Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Īngerii desenului

        Iolanda Malamen


Cu certitudine, cultura desenului, īn ultimele decenii la noi, nu prea mai este īn armonie cu gustul publicului, şi asta, nu dintr-o infertilitate a breslei, ci din toanele unor mode care l-au exclus arbitrar din galerii şi din spiritul admiratorului. Rareori frumuseţea unui desen mai tulbură privirea. Īn Romānia, ,,pictura ,,pe pīnz㔠e investită de privitorii diletanţi cu calităţi mitice, īn timp ce desenul, gravura, crochiul, sunt considerate un fel de cenuşărese ce-şi ,,duc traiul“ anonim prin mapele din ateliere, zăvorīte īntr-o nedreaptă aşteptare. Considerat, probabil, de mulţi o manifestare al cărei potenţial creator se consumă īn chiar actul naşterii, desenul e confundat adesea, cu un gest artistic grăbit. Acesta e şi motivul pentru care colecţionarii de desene sunt rari, rafinaţi, buni cunoscători ai fenomenului plastic şi foarte preţioşi pentru artişti. Probabil că ar fi necesară o reevaluare şi o reconsiderare programată şi vizibilă prin galerii, pentru ai restabili dominaţia şi valoarea. Am făcut introducerea asta simţind de mulţi ani o frustrare īn vizitele mele prin expoziţiile de artă, īn care īl regăsesc foarte rar.


Sunt artişti pentru care desenul a rămas pe tot parcursul operei un teritoriu cast, inviolabil, īn care ei respiră īn voie. Sorin Ilfoveanu este unul dintre cei pe care īngerii desenului īl veghează dintotdeauna, amprentīndu-i hīrtia, cu respiraţia lor. Nu ştiu cīte ore sau cīte zile i-ar trebui artistului ca să-şi inventarieze punctual desenele (īn cazul īn care ele ar fi fost integral īn posesia lui), dar ele īn sine, exceptīnd masiva operă picturală, ar constitui o impresionantă arhivă imagistică.


Magia lor transparentă, concizia lor aproape dureroasă sunt calităţi care la Sorin Ilfoveanu nu s-au alterat de-a lungul anilor.


Iubirea, viaţa, moartea, maternitatea, asceza, legendele crude, cīt şi cele īmblīnzite cu īnfăţişări voluptuostainice sunt spaţii īn care hieratismul şi perfecţiunea liniei oferă o binecuvīntată iluminare. Esenţa şi rigoarea, caligrafiate de cele mai multe ori minimal, sunt īnseşi istoriile care compun această lume a visului trăit pīnă la capăt, ca un coşmar al perfecţiunii..


Desenele lui Sorin Ilfoveanu, ludice sau grave, explicite sau eliptice, sunt adesea oficieri sacre, cu o simbolistică obsedantă.


Refuzīnd să le gīndească şi să le īnscrie īn siajul (adesea) perimatei ilustraţii de carte, atunci cīnd le alătură unor texte, ele sunt, īn fapt, un alt text, o altă scriitură iniţiatică.


De curīnd, a ieşit de sub tipar, cu īnfăţişarea unicităţii, īn contextul vitreg al baleierii īntre inexistent şi ,,gīndit īn grab㔠, o carte de care personal nu īncetez să mă minunez. Este un tom īnsumīnd 500 de fotografii de desene (1994-2007), aflate īntre cele două coperte, precum şi fotografii ce divulgă parte din recuzita ,,uneltelor” de desenat şi a unor casete din lemn, ce poartă īn trupul lor, ca un fel de chivot-păstrător, taina unor imagini. Ceea ce surprinde la o primă răsfoire a cărţii este că, deşi există o asemenea cantitate de imagini, ea trimite foarte vag cu gīndul la cunoscutul album de artă. Desenele creează īn tot trupul cărţii o naraţiune emoţionantă şi, īn acelaşi timp, o patetică rostire. Pe măsură ce ochiul parcurge desenele şi se familiarizează cu semantica lor, atīt compoziţia, cīt şi detaliile, răsărite parcă din viscerele tuturor splendorilor pămīntene şi nepămīntene, trimit cu gīndul la o scriere tulburătoare.



La Sorin Ilfoveanu, ,,monotonia” aparentă a desenelor, e doar un leit-motiv cerebral, pe care īl susţine cu argumentele īnaltei arte. Privindu-le cu insistenţă repetitivă, ai cīteodată impresia că le-ai putea răni, īntina sau că le-ai frīnge armonia. ,,Cīinele pămīntului”, devorator de oameni, dar şi, īntr-o complicitară atitudine, (pīnă la un punct păzitorul unei devorări amīnate), erotismul lin şi justificat etic şi estetic, infuzat cu īntrupări narative biblice, ciclurile ,,Păsărar”, ,,Omul cu capra”, ,,Bacantele”, “Metamorfozele”, īnsoţirea cu manuscrise din ,,Tobit” şi ,,Fric” (ale lui Ştefan Agopian), “Peisajele de la Rădeşti” cu brazdele mustind de pămīnt umed şi o īnsingurare ce aminteşte de proza rusească şi de filmele lui Tarkovski, pe toate, indiferent de mesaj sau de dorinţa de a le descrie şi interpreta, Sorin Ilfoveanu le goleşte de conţinutul superfluu, le induce o stare catatonică de extaz.



Aşa cum a fost gīndită şi izbutită de Sorin Ilfoveanu şi de Nicu Ilfoveanu (care i-a dat finalitatea obiectuală de graphic design), cartea capătă o certă independenţă temporală, documentară şi meditativă a spa­ţiului şi timpului creator.


Uneori, pe hīrtia patinată, desenul se aliază cu manuscrisul original (exemplu ,,Fric“ al lui Agopian), īntr-un schimb fascinant imagine-cuvīnt. Desenele s-au transformat īn cuvinte şi invers, scrisul prozatorului intră firesc īn ,,pielea” desenelor. Fondul e un ocru schimbător, mai stins sau puternic īnsoleiat, īn care sunt picurate şi linii frīnte sau pete roşii, tensionīnd desenele.


Ar fi multe de adăugat la acest ,,jurnal“ de atelier, al unui deceniu şi jumătate de desene. Empatia pentru opera lui Sorin Ilfoveanu nu este urmarea unui popas scurt īn lumea pe care el a construit-o, şi nici vreo exorcizare cultural-pătimaş-subiectivă, ci răspunsul dat generozităţii imaginative a unui mare artist. El face parte dintre acei rari creatori care fertilizează şi metamorfozează, īn singurătatea atelierului de scrib, amintiri, gīnduri, texte, iluzii livreşti, adunīndu-le ca un istoric meticulos pe hīrtie şi pīnze.


Cartea aceasta apare īntr-un moment, traumatic şi auster, aş spune chiar bolnav, pentru percepţia artistică din Romānia. Ea este un semn de iubire şi de vocaţie confesivă.


Dumnezeu i-a trimis, pro­babil lui Sorin Ilfoveanu la naştere un īnger care l-a īmbolnăvit de desen.



Felicitări īntregii echipe care a contribuit la alcătuirea cărţii, alături de Sorin Ilfoveanu şi de Nicu Ilfoveanu! De amintit, textul lui Cristian-Robert Velescu.


De amintit, de asemenea, că fotografiile desenelor din carte au fost real­zate de īnsuşi Sorin Ilfoveanu.

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul