Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Un film low cost budget: Elevator

        Călin Stănculescu


Un băiat şi o fată, īn preajma bacalaureatului, se refugiază īntr-un lift aflat īntr-o fabrică dezafectată. Īntāmplarea este inspirată regizorului George Dorobanţu de piesa omonimă semnată de Gabriel Pintilei. Dar şi piesa aceasta a pornit de la un fapt divers petrecut la Londra īn urmă cu şase ani.Filmul a fost realizat īntr-un timp record, cu un buget extrem de redus, autorii vehiculānd sume cuprinse īntre 200 şi 500 de euro. Autorul piesei care a fost montată la Teatrul Foarte Mic şi a mai fost jucată la Teatrul Luni de la Green Hours a devenit scenarist şi coproducător al filmului realizat de George Dorobanţu. Filmul nu a trecut prin furcile caudine ale concursurilor organizate de Centrul Naţional al Cinematografiei, beneficiind, cu toate acestea, de o bună ieşire īn reţeaua de festivaluri, fiind prezentat la Festiva­lul internaţional de Film din Uruguay, la festivalul Fresh Film Fest din Cehia şi la Festivalul din Suburn Australia. Īn ţară filmul a fost prezent la Festivalul TIFF de la Cluj, la Festivalul producăto­rilor şi la Anonimul. George Dorobanţu a recoltat premii la Cluj, īn Cehia şi īn Australia.


Departe de a fi un love story, filmul propune spectatorilor drama retragerii din lume, cu consecinţe tragice pentru cei doi eroi, prinşi īn capcana spaţiului generator de claustrofobie, de eşec şi pānă la urmă de moarte.


Spaţiul ales de cineast pentru evoluţia eroilor săi este acel lift, elevator, ascensor, care prilejuieşte şi o plină de umor dispută lingvistică, īn acelaşi timp devoalānd psihologiile, īncălzindu-le şi aprofundānd relaţia efemeră aflată pe muchia nefiin?ei.


Calităţile operei cinematografice īntrec cu mult creaţii generos finanţate prin accentuarea unor idei forţă necesare – rezistenţa la condiţii extreme, refuzul īnfrāngerii, frustrările adolescenţei prea bine controlate de cei maturi, poezia cunoaşterii erotice.


Secvenţa finală a filmului ce reprezintă o inspirată buclă temporală īn īntreaga dramaturgie a faptelor relatate, un rol important īn succesul filmului avāndu-l şi jocul perfect al celor doi interpreţi – Iulia Verdeş şi Cristi Petrescu.


Regizorul George Dorobanţu, autor şi al imaginii şi montajului, a beneficiat pentru accentele necesare atmosferei de muzica inspirată a Adei Milea. Debutantul īn filmul de lungmetraj de ficţiune a absolvit cursurile Academiei Navale Mircea cel Bătrān din Constanţa, a navigat pānă īn anul 2005, după care a realizat un scurtmetraj – Guru, şi a īnceput un mediumetraj – Fade Aut –, rămas neterminat.


Filmul a fost lansat īntr-un spaţiu nou pentru cinematograful romānesc şi anume la sala de spectacole Tinerimea Romānă, care īn fiecare week-end programează filme scurte eseuri cinematografice, documentare sau filme de ficţiune romāneşti care nu se pot vedea īn reţeaua obişnuită.Iniţiativa, extrem de salutară pentru cinefilii şi amatorii de film romānesc de calitate, aparţine lui Constantin Fugaşin, care a materializat proiectul CINEMOBIL, realizat de Videofil.ro cu finanţare PHARE şi cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei.


Laolaltă cu filmul semnat de George Dorobanţu şi care ar merita din plin o finanţare pentru a fi transpus pe peliculă pentru o difuzare corespunză­toare īn sălile de cinematograf, acelea care mai există, a mai fost proiectat la inaugurarea spaţiului de la Tinerimea Romānă, alături de Teatrul Bulandra, sala Izvor, filmul semnat de Gabriel Sārbu – La drumul mare, film laureat cu premii importante la competiţii internaţionale Angers sau Aspen, dar şi laureat la Anonimul sau premiat de Uniunea Cineaştilor. Produs de Fundaţia pentru Arte Vizuale, filmul lui Gabriel Sārbu evocă scurta īntālnire dintre un hoţ şi o tānără femeie angajată la o corporaţie anonimă, primul īncercānd să-i fure actele şi banii. Filmul, condus cu siguranţă de un autor cu mare viitor, are cāteva finaluri ce pot īncurca spectatorul lipsit de umor.



Top 2008



La iniţiativa Asociaţiei Criticilor de Film a fost alcătuit topul celor mai bune zece filme romāneşti de ficţiune din toate timpurile. Au participat 40 de critici şi istorici de film, care au ierahizat primele zece filme preferate. Īn urma contabilizării rezultatelor, clasamentul pe care īl voi comenta īn­tr-una din cronicile viitoare arată astfel: 1. Reconstituirea, Lucian Pintilie, 1970, 2. Pădurea spānzuraţilor, Liviu Ciu­lei,1965, 3. Moartea domnului Lăzărescu, Cristi Puiu, 2005, 4.Patru luni,trei săp­tă­māni şi două zile, Cristian Mungiu, 2007, 5. Secvenţe, Alexandru Tatos, 1982, 6. Nunta de piatră, Mircea Veroiu, Dan Piţa, 1973, 7. La Moara cu no­roc, Victor Iliu, 1956, 8. A fost sau n-a fost?, Corneliu Porumboiu, 2006, 9. Probă de microfon, Mircea Daneliuc, 1979, l0. Croaziera, Mircea Daneliuc, 1981.


Perioada acoperită a fost 1912-2007.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul