Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Artă fără opinteli

        Felix Nicolau


În sfârşit o carte în care textul este congruent cu paratextul. Conţinutul poeziilor Cristinei Ispas consună cu titlul – fetiţa. mixaj pe vinil, Editura Vinea, 2007 – şi cu capul de păpuşă de pe coperta întâi. O poezie a inocenţei, aparent simplă, dar sofisticată tocmai prin simplitatea adresării. Rupturile de ritm şi termenii tehnici, majoritar anglisme, le anunţă pe Ofelia Prodan, Geta Adam şi pe Carmen Dominte. Viteza şi eficienţa scriiturii amintesc de Aglaja Veteranyi. Diferenţa specifică e de găsit în lipsa de încrâncenare, în minimalizarea coşmarescului, dar şi a nostalgiei isterizate. Nici tandreţea nu dă în clocot. E o relatare simplă a unui joc în plină desfăşurare.


starea alfa. fast forward înseamnă re-implicare: „Vom aştepta aşadar să mai treacă/lent/câteva păpuşi/prin raza ochilor//vom discuta despre altceva/despre cât de complicat e totul/când ele se strecoară noaptea pe scări/cu paşi atenţi/cu ochii închişi/ca să crezi că nu există” (Vom aştepta). Mesagerii copilăriei sunt fantome fragile, care se evaporă la cea mai mică ochire.


Invers, adultul persistă într-o lume cu recuzită schematică, propriu-zis inexis­tentă: „ea nu mai e o femeie tânără,/e o idee într-o sâmbătă seara/un bec de 100 de waţi/într-o cameră goală/un scaun de lemn lângă pubela de gunoi”. Decorul ţine de teatrul absurdului. Gesturile extreme înlocuiesc cuvântul, semn al unei comunicări mimate: „pur şi simplu/ atunci când vine vorba/ despre inima mea tânără/ îmi vine să scuip afară totul/ într-un punct fix” (identitate).


Mare maestră în asamblarea de cadre minimaliste, poeta le infuzează cu exact atâta sugestie gravă cât să nu eşueze în filosofări liricoide: „mai întâi s-a căţărat pe el/pufăiau zilele amândoi/pe o saltea de iută/sub prunul de lângă casă/şi era ca şi cum fântâna/motoreta ru­seas­că/butoiul cu apă de ploaie/şi lalele căscate virgine/alunecau/linse de soare/în inima mea/şi era ca şi cum moartea seca lucrurile/decolorându-le/încă de când erau/vii”. Poemele sunt vizuale, proaspete, simple şi neîntemeiate pe poantă. O altă apropiere posibilă ar fi cu Lavinucea, volumul Laviniei Bălulescu, dar fără şotiile de acolo. Sintagma specifică este „ca şi cum”, corespondent al heideggeria­nului als ob. Lumea este pusă între paranteze, un anume cadru este izolat fenomenologic, după care parantezele sunt întredeschise, cât să pătrundă o aluzie, de cele mai multe ori gravă.


Titlurile spun destul de mult despre intenţia lirică şi reprezentarea ei: visual. flash-back. ff (fight back). Arta Cristinei Ispas acţionează în respectul principiului reprezentativităţii, iar nu al principiului expresivităţii. Aici intervine clivajul care o separă de generaţia douămiistă. Problematizarea este sugerată, nu impusă. Sugestia este realizată din conjugarea obiectelor cu o acţiune. Acceleraţia este firească, nu are nevoie de combustibil metaforic: „Şi dacă i-ai fi spus despre libertate/s-ar fi împotrivit/pentru că ce libertate să existe în afara/propriului trup/dacă micuţa creşte şi zâmbetul ei rămâne/mic”. Imagismul prevalează asupra meditativului, care se slujeşte de obiecte doar pentru a le decorporaliza: „suntem ca o păpuşă rusească/oraşul casa camera patul eu tristeţea” (Miky).


Uneori tragedia devine emblematică şi avariază lectura interactivă. Efectele obţinute sunt spectrale, însă nu foarte autentice. Scriitoarea mizează câteodată exagerat pe fantomatic şi efigii, pe o atmosferă spooky: „prima a fost andreea/s-a aruncat în dunăre//s-a întors totuşi la bunici/într-o sâmbătă,/cu rămăşiţele inimii/împrăştiate-n tot trupul/era ca o păpuşă/cu un/fel de handicap” (andreea, alina&gabi).


În pofida porţiunilor alunecoase, fe­tiţa este un volum pe care ochii mei au zăbovit cu multă plăcere. Şi îmi dau seama că adesea sunt gelos pe harul acestei scriitoare capabile să recupereze lumi ale inocenţei în cuvinte atât de exacte. Fără chinuri stilistice ori imagi­native.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul