Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

„Portrete în pădure”, un thriller polițist semnat de Dinu Tănase

        Călin Stănculescu

Dinu Tănase nu este doar directorul de imagine care a absolvit IATC-ul în 1968, la secția care a dat operatori de excepție, ci și acel cineast care a schimbat prima specializare cu aceea mult mai dificilă, mai responsabilă și mai dramatică, aceea de autor de film.
Dinu Tănase a fost operatorul regretatului regizor Radu Gabrea la primele sale filme, Prea mic pentru un război atât de mare, Urmărirea, primul serial de televiziune din România, Amintiri bucureștene și Dincolo de nisipuri. A fost, de asemenea, autorul imaginii excepționale din filmul de referință Apa ca un bivol negru, alături de Iosif Demian și Ion Marinescu, dar și al celei din filmele de vârf ale lui Andrei Blaier, Ilustrate cu flori de câmp sau Prin cenușa imperiului.
A debutat ca autor în 1975 cu Concert din muzică de Bach, ecranizare a romanului semnat de Hortensia Papadat-Bengescu, urmând apoi Trei zile și trei nopți, după romanul Apa de Alexandru Ivasiuc. Pasiunea pentru literatură l-a tentat să aducă pe ecran și figura Doctorului Poenaru, din romanul binecunoscut, apreciat, comentat și semnat de Paul Georgescu. Mai semnează ca autor Mijlocaș la deschidere, Întoarce-te și mai privește o dată, La capătul liniei, Emisia continuă, Cântec în zori (pentru televiziune), Erou la 13 ani, Condamați la fericire (documentar realizat în 1992).
Dinu Tănase revine cu o colaborare cu vechiul său coleg și prieten Radu Gabrea la excepționalul film Rosenemil – o tragică iubire, după care semnează, în 1994, În semn de iubire pentru televiziune, pentru ca, în 2003, să fie autorul filmului Damen Tango, dar și autorul imaginii la filmul lui Radu Gabrea Călătoria lui Gruber.
Realizat cu mai bine de cinci ani în urmă, filmul Portrete în pădure a fost inspirat de cartea regretatei autoare Dana Dimitriu, Duminica mironosițelor.
Cu toate piedicile, mai ales economice, ce au ținut filmul pe loc, Portete în pădure nu și-a pierdut deloc acuratețea, simplitatea și magnetismul poveștii ce ne propune un thriller polițist, demn de cele mai bune pagini din Simenon.
Dinu Tănase a apelat la un mare actor, Dan Condurache, pentru a desena drama Comisarului care, dincolo de ancheta curentă, trebuie să trăiască și efectele unor relații cotidiene cu un camarad, condamnat, dar și antecedentele unor relații personale sulfuroase.
Dinu Tănase a ales nu doar niște actori excepționali în primele roluri ale filmului său (Ofelia Popii este demnă de un Oscar), dar a mizat și pe talentul unui debutant ca director de imagine – Pătru Păunescu.
Chiar dacă schela epică a poveștii nu este suficient de sigură în prima parte a filmului, în partea a doua avem parte de lămuririle necesare pentru a descifra ambiguitățile Comisarului, pentru a clarifica confuzia generată de unele acțiuni ale personajelor.
Biografia anchetatorului, fractura profesională a acestuia, radiografia eșecului profesional sunt linii directoare intens susținute și excelent rezolvate de cineast. Dinu Tănase mai are meritul de a fi descoperit valențele filmice ale unor actori tineri mai rar distribuiți: Dorin Andone, Sergiu Anghel, Constantin Stronschi, Vasile Popa, Avram Iclozan, alături de care mai experimentații Șerban Pavlu și Marius Stănescuse se integrează firesc în echipa aleasă de regizor.
Portrete în pădure exemplifică cu brio un gen deloc facil, un gen popular, din păcate aproape deloc ilustrat cu titluri de referință în ultimii 25 de ani.
Profit de faptul că veți citi aceste rânduri înainte de sfârșitul lunii aprilie, pentru a vă recomanda câteva filme de la Cinemateca Română.
Astfel, din 25 până în 30 aprilie, atât la Eforie, cât și la Union, este proiectat în premieră filmul Vizitatorul (dacă revista noastră apare mai devreme, pe 21 este la Union spectacol de gală în prezența realizatorilor), un film horror cu Ionuț Grama, Oana Irina Duțu, Andrei Ciopec, Andreea Boșneag, Ion Haiduc, Carmen Cinteză, Andrei Vasilescu. Doi tineri se mută într-un oraș care le va găzdui planurile de viitor profesional, sentimental și social. Din păcate, universul proiectelor este intersectat de teroare, psihoze și situații paranoice. Filmul a fost prezentat la prestigioase festivaluri (Cluj-TIFF, Shanghai, Cairo, Biertan, Jagran, Louisville – la ultimul, Ionuț Grama obținînd chiar Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal).
Pe 27 aprilie, la Union, este programat filmul rusului Kiril Serebrennikov (M)ucenic, adaptare după piesa de teatru Martyr de Marius von Mayenburg. Pe scurt, scenariul propune drama unui adolescent rus care devine radical ortodox și contestă, cu Biblia în mână, tot ceea ce se întâmplă în universul său. Mixul de fundamentalism clerical, criză de vârstă și identitate sexuală sunt atent cântărite, laolaltă cu ceva umor.
Un sfat: la începutul fiecărei luni, mergeți la sălile Eforie sau Unioin, pentru a vă procura programele (gratis). Dincolo de premiere românești și din cinematografia europeană (uneori, chiar și americană), veți găsi titluri mult mai interesante decât la tv.
Și acum, la final, aniversările lunii, celebrate și ilustrate cu filme de antologie tot la Cinemateca Română: Andrei Tarkovski – 85 de ani de la naștere (4 aprilie), Anthony Perkins – 85 de ani de la naștere (4 aprilie), Aki Kaurismaki – 60 de ani (4 aprilie), Fănuș Neagu – 85 de ani de la naștere (5 aprilie), Omar Sharif – 85 de ani de la naștere (10 aprilie), Georges Franju – 105 ani de la naștere (12 aprilie), Gregory Ratoff – 120 de ani de la naștere (20 aprilie), Kaneto Shindo – 105 ani de la naștere (22 aprilie), Jack Nicholson – 80 de ani (22 aprilie), Barbra Streisand – 75 de ani (24 aprilie), Anouk Aimée – 85 de ani (27 aprilie).

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul