Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
0
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Boogie sau frustrările păcălite

        Călin Stănculescu


Filmul lui Radu Muntean – Boogie – al treilea lungmetraj de ficţiune al autorului, a fost selecţionat în primăvară la Festivalul internaţional de la Cannes, în această toamnă fiind în­scris printre candidaţi la premiile Academiei Europene de Film ce se vor decerna la Copenhaga în luna decembrie.


Prima premieră românească a toamnei cinematografice, Boogie impune prin desăvâr­şita arhitectonică filmică, prin densitatea şi umorul replicilor, jocul impecabil al tuturor interpreţilor, inclusiv fiul regizo­rului în vârstă de patru ani.


Scenariul filmului-autori Alex Baciu, Radu Muntean şi Răzvan Rădulescu, pare a duce mai departe tipul personajelor din precedenta operă, Hârtia va fi albastră, acum tineri de treizeci de ani, surprinşi la ora frustrărilor, a nemulţumirilor şi a neîmplinirilor înregis­trate în ciuda unor aparenţe derutante.


Petrecerea unui întâi de Mai la mare îi prilejuieşte lui Boogie, patron afirmat, însurat şi cu copil întâlnirea cu doi prieteni din liceu. Penescu şi Iordache sunt şi ei la vârsta de treizeci de ani, unul pe cale de a se însura în Suedia, altul consacrat în industria turistică, de alt­fel falimentară. Evadarea de o noapte din convenţiile familiei generează, atât pentru Boogie, cât şi pentru amicii săi ocazia unor rememorări mai triste sau mai vesele, adunate sub numitorul comun al tentativei de a păcăli frustrările prezentului.


O noapte la bowling, o petrecere ad-hoc cu o tânără darnică cu favorurile sexuale, o vizită matinală la fosta vilă a lui Ceauşescu configurează cu precizie, în dialoguri fireşti, dimensiu­nile eşecurilor celor trei tineri. Preferinţa autorului pentru timpul nocturn, pentru spaţiile închise drept cadru al complexelor de inferioritate, al divorţului între esenţe şi aparenţe se constituie printre mărcile stilistice ce conferă o certă şi profundă personalitate cineas­tului Radu Muntean.


Eroii săi amintesc de acei ragazzi di vita din scrierile şi filmele lui P.P. Pasolini, iar întreaga poveste, meritul fiind împărţit deopotrivă de regizor cu coscenariştii săi, propune spectatorului o autoevaluare de mare forţă moralizatoare, acţiunile explicite lasând loc sugestiei şi simbolurilor necesare portretizării unei generaţii mai mult sau mai puţin pierdute. De felicitat şi cei patru principali interpreţiDragoş Bucur, Anamaria Marinca, Mimi Brănescu şi Adrian Vancica. Boogie este un film impecabil şi reprezentativ pentru noul val românesc.


 


Ne-a părăsit cu discreţie, nedrept de tânăr, unul dintre monştrii sacri ai scenei şi ecranului românescŞTEFAN IORDACHE…


Aş aminti doar una dintre marile calităţi ale omului care a fost Stefan Iordache şi anume generozitatea sa fără margini, imensa bucurie faţă de succesele colegilor săi.


Marele interpret, cu roluri de referinţă în filmele De ce trag copotele, Mitică?, Glissando, Noiembrie, ultimul bal, Cel mai iubit dintre pământeni, Cei care plătesc cu viaţa, Ciuleandra, Concurs sau Înghiţitorul de săbii, a înnobilat cu prezenţa sa şi filmul Hotel de lux semnat de Dan Piţa, celebră parabolă a totalitarismului de coşmar, spaţiu al pervertirii şi degradării umane, absurd şi aberant cadru al intoleranţei şi răului. Aflat la Veneţia în seara decernării Leului de argint, Ştefan Iordache i-a dat întâietate mai tânărului sau coleg Valentin Popescu la prinosul aplauzelor publicului ce aprecia bogata şi baroca simbolistică orchestrată de Dan Piţa.


Trecut prea devreme în amintire, cel mai iubit actor lasă în urmă multe roluri nejucate… Dumnezeu să-l odihnească în pace!

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul