Cogălniceanu, Kalusia, Editura Asociaţia Scriitorilor Bucureşti & Tracus Arte, 2008. Avem de-a face cu un roman care, prin distileriile textuale şi vrăjile postmoderne se transformă īntr-un basm. O poveste fermecătoare ce ar putea oricānd rivaliza cu Stăpānul inelelor şi cu personaje ce s-ar putea lua oricānd la īntrecere cu Harry Potter & Comp.


Kalusia este un teritoriu magic, bine situat la graniţa dintre vis şi trezire, populat cu personaje şi fiinţe ce şi-ar putea regăsi identitatea īn paginile lui G. Călinescu (Estetica bas­mului) şi legitimitatea apartenenţei la un gen literar care, pentru un debut, pare dificil de abordat. 46 de capitole urmate de un epilog conturează o construcţie romanescă fantastă ?i plină de prospeţime… iar inventivitatea şi farmecul narativ dau parfumul unei reţete editoriale perfecte.


Romanul Mihaelei Cogălniceanu este, īn acelaşi timp, şi jurnalul unei călătorii ini­ţiatice presărată cu capcane şi provocări. Chiar dacă trenează pe alocuri, basmul postmodern scris de Mihaela Cogălniceanu are coerenţă, dramatism şi, ceea ce ne-a impresionat, lirism. Personajele au contur fin caligrafiat şi dau o umbra shakespeariană pe scena unei săli de teatru imaginare. Iar spectatorii (cititorii) sunt invitaţi să participe la o punere īn scenă cu adevărat grandioas㠖 un alt truc post­modern.


Nu lipsite de importanţă ni se par cuvintele lui Ioan Groşan, el īnsuşi exponent de primă mānă al prozei romāne contemporane: „Iată o īntreprindere epică pe cāt de fascinantă, pe atāt de riscantă. Un risc pe care şi-l asumă, lucidă, Mihaela Cogălniceanu, īn romanul său Kalusia. Nu fără să-şi ia necesarele precauţii: fiindcă īmprumutānd toată recuzita unei poveşti clasice (timp nedefinit, personaje specifice de gen domniţe, regi, curteni, cavaleri, vrăjitoare, ţinut imaginar dar pe care autoarea nu şovăie să-l localizeze pe o hartă, imaginară şi ea, desigur, asemenea lui Faulkner cu al său Yoknapatawpha etc. etc), Mihaela Cogălniceanu, atentă la modelul romanelor de succes din ultimul timp, īmprumută naraţiunii sale o tentă de policier, absolut necesară īn asemenea cazuri. Vom asista, aşadar, la conspiraţii, confreerii mai mult sau mai puţin secrete, spectaculoase răsturnări de situaţii, intrigi sentimentale, sugestii de bildungsroman (vezi evoluţia tānărului erou Edvuld) totul surprins cinematografic, capitolele fiind de fapt secvenţe autonome, montate ingenios, cu o bine controlată tehnică a suspansului”.


Īntr-adevăr, Kalusia, cartea de debut a Mihaelei Cogălniceanu, are şi farmec, are şi magie, dar şi o subtilă ştiinţă a artei dramatice ori cinematografice. Capitolele acestei cărţi pot oricānd deveni scene ori cadre de film confirmānd calităţile narative pe care le consemnează şi Iolanda Malamen īntr-o succintă prezentare: „Kalusia, romanul de debut al Mihaelei Cogălniceanu, scris īn cheia lui: A fost odată ca niciodată… se aşează confortabil īntr-o dimensiune a prozei romāneşti de dup㠒90, ocultată nemeritat şi prudent, dacă nu, chiar dispreţuită: aceea a basmului. Domniţe, cavaleri, iubiri feciorelnice, ţinuturi īn care straniul şi enigmele par lucruri fireşti, populează această carte, a cărei miză sunt, īnainte de toate, curajul şi talentul autoarei de a depăna cu abilitate stilistică firul unei eterne şi universale dihotomii: īntālnirea binelui cu răul”.


Mihaela Cogălniceanu este o scriitoare īnzestrată, inteligentă şi rafinată, de o deosebită sensibilitate, iar debutul ei este, incontestabil, unul de mari promisiuni.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul