Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

La Madre, film spaniol cu participare romānească

        Călin Stănculescu

Īn programele Cinematecii Romāne este īnscris de mai multe ori filmul La Madre, coproducție Spania-Romānia, īn regia lui Alberto Morais, film care a avut premiera mondiala la ediția cu numărul 61 a Festivalului Internațional al Filmului de la Valladolid.
Mai puțin fericit, titlul romānesc De ce, mamă? parcă promite o telenovelă siropoasă, o melodramă de familie, cu sfārșit lacrimogen etc. Nimic mai fals!
Filmul semnat de Alberto Morais propune un portret de adolescent, aflat īntr-o dramatică explorare a propriului destin. Miguel are doar paisprezece ani și este pe punctul de a fi internat īntr-un centru pentru minori din regiunea Asturia. Una dintre posibilele cauze este viața personală haotică a mamei, incapacitatea de a se ocupa de propriul copil. Acesta este trimis la un fost iubit al mamei, romān, care muncește alături de fiul său la un depozit de cherestea. Visānd permanent la īntoarcerea alături de mama sa, Miguel nu este scutit de resentimentele lui Bogdan și ale lui Andrei, fiul său. Acesta din urmă chiar īl provoacă decisiv pe Miguel, determinānd pierderea locului de muncă. Bogdan și fiul său Andrei sunt excelent interpretați de actorii romāni Ovidiu Crișan, cunoscut din filmul Despre oameni și melci de Tudor Giurgiu, și Alexandru Stanciu, aflat la debut. Obsesia revenirii la mama sa, care-i refuză pānă și banalele convorbiri telefonice (și aici, telefonul devine un autentic personaj, cu diverse roluri īn diferite momente ale acțiunii), amplifică derutant și dramatic disperarea copilului, sentimentul acut al īnfrāngerii īn lupta cu o societate ostilă, amorfă, dușmănoasă. Revenirea la centrul de copii din care evadase este pentru Miguel semnul unei īnfrāngeri pe frontul luptei existențiale, care a pricinuit multe suferințe și mamei, și tānărului adolescent, debusolat dramatic, dar nu definitiv.
Proiectul acestui film a fost selectat la Festivalul Internațional de la Cannes, īn cadrul „l’Atelier de la Cinefondation” īn 2015. Printre producători s-au aflat Fundația Teatrul Contemporan, dar și cunoscutul scenarist Adrian Lustig (Nunta mută și Funeralii fericite, ambele īn regia lui Horațiu Mălăele).
Laitmotivul plecării cetățenilor din fostele țări comuniste īn Vest, īn căutarea unei vieți mai bune, pentru a munci īn vederea unei agoniseli substanțiale, este prezent și īn filmul lui Alberto Morais, care accentuează dramatismul adaptării străinilor īntr-un univers deloc amiabil. Cineastul spaniol este adeptul unui minimalism eficace, fără extravaganțe stilistice. Interpretul rolului principal, Javier Mendo, nu are probleme īn schița de portret pe care o face lui Miguel, tānărul solitar, aflat īn război cu toată lumea, lipsit de căldura familiei, lipsit de avantajele vārstei. Maturizarea sa este forțată, dar prin aceasta nu mai puțin tristă. Disperarea copilului, care nu poate găsi soluția decāt īn revenirea la regimul deloc convenabil al Centrului de instruire a minorilor, nu are nimic melodramatic, cum ar putea sugera titlul, ba chiar se apropie de obiectivismul practicat de frații Dardenne sau de prospețimea unor vechi filme neorealiste italiene.
Un film de văzut.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul