Apare cu sprijinul financiar al

  Click aici pentru prima pagina
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Premii

   
Cautare dupa nume autor

Gabriela Melinescu īn mrejele desenului

        Iolanda Malamen

 


O expoziţie personală cu lucrări ale Gabrielei Melinescu va fi deschisă la īnceputul lui aprilie la Galeria Dialog din Bucureşti. Īi dorim Gabrielei Melinescu, ce va reveni īn ţară special pentru acest eveniment, să ne dea cīt mai multe prilejuri  să i le admirăm!


Literatura a fost dintotdeauna fascinată şi subjugată de vizual, iar scriitorul s-a aruncat pătimaş īn mrejele lui, mīntuind şi purificīnd cu el adesea cuvintele. Nu vreau să fac aici un laudatio acestei benefice īnsoţiri, care, la urma-urmei, este firească, dat fiind reflexul ei organic vizavi de cuvīnt, ci vreau să aduc īn discuţie pe Gabriela Melinescu, scriitor excepţional, care este şi un valoros artist plastic. Exemple de scriitori care au desenat, au pictat sau au sculptat sunt nenumărate īn toată literatura lumii, unii dintre ei construindu-şi opere de artă de acceptare universală (de exemplu, pictura expresionistă, recunoscută īn īntreaga lume, a lui Fr. Dűrennmat). Mulţi dintre ei au considerat formele, volumele, culorile o relaxare, un ,,violon d’Ingres”, şi s-au manifestat ocazional şi pudibond. Alţii s-au manifestat, īnsă, şi public şi au dorit să se confrunte cu iubitorii de artă, deschizīnd expoziţii care le-au atestat vocaţia şi valoarea...


La noi, scriitori ca: Tudor Arghezi, Nichita Stănescu, Radu Petrescu, Mircea Ciobanu, Marin Sorescu, Daniel Turcea - şi exemplele pot continua - au respirat şi prin desen şi pictură, lăsīnd posterităţii adevărate bijuterii plastice, care uimesc prin virtuozitate.


Cīnd a părăsit ţara, pe la īnceputul anilor ’7o, stabilindu-se īn Suedia, Gabriela Melinescu, era cunoscută ca una dintre cele mai bune poete din literatura romānă. La un moment dat, pe līngă reuşitele literare, īn cultura de adopţie, ajunsese la noi ecoul unor certe izbānzi ale ei şi ca artist plastic. Acum doi-trei ani, am văzut pentru prima oară cīteva reproduceri după lucrări semnate de ea şi am avut īn faţa ochilor şi desene īn original, care, de altfel, au făcut parte dintr-o expoziţie colectivă, la Galeria Dialog, a unor scrii­tori romāni (dispăruţi sau īn viaţă) care au descoperit că natura le-a dăruit un har īn plus. 


Prima impresie la ,,citirea“ desenelor Gabrielei Melinescu, singulare sau armonizate īn varii compoziţii, a fost că am īn faţa mea gesturile unui copil genial care-şi revarsă energiile mīnuind exaltat pixul şi creioanele carioca pe albul hīrtiei, īntr-o īnvolburare fascinantă de linii şi forme cu şerpuiri şi īntreruperi genuine. Am recunoscut īn tuşa măiastră şi īn spaţiul umplut de plutiri şi zboruri insolite minuni din poezia Gabrielei Melinescu. Gīndul  m-a purtat, de ase­menea, către tradiţia noastră populară, īn care fabulosul este risipit magic şi voluptuos īn admirabile naraţiuni… Trimiterile biblice sunt frecvente şi ele, fiind exprimate cu o bucurie caligrafică-ceremonios-prolifică, din ele decupīndu-se umanul, vegetalul şi animalul, īntr-un vīrtej continuu şi ameţitor, născīnd un admirabil şi fascinant carusel.  Avīnd limbajul īn sīnge, cu tot misterul lui nobil, Gabriela Melinescu inventează noi rostiri plastice, cu o patimă explozivă. Astfel, linii, puncte, săgeţi, nori, aştri şi inimioare desenate ,,stīngaci”, ochi, buze, răni circumscriu īntr-un joc al imaginaţiei, tot ceea ce e hotărīt că merită să fie recreat. Un amestec duios şi cerebral, o īntoarcere la Geneză, o ,,Corabie a lui Noe” pulsīnd de inteligenţă creatoare.


Surprinde īn lucrările Gabrielei Melinescu evadarea din convenţional, emo­ţionantul balans īntre real şi fantastic, puritatea stilistică şi pregnanţa extraordinară a mişcării. Cīnd simplitatea īngerească se surpă, treptele dumnezeieşti se limpezesc luminate de febrilitatea rostirii. Dimpotrivă, cīnd īngerii ies la suprafaţă ca nişte nuferi plutitori, mişcarea īncremeneşte, īngreunată şi īnegurată de unde malefice.


Atunci cīnd simte nevoia să adauge şi culoare, īntregul capătă ritm de tonuri subtile şi conotaţii muzicale frenetice, iar spaţiul se umple cu efervescentă căldură şi luminozitate. Numai īn uimitoarele sculpturi din ghips ale Silviei Radu, colorate precum figurinele de la bīlciurile copilăriei, mai poţi vedea o sumă de armonii atīt de copleşitoare.


Spaţiul pe care Gabriela desenează, pregătindu-l parcă aprioric pentru un festin universal, este suspendat undeva īntre cer şi pămīnt, iar imaginaţia proiectează fabulosul visceral şi vindecător, īnsoţit cu īnfloriri şi īnfrunziri, pīnde, zboruri, hrană, naşteri, gesturi, plutiri, absolut, spaime, veghe ş.a.m.d. Memoria culturală nu-şi impune norme şi nici nu se īngrădeşte īn canoane emoţionale, ci repercutează avid, īmpodobindu-se cu ,,ornamente” ale materiei īn mişcarea ei perpetuă, iar anecdotica seducătoare a unor  compoziţii trimite la ritmul unor basme care au hrănit visele copilăriei.


Scriitor european, intrat īn conştiinţa cititorului cu o operă solidă, care include poezie, proză, memorialistică şi tradu­ceri, Gabriela Melinescu este şi un artist plastic plin de har, care poate sta alături de stirpea de creatori credibili de imagini din arta romānească a ultimelor decenii.


 


 

 
Datele tehnice
ale revistei
                     click aici...

Tarife publicitate
                     click aici...
 
                                                 © 2008 Revista Luceafarul