Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Luminița, de la capătul tunelului, de Radu F. Alexandru la TNB, sala Atelier

        Dinu Grigorescu

Radu F.Alexandru surprinde portretistic abjecția morală a vip-urilor fecundată în uterul capitalismului demnitarial. Prin Radu F. Alexandru, satira abjecțiilor lui Mazilu merge mai departe, și tot necruțător. Numai 4 personaje compun o lume. Lumea noastră de azi. Miss Bikini din Tulcea triumfă social și material prin capturarea unui bivol ministerial care îi oferă, palat, colecții de artă, vacanțe exotice, poziție, gipan ultimul răcnet.  Monica Davidescu în spectacol vizionat, realizează cu o intrepretarea  nunațată , copy-paste ,  pe femeia care ajunge unde vrea ea , fără scrupule, frumoasă, simpatică,  duală, deschisă la orice compromis,  se complace în reluarea concubinajului cu un fost iubit, un ratat, întreținut chiar de soțul ei, patron de firme multiple, într-o spirală a abjecției sentimentale și patrimoniale, surprinsă și amendată cu ferocitate de dramaturg. Un triumvirat al mizeriei morale.  Spre deosebire de abjecții din epoca Mazilu care erau în defensivă,    atacați de inspectorii financiari, la Radu F Alexandru abjecția e la putere și la miere. N-o amenință decât denunțul. Satira atacă și „partidul” văzut ca larvă microbiană,  pepinieră de jigodii care se dezvoltă aproape nestingherite în climatul actual.
Construcția piesei este domestică cu intruziunea în universul casnic, ministerial , al familiei Virgil și Delia Neacșu, dis-de-dimineață   (ca la Mazilu) a   i specimenului, Doru Maxim, venit de niciunde și nu știm cum, amețit ca un fluture de noapte, labil și versatil, jucat cameleonic de Dragoș Stemate cu unduiri de șarpe, clovnerii, tentative trucate de suicid, revendicativ absurd al soției monstrului politic.  Dramaturgul aruncă în dezbatere teme aflate pe agenda zilei până la identificare cu ea, de unde și caracterul jurnalistic al faptelor diverse coagulate în fluviul acțiunii, impecabil construită și condusă minuțios de acest bijutier al regiei contemporane, Mircea Cornișteanu. Fiecare gest actoricesc, moment  dramatic  , dinamizat prin rezolvări  neașteptate, perfect cizelate , contribuie la autoportretul acestei lumi de canalii. Vedeta piesei este  Constantin Cotimanis care deține toate datele vipului  întruchipat de el cu maximă dezinvoltură artistică,  jucând  cu percuție multiplele ipostaze  de parcă ar fi venit chiar el din lumea   demnitărească , familiară dramaturgului.  Luminița,cea de la capătul tunelului  este de fapt tot în tunel, nu știm la ce distanță de ieșire, dacă o fi existând vreuna.  Luminița, persoană fizică, e venită dintr-o lume polițistă, fiică și nepoată de foști milițieni  și  pare a fi justițiară prin refuzul ei tineresc, exuberant de a respinge trocul propus de ministru, șpăgile oferite de acesta în diferite variante- bani, tablouri, obiecte de artă, concubinaj triunghiular, doar-doar tinerica zglobie să-și retragă denunțul înregistrat. Naivitatea fetei   ne amintește oarecum de Magda din Ultima oră a lui Mihail Sebastian și este jucată  excelent de Alexandra Poiană,   tânara actriță ,  blondă, suplă ,inteligentă, manifestând  o candoare vicleană ce este considerată de “rechinul ministerial”, vocație politică de excepție. Finalul piesei, echivoc, provocator, gravitează  între un posibil bine, refuzul mârșeviei, sau un alt rău mai mare, constând   în acceptarea avantajelor   oferite de corupție și de către cei tineri.
Decorul lui Puiu Antemir e fără cusur -  scena dreptunghiulară , fără cortină, spectatorii asezați  față-n față   la parter –vizavi-  și la  balcon,  vizibilitatea excelentă. Interiorul e de palat adus din Pipera, pe rotile, living rom uriaș, garnisit cu tablouri de patrimoniu, statuete, domnișoara Pogany, bar, canapea cu 8 perne, fotolii de anticariat, plasmă uriașă, senzori de securitate și lumini de plafonieră care joacă efectiv. Bun gust dominant. Luxul de astăzi. Costumele sunt de asemenea expresive. Rochiile Monicăi Davidescu, superbe. Costumația Luminiței, pantaloni cu imprimeuri probabil folclorice , bluze moderniste, lipsesc blugii rupți la genunchi și tatuajele. Halatul de mătase al boierului e înlocuit în actul doi de costumul cu dublu șliț la spate al ministrului. Derbedeul e îmbrăcat golănește. Proiecțile și montajul video  sunt  asigurate spectaculos  de Dimitris Palade. Întreaga montare și atmosferă  poartă marca TNB. O premieră absolută de succes.  Drama este a personajelor, comedia este a confruntărilor și a situaților, tragedia este cea a tunelului din care nu mai ieșim de un sfert de veac și pare a fi nesfârșit.
 

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul